درجلسه مشترک بین موزه انقلاب اسلامی و موسسه فرهنگی اکو، مقررشد سفرا و مقامات عالی رتبه ای که از کشورهای مختلف عضو اکو به ایران سفرمی کنند از موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بازدیدی داشته باشند.
کد خبر: ۹۱۷۵۶۸۰
|
۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ دکتر علی اصغر جعفری مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دردیدار با رئیس موسسه فرهنگی اکو ابتدا به ارایه گزارشی از فعالیت های انجام گرفته در موزه پرداخت و گفت: یکی از ویژه برنامه های موزه انقلاب اسلامی در هفته دفاع مقدس برپایی نمایشگاهی با عنوان «پایان حکومت داعش» است، در این نمایشگاه سعی کرده ایم مجموعه ای از ادوات تجهیزات جنگی، شکنجه، قتل، کمربندهای انتحاری و اسناد و مدارک مربوط به مبانی ذهنی و فکری گروه تروریستی داعش را که از سوریه و عراق به ایران منتقل کرده ایم و در معرض دید عموم قرار بدهیم.

دکتر جعفری با اشاره به بخش بین الملل موزه و تشکیل اتحادیه ای در این زمینه گفت: در حوزه بین الملل سعی شده است اتحادیه ای شکل بگیرد و در حال حاضرارتباطات خوبی نیز با ایکوم برقرار کرده ایم .همچنین در مجله ایکوم نیز گزارشی از موزه ارایه داده ایم .درمقایسه بین سال 96 تا 97 نیز دربخش گردشگری بین الملل موزه؛ 80 درصد رشد داشته ایم.

وی ادامه داد: با هماهنگی ستاد نیروهای مسلح بازدید از موزه برای مقامات ارشد نظامی جزو پرتکل بازدید آنها قرار گرفته شده است همچنین با ساخت میدان «سلام» در کنار مقبره شهدای گمنام مکان شاخصی برای ادای احترام به مقام والای شهدای گمنام ایجاد کرده ایم.

وی اظهار داشت: با وزارت امورخارجه و وزیر امور خارجه محمد جواد ظریف نیز رایزنی هایی صورت گرفته است تا با افزودن بخش سیاسی به موزه انقلاب اسلامی همه مقامات وزارت امور خارجه کشورهای مختلف نیز برای ادای احترام به مقام شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس؛ از موزه بازدیدی داشته باشند.

وی با بیان اینکه موزه انقلاب اسلامی باید درسبد گردشگران خارجی لحاظ شود، گفت: با ایجاد «شورای راهبردی گردشگری» ازهمه دست اندرکاران وفعالان حوزه گردشگری دعوت کرده ایم تا تورهای گردشگری خارجی را نیز به سمت بازدید از موزه هدایت کنند.همچنین در دهه فجرامسال نیز«اطلس گردشگری انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تهران» چاپ خواهد شد.

دکتر جعفری اظهار کرد: موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری با ایجاد 61 حوزه پژوهشی با محوریت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، 100 پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را تحت حمایت مادی و معنوی خود قرار داده است.

وی افزود: بزرگترین کتابخانه تخصصی شهید سوداگر با 25 هزار عنوان کتاب در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تاسیس شده است، اسناد معتبری در این کتابخانه گنجانده شده است که امسال نیز 30 درصد به اسناد موجود اضافه شده است.

دکتر محمد مهدی مظاهری رئیس موسسه فرهنگی اکو نیز در این جلسه ضمن ابزار خرسندی از فعالیت های صورت گرفته در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و تاکید بر همکاری فیمابین، گفت: در دوره مدیریتی بنده و همکارانم در موسسه فرهنگی اکو پرداختن به موزه ها قوت گرفته است، برنامه های مشترک خوبی با موزه ها اجرا شده است.

وی اظهار داشت: مؤسسهٔ فرهنگی اکو نهاد فرهنگی سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) است که در سال ۱۳۷۴ تأسیس شده‌است و مرکز آن در ایران (شهر تهران) می‌باشد. وظیفهٔ این بنیاد گسترش همکاری و تبادلات فرهنگی میان کشورهای عضو اکو است.

در این جلسه ضمن معرفی ظرفیت های موجود بین طرف، زمینه های مشترک همکاری میان مؤسسهٔ فرهنگی اکو و موزه انقلاب اسلامی، بررسی شد.پیشنهاد شد اجلاس موزه های کشورهای عضو اکو که در دی ماه سالجاری درایران برگزار خواهد شد، موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز به عنوان یکی از موزه های شاخص کشوردرآن شرکت نمایند.

همچنین مقرر شد اطلاعات موزه و معرفی ظرفیت ها و وظایف موزه در مجله مربوط به موزه های عضو اکو منتشر شود و در بازدید های دوره ای سفرا و مقامات عالی رتبه ای که از کشورهای مختلف عضو اکو به ایران سفر می کنند مقرر شد بازدید از موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در برنامه آنها گنجانده شود.

دراین جلسه؛ مقرر شد اکو زمینه پیگیری تفاهم نامه های همکاری موزه انقلاب اسلامی با موزه های سایر کشورها را بررسی نماید تا تفاهم نامه هایی نیز در این زمینه منعقد شود.

بنا شد کارگروه مشترکی ازموزه انقلاب اسلامی و موسسه فرهنگی اکو جهت مشارکت در برنامه های سال جاری اکو و موزه تشکیل شود.

جلسه مشترک دکتر علی اصغر جعفری و مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و دکتر محمد مهدی مظاهری رئیس موسه فرهنگی اکو به همراه هیات همراه، روز چهارشنبه 27 شهریور ماه سالجاری در سالن جلسات موزه انقلاب اسلامی برگزارشد.

 

ارسال نظرات