اینکه سرهنگ ترکی المالکی سخنگوی وزارت دفاع سعودی ( نه ائتلاف عربی) تصاویری از سلاح ها و بقایای موشک های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین را در یک کنفرانس مطبوعاتی به معرض نمایش می گذارد تا بر متهم کردن ایران به دست داشتن در حمله به تاسیسات نفتی این کشور در ابقیق و خریص به عنوان بزرگترین مجتمع فراوری نفت و گاز جهان تاکید کند، این در وهله اول به معنای مقدمه چینی و تحریک نسبت به پاسخ تلافی جویانه آمریکا به این حمله است که البته هنوز تایید نشده است.
کد خبر: ۹۱۷۵۴۹۷
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری بسیج، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب در مطلبی به تحلیل حوادث اخیر مربوط به تاسیسات نفتی عربستان و تلاش های سعودی ها برای تحریک مجامع بین المللی علیه ایران پرداخت ونوشت: سرهنگ المالکی درکنفرانس مطبوعاتی خود که مستقیما از سوی چندین کانال تلویزیونی پخش شد، با نشان دادن تصاویری از لاشه های پهپادها و موشک هایی که به زعم وی به تاسیسات نفتی شلیک شدند، تاکید کرد که ایران آنها را ساخته است اما مشخص نکرد که از کجا شلیک شدند و تنها به این سخن اکتفا کرد که از شمال شلیک شدند نه از جنوب؛ که منظورش این بود که از یمن شلیک نشدند بلکه از شمال شلیک شدند که دو کشور عراق و ایران قرار دارند. پس آیا این دلیل برای راه اندازی جنگ در منطقه کافی و قانع کننده است؟

نکته ای که در کنفرانس مطبوعاتی سخنگوی وزارت دفاع سعودی غایب بود و از اهمیت بالایی هم برخوردار است، نحوه رسیدن این موشک ها و پهپادها به اهداف خود در مجتمع ابقیق بدون هیچ گونه رهگیری و در سایه وجود رادارهای بسیار مدرن و سامانه های پدافند موشکی گران قیمت و همچنین پایگاههای آمریکایی مجهز به جدیدترین تجهیزات در چند کیلومتری این تاسیسات است و این امر تاییدی بر سخن تاریخی حسنی مبارک است کخ گفته بود:«هر کس با لباس آمریکا خود را بپوشاند، برهنه می ماند».

ایرانی ها رسما اتهامات سعودی ها و آمریکایی ها را تکذیب کرده اند و این موضوع را از طریق سفارت سوئیس در تهران که حافظ منافع ایران و آمریکاست، ابلاغ کرده و تهدید کرده اند که پاسخ ایران به هرگونه تجاوز سخت و فوری خواهد بود و به نفت محدود نخواهد شد.

دونالد ترامپ در صورت تصمیم گیری برای اقدام تلافی جویانه به حمله آرامکو در حمایت از متحدان سعودی خود، چهار گزینه پیش رو دارد:

اول: حملات موشکی محدود به تاسیسات نفتی در عمق ایران که باعث فلج شدن صنعت نفت ایران شود.

دوم: بمباران پایگاههای بسیج مردمی عراق که سخنگوی ارتش سعودی گفته بود موشک ها و پهپادها از آنجا شلیک شدند.

سوم: حمله سایبری یعنی الکترونیکی به برخی مراکز حیاتی ایران برای ایجاد اخلال در آنها نظیر نیروگاههای برق، آب و تاسیسات هسته ای.

چهارم: اعمال بسته جدید تحریم های اقتصادی.

ترجیح دادن هر یک از این گزینه های چهارگانه و یا بعید شمردن هر یک از آنها دشوار است؛ زیرا هر گزینه در دولت آمریکا لابی خود را دارد که برای آن تبلیغ می کنند و برای اجرای آن فشار می آورند.

لازم به یادآوری است که ترامپ به سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران پاسخی نداد و از نتفکش انگلیسی که توسط ایران توقیف شده بود هم حمایت نکرد در حالی که تنها چند متر با کشتی های جنگی اش فاصله داشت.

اردوگاهی که شامل لندسی گراهام نماینده آمریکایی نزدیک به ترامپ می شود، نسبت به حملات نظامی علیه ایران تحریک می کند و مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا هم از از این موضوع حمایت می کند. گراهام ترامپ را عصبانی کرد هنگامی که حمله به تاسیسات نفتی عربستان را اقدامی جنگ طلبانه خواند و گفت آمریکا باید برای اعاده حیثیت که در سرنگونی پهپادآمریکایی بر فراز تنگه هرمز از دست داد، به این حمله پاسخ دهد زیرا به گفته او عدم پاسخ به چنین حملاتی نشانه ضعف آمریکاست و البته ترامپ هم با عصبانیت به اظهارات گراهام پاسخ داد و گفت که عدم پاسخ به سرنگونی پهپاد آمریکایی، نشانه قدرت آمریکا بوده است که باعث شد او را به سخره بگیرند.

«ویلیان فاکس» وزیر دفاع سابق انگلیس نیز اقدام نظامی علیه ایران را بعید نمی داند در حالی که بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس تاکید کرد که باید چنین پاسخی جمعی و پس از توافق با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان صورت گیرد.

نشانه ها و مولفه هایی وجود دارد که نشان می دهد ترامپ حداقل در شرایط فعلی خواهان درگیری نظامی با ایران نیست و دلیل  آن هم تعلل او و دوری از پیامدهاست؛ مثلا او در سال ۲۰۱۷ پس از آنکه دو روز از متهم کردن دولت سوریه به استفاده از گازهای سمی علیه مخالفان گذشته بود، برای حمله به فرودگاه شعیرات سوریه صد موشک کروز فرستاد. و اکنون نیز پنج روز از حمله به ابقیق گذشته اما خبری از هیچ گونه پاسخ نیست؛ قطعا اگر ترامپ خواهان درگیری نظامی با ایران بود، جان بولتون مهمترین دشمن این کشور را اخراج نمی کرد.

ترامپ به عنوان یک تاجر می خواهد از این حمله برای دوشیدن دهها و صدها میلیارد دلار دیگر از عربستان و امارات بهره برداری کند و برای همین منظور مایک پمپئو-  نه وزیر دفاعش-  را به پایتخت های دو کشور اعزام کرده است واگر پاسخ نظامی احتمالی در کار باشد، ماموریت پمپئو مذاکره و توافق بر سر بهای حمایت و نحوه پیش پرداخت آن خواهد بود.

شاید ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بزرگترین برنده در این میان باشد چون بلافاصله با ولیعهد سعودی تماس گرفت و پیشنهاد فروش موشک های اس ۴۰۰ و دیگر سامانه های دفاع هوایی را به او عرضه کرد و به نظر می رسد زبان حال پوتین می گوید: موشک های پاتریوت آمریکا شما را تنها گذاشت، اکنون ما را امتحان کنید.

رهبران کشورهای خلیج فارس که به پاسخ نظامی آمریکا علیه ایران دل خوش کرده اند، باید اندکی به عقب بازگردند و اظهارات ترامپ در کارزار انتخاباتی اش در ۳ سال پیش را مورد تجدید نظر قرار دهند؛ جایی که تاکیدش روی شعار «اول آمریکا» و لزوم توقف فوری هدر دادن جان آمریکایی ها و میلیاردهای این کشور در عراق، افغانستان  و لزوم پرداخت هزینه دفاع از کره جنوبی و آلمان به آمریکا بود.

اگر اتهام زنی های سعودی ها و آمریکایی ها مبنی بر اینکه ایران پشت حمله به تاسیسات نفتی قرار دارد، صحیح باشد،  گمان نمی کنیم که ایرانی ها چنین اقدامی را بدون بررسی سناریوهای احتمالی بویژه پاسخ تلافی جویانه آمریکا انجام دهند. بنابراین پاسخ به چنین پاسخی بسیار دردناک خواهد بود و همه پایگاههای آمریکا در خلیج(فارس)  و بزرگترین پایگاه این کشور در اسرائیل به همراه تاسیسات و چاههای نفت و نیروگاههای برق و آب را هم در بر خواهد گرفت.

سازمان ملل تاکید کرد که حوثی هایی که مسئولیت حمله به ابقیق را برعهده گرفتند، دارای پهپادهایی هستند که می تواند اهدافی در ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ کیلومتری را هدف قرار دهد و نادیده گرفتن این توانایی ممکن است هیچ پژواکی در شورای امنیت بین المللی برای بررسی این موضوع نداشته باشد.

در پایان می گوییم: ایرانی ها اگر تهدید کنند، اجرا می کنند و اکنون نیز در وضعیتی شهادت طلبانه به سر می برند و هرگز تحت محاصره از گرسنگی نمی میرند. و هنگامی که می گویند در صورت جلوگیری از صادرات نفت آنها، اجازه عبور حتی یک بشکه نفت از طریق تنگه هرمز را نمی دهند، این هشداری است که باید در نظر گرفته شود.

پاسخ به حمله ابقیق نباید از طریق حملات نظامی مشابه باشد بلکه باید با رفع محاصره، بازگشت به توافق هسته ای، توقف جنگ در یمن و خروج همه نیروها از این کشور صورت گیرد و هرکس که به غیر از این قائل باشد، یمنی ها و ایرانی ها و حتی آمریکایی ها را نمی شناسد… روزها پیش روی ماست

خبر را در رای الیوم ببینید

منبع:سرویس ترجمه شفقنا

ارسال نظرات