خبرهای داغ:
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان:

یکی از دستاوردهای بزرگ دفاع مقدس تشکیل مقاومت ملی و قدرت بازدارندگی است

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان گفت: یکی از دستاوردهای بزرگ دفاع مقدس تشکیل مقاومت ملی و قدرت بازدارندگی است.
کد خبر: ۹۱۷۵۵۴۷
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۸

یکی از دستاوردهای بزرگ دفاع مقدس تشکیل مقاومت ملی و قدرت بازدارندگی است به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، سردار مهدی ظفری در نشست خبری با اصحاب رسانه به‌مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس ضمن گرامیداشت یاد و خاطره 8 هزارشهید استان و شهدای امنیت و مدافع حرم اظهار داشت: همه ما مدیون کسانی هستیم که برای امنیت این جامعه جان خود را فدا کردند.

وی با اشاره به کسانی که رسالت تاریخی در حوزه جریان‌سازی فرهنگ دینی، انقلابی و جهادی برعهده دارند، گفت: بین رسالت و ماموریت فرق است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با بیان اینکه رسالت کل و ماموریت جزء است، افزود: رابطه ماموریت و رسالت، رابطه جزء و کل و خصوص و عموم است.

وی با اشاره به اینکه ما باید بزرگ فکر کنیم و اندیشه بزرگ داشته باشیم تا به اهداف بزرگ برسیم، تصریح کرد: ماموریت را حتی در زمان طاغوت نیز داشتیم، ساختارها و سازمان‌هایی که افراد فعالیت داشتند و در کنار آن حق و حقوقی می‌گرفتند و خیلی با نظام و با مردم دنیا کار نداشتند که این مأموریت است.

سردار ظفری با بیان اینکه حوزه رسالت فراتر از مأموریت است، ابراز داشت: مفهوم «آتش به اختیار» مقام معظم رهبری را باید در حوزه رسالت دنبال کرد.

وی اضافه کرد: رسالت یعنی هر جا عقل تشخیص داد و احساس کردید که می‌توانید کاری انجام دهید و قدمی بردارید، حوزه رسالت است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با بیان اینکه در حوزه رسالت مسئولیت‌ها و رده‌ها حذف می‌شود و همه وارد عمل می‌شوند، گفت: بعد از انقلاب ما وارد حوزه رسالت شدیم.

وی با اشاره به رسالت خبرنگاری و خبررسانی عنوان کرد: در این زمینه باید فکر کنیم سهم من نوعی در تحول جامعه چقدر است و جایگاه و نقش من در جامعه دینی چه بوده و چقدر توانسته‌ام تأثیرگذار باشم؟ باید ببینیم نقش دشمن در حوزه فرهنگ بیشتر است یا نقش ما که باید حافظ این فرهنگ باشیم؟

سردار ظفری ابراز داشت: این امر ایجاب می‌کند که ما نگاه فراتری در حوزه‌های مختلف به ویژه فرهنگی به رسالت خود داشته باشیم.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و اهمیت رسالت هر فرد اظهار داشت: در جامعه دینی عادی بودن ممنوع است؛ بنابراین غیرعادی بودن یعنی یک فراز نگرشی و اندیشه‌ای بزرگ‌تری داشته باشیم و نقش خود را تعریف کنیم و بگوییم سهم من در تحول فرهنگی این جامعه چقدر است؟

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با اشاره به اهمیت شناخت فرهنگ دفاع مقدس عنوان کرد: باید ببینیم آیا دفاع مقدس را به خوبی شناخته‌ایم؛ یا باید زاویه‌‌های دفاع مقدس را بازخوانی و بازگویی کنیم و فلسفه وجودی دفاع مقدس را بشناسیم؟

وی تصریح کرد: اگر ما بخواهیم فلسفه وجودی دفاع مقدس را بشناسیم باید در کنار عوامل مشهود آن که می‌بینیم، عوامل پنهان آن را نیز بررسی کنیم بنابراین باید به گذشته تاریخ برگردیم و تاریخ را مطالعه کنیم.

سردار ظفری ادامه داد: اگر کسی بخواهد فلسفه شروع جنگ را عمیق درک کند باید جنگ جهانی اول و دوم را مطالعه کند و مفهوم جنگ «سرد» را به خوبی بشناسد.

*هنوز بسیاری از مباحث و زوایای دفاع مقدس پنهان است

وی با اشاره به شکل‌گیری جدال بین حق و باطل در قاموس جنگ تحمیلی، گفت: هنوز بسیاری از مباحث و زوایایی از این قبیل وجود دارد که در دفاع مقدس پنهان مانده است و باید بازخوانی شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان یادآور شد: اگر ما بخواهیم فلسفه شروع جنگ را بشناسیم باید ریشه‌های جنگ را متوجه شویم و زمینه‌های جنگ و انواع قدرت را بشناسیم.

وی با بیان اینکه ما نباید اجازه دهیم فاع مقدس، این حقیقت تاریخ و واقعیت تاریخ‌ساز در زمان خودش متوقف شود، گفت: این رسالت سنگینی بر دوش همه ما است که نباید اجازه دهیم این مهم صرف تاریخ مطرح و در جغرافیای خود محو شود.

سردار ظفری با تأکید بر حفظ فرهنگ دفاع مقدس که می‌تواند در آینده راه‌گشا باشد، عنوان کرد: در تاریخ حتی جنگ جهانی اول و دوم نیز که همه جامعه بشریت را به نوعی درگیر کرد به اندازه دفاع مقدس ما نتوانست تغییر در راهبردهای منطقه‌ای و جهانی ایجاد کند و همه اتفاقاتی که امروز در دنیا می‌افتدد برگرفته از نگاهی است که در دفاع مقدس شکل گرفت.

وی گفت: یکی از دستاوردهای بزرگ دفاع مقدس تشکیل مقاومت ملی و قدرت بازدارندگی است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان تصریح کرد: وقتی ما در عملیات کربلای 5 از مرزهای سیاسی برای تنبیه متجاوز عبور می‌کنیم، دشمن امروز ما این را می‌بیند ومی‌داند اگر شروع کننده جنگ باشد به طور قطع پایان دهنده جنگ آنها نیستند.

* یکی از خلأهای ما در حوزه ارزش‌های دفاع مقدس، ایجاد ساختار است

وی با بیان اینکه یکی از خلأهای ما در حوزه ارزش‌های دفاع مقدس، ایجاد ساختار است، گفت: هنر خاص امام(ره)، این بود که قدرت آن را داشت که در نظام شاهنشاهی ساختار ایجاد کند و همین ساختار‌های اجتماعی را تبدیل به نهادهای انقلابی کرد.

سردار ظفری با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی برگرفته از اندیشه‌های ساختارسازی امام (ره) است، ابراز داشت: امروز نیز نیاز داریم این ساختارها را ایجاد کنیم.

وی با اشاره به تعریف شورای هماهنگی دفاع مقدس برای استان‌ها به ریاست استاندار گفت: این امر برای درگیر کردن مراجع رسمی کشور و مسئولان با مسائل فرهنگی و ارزشی است؛ بنابراین باید این ساختار را به قدری توسعه دهیم که در پهنه جامعه خود را نشان دهد که در این صورت می‌توانیم ساختار دفاع مقدس را عمومی کنیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با اشاره به عملیات مرصاد، تصریح کرد: خالق و جرقه پیروزی جنگ در عملیات مرصاد، مردم بودند و باید نقش مردم بازخوانی شود.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های هفته دفاع مقدس افزود: تشکیل جلسه شورای دفاع مقدس یکی از برنامه‌های این هفته است.

وی با بیان اینکه شورای هماهنگی دفاع مقدس دارای هشت کمیته تخصصی است، گفت: یکی از این کمیته‌ها، کمیته بانوان دفاع مقدس است.

سردار ظفری عنوان کرد: ما به نقش زنان در دفاع مقدس نپرداخته‌ایم و این یکی از مباحثی است که باید به آن توجه شود و کمیته بانوان دفاع مقدس به آن می‌پردازد.

وی با اشاره به نقش روحانیت در دفاع مقدس، هدایت‌ها، نظارت‌ها و پشتیبانی‌های جنگ نیز از مباحثی است که در کمیته‌های خاص تعریف و به آنها پرداخته می‌شود، گفت: یکی از این کمیته‌ها نیز کمیته رسانه است که ریاست آن با سازمان صدا و سیمای استان است و روابط عمومی‌ها نیز عضو این رسانه هستند که باید برنامه‌ریزی کنند و اینکه در حوزه ارزش‌های دفاع مقدس جمع ما باید چه فکری کنیم و چه اقداماتی داشته باشیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با اشاره به تشکیل ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس گفت: برنامه‌های اجرایی و پیشنهادی این هفته به ادارات ابلاغ شده است.

*اجرای 39 برنامه محوری به مناسبت هفته دفاع مقدس در همدان

وی با اشاره به اجرای 39 برنامه محوری پیشنهادی به مناسبت هفته دفاع مقدس افزوود: یکی از برنامه‌های شاخص این هفته برگزاری همایش فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس است که به صورت همزمان در مرکز و 31 استان برگزار می‌شود.

سردار ظفری تصریح کرد: در ایام هفته دفاع مقدس هر شب به‌صورت زنده اجرای برنامه در باغ موزه با حضور یکی از اقشار برگزار می‌شود که به بیان تجربه‌ها، خاطرات و حماسه‌های قشر خود می‌پردازند.

وی بیان کرد: بازدید رایگان از موزه دفاع مقدس، مهمانی لاله‌ها، دیدار مدیران و فرماندهان، سرکشی از خانواده‌های شهدا و ایثارگران، برگزاری نشست‌های روشنگری و بصیرتی، رونمایی از کتاب‌ها نیز از دیگر برنامه‌ها است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با اشاره به نقش ویژه نیروی هوایی همدان و پایگاه نوژه در دوران دفاع مقدس تصریح کرد: یکی از برنامه‌های این ایام نیز یادواره شهدای خلبان با عنوان «اولین پاسخ» است که با حضور خلبانان حاضر در آن عملیات برگزار می‌شود.

وی افزود: اعزام اقشار و دانش‌آموزان به مناطق بمباران شده که برنامه‌ای نو است، برگزاری 220 شهید ارتش در ملایر با محوریت شهدای خلبان، مراسم رژه نیروهای مسلح، شب‌های خاطره و بزرگداشت سالگرد شهید «همدانی» نیز از دیگر برنامه‌های اجرایی در هفته دفاع مقدس است.

سردار ظفری با اشاره به برگزاری همایش مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که هر ساله در بهمن ماه در سالرز عملیات کربلای 5 برگزار می‌شود، گفت: امسال این همایش سراسری در استان همدان برگزار می‌شود.

در پایان این مراسم از پوستر «هفته دفاع مقدس» و «همایش نکوداشت پیشکسوتان جهاد و مقاومت در دفاع مقدس» رونمایی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار