در حالیکه قرار بود یارانه دهک های بالای جامعه از ماه آینده قطع شود اما در همین ماه گزارشی از قطع یارانه افراد کم درآمد و دهک پایین در شهرستان ملکشاهی گزارش شده است.
کد خبر: ۹۱۷۵۷۷۵
|
۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، هدفمندسازی یارانه‌ها در ایران یکی از مهمترین بخش‌ها و نمایان ترین بخش طرح تحول اقتصادی است که قرار بود به تغییر فرایند دادن یارانه‌ها بینجامد.

وقتی صحبت از هدفمندسازی یارانه‌ها در سال 87 شد، بحث‌ها و تحلیل‌های فراوانی برای کیفیت اجرا در گرفت و هر رسانه‌ای را ورق می‌زدی هدفمندی موضوع داغ آن بود.

در نهایت، در 15 دی ماه 88 قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به تصویب مجلس رسید و در آذر ماه 89 اجرای آن آغاز شد.

قرار شد با اجرای این طرح، تحولی در زندگی مردم بویژه اقشار کم درآمد رخ دهد و اجرای طرح هدفمندی یارانه بر دهک های پایین جامعه تاثیرات بسزایی داشته باشد.

در همین راستا در سالهای گذشته زمزمه هایی در خصوص نحوه اجرای هدفمندی یارانه ها به گوش می رسید و این طرح دچار حرف و حدیث هایی شد.

قرار شد یارانه برخی از افراد جامعه قطع شود اما مجددا یارانه کل افراد جامعه درست شد و به حساب آنها واریز گردید.

اخیر دولت اعلام کرد که یارانه افراد پردرآمد را از ماه آینده قطع خواهد کرد.

سه دهک بالا چه کسانی هستند؟

شاخصی دقیق برای تعیین دهک های بالای درآمدی اعلام نشده است اما وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضوع مصرف را مورد اشاره قرار داده و تاکید کرده است این مولفه در بررسی ها مد نظر خواهد بود.

برخی معتقدند این بدان معناست که برای تشخیص برخورداری در کنار درآمد و دارایی، قبض‌های مصرفی نظیر آب و برق و گاز و تلفن نیز به‌عنوان مولفه‌ای جدید ممکن است مورد بررسی قرار گیرد؛ هر چند هنوز تایید دقیق این موضع از سوی مقامات مسئول اعلام نشده است.

به طور عام سه دهک بالا مجموعه افرادی هستند که بیشترین درآمدها را در کشور از آن خود دارند..

مرکز آمار ایران در گزارشی با بررسی درآمد خانوارهای کشور می گوید: از میان جمعیت کشور، تنها ۳۳ درصد مزد و حقوق بگیر هستند و بیش از ۴۹ درصد درآمد خود را از طریق سایر موارد به دست می آورند.

قطع یارانه افراد کم درآمد در ایلام

برخی از دهک های پایین جامعه و خانوارهای کم درآمد و بی بضاعت هیچگونه منبع درآمدی پایداری ندارند و بعضا تنها منبع معیشت زندگی شان یارانه 45 هزار تومانی است و با آن امرار معاش می کنند.

این خانوارها از دهک های پایین و ضعیف جامعه به شمار می روند و اگر قرار است تغییری در پرداخت یارانه ها صورت بگیرد بایستی درصرورت قطع یارانه دهک های بالا و پردرآمد، یارانه دهک های پایین بیشتر شود.

اما به نظر می رسد که دولت هیچ برنامه ای برای تقویت دهک های پایین و خانوارهای بی بضاعت و کم درآمد ندارد.

در حالیکه قرار بود یارانه دهک های بالای جامعه از ماه آینده قطع شود اما در همین ماه گزارشی از قطع یارانه افراد کم درآمد و دهک پایین جامعه در استان ایلام گزارش شده است.

خانوارهای بی بضاعت و کم بضاعتی که یارانه آنها قطع شده است با مراجعه به ادارات خواستار بررسی موضوع و برقراری مجدد یارانه خود شده اند.

مسئولین اعلام کرده اند که موضوع قطع یارانه افراد کم درآمد را منعکس کرده و این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

شهروندان جهت ثبت اعتراض به قطع یارانه به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند

"معروف بسطامی"، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری ایلام در گفتگو با خبرنگار ما گفت: سازمان هدفمندی یارانه ها زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

وی اظهار کرد: افرادی که یارانه آنها قطع شده جهت ثبت اعتراض به دفاتر پیشخوان و محل هایی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام می کند مراجعه نمایند.

بسطامی افزود: قبلا افرادی که یارانه آنها حذف شده بود از طریق فرمانداری ها به سازمان هدفمندی یارانه ها منعکس می شد اما از سال گذشته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی محول شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری ایلام با اشاره به نحوه جمع آوری اطلاعات خانوارها گفت: اطلاعات خانوارها از طریق دستگاههای مختلف جمع آوری گردیده است و ممکن است نواقصی نیز وجود داشته باشد و جهت رفع نواقص، اعراضات خانوارهایی که یارانه ذآنها قطع شده است بررسی خواهد شد.

وی ادامه داد: افرادی که ناخواسته و بدلیل نداشتن مدارک یارانه آنها حذف شده است، پالایشی صورت می گیرد.

بسطامی تصریح کرد: منتظر سیاست دولت در این زمینه هستیم و باید ببینیم دولت چه راهکاری برای این موضوع خواهد داشت.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری ایلام در پایان گفت: در استانها و شهرستانها نارضایتی هایی وجود داشته و بایستی اعتراضات بررسی شود و منتظر باشیم که دولت چه برنامه ای را اعلام خواهد کرد.

 

ارسال نظرات