سازوکار غیرشفاف، غیرسیستماتیک و انسا‌ن‌محور اخذ مالیات از بازار وکالت باعث شده که حدود ۸۵ درصد از وکلا با درآمد‌های بالا مالیات نپرداخته و فرار مالیاتی کنند.
کد خبر: ۹۱۷۵۵۸۲
|
۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، آمار و ارقام حاکی از فرار مالیاتی سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومانی صنف وکلا است. سازوکار غیرسیستماتیک و انسا‌ن‌محور اخذ مالیات از وکلا باعث شده که حدود ۸۵ درصد از وکلا اصلا مالیات نپرداخته و فرار مالیاتی کنند.

پس از قطعی شدن کسری بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت در سال جاری، ارائه و بررسی راهکار‌های موجود برای افزایش درآمد‌های دولت در فضای کارشناسی و رسانه‌ای کشور مطرح شد. شاید در بین راهکار‌های مطرح شده، تامین بودجه دولت از طریق جلوگیری از فرار‌های مالیاتی مشاغل جدی‌ترین و عملیاتی‌ترین گزینه برای دولت باشد تا بتواند بخش بزرگی از کسری به وجود آمده را از این مسیر تامین کند. برآورد‌ها نشان میدهد که میزان فرار مالیاتی مشاغل و افراد گوناگون حداقل ۷۰ هزار میلیارد تومان است؛ در نتیجه باید برای اخذ مالیات از آن‌ها اقدام کرد.

در این راستا سازمان امور مالیاتی به عنوان متولی اصلی اخذ مالیات در کشور برای جلوگیری از فرار مالیاتی مشاغل پردرآمد اقداماتی انجام داد که از جمله آن‌ها میتوان به الزام پزشکان به استفاده از کارتخوان در مطب‌هایشان اشاره کرد. به طور کلی در گروه مشاغل و افراد علاوه بر صنف پزشکان، اصناف متعدد دیگری نیز وجود دارند که سالانه درآمد‌های میلیاردی کسب می‌کنند، اما به لطایف‌الحیلی از پرداخت مالیات سر باز می‌زنند. یکی از این اصناف پردرآمد، وکلا هستند.

ارسال نظرات