مشارکت هوشمندانه مردم و حضور موثر کارکنان بهداشت و درمان در روستای کلوکی سیب و سوران؛
رئیس مرکز بهداشت سیب و سوران گفت: روستای کلوکی یکی از صعب العبورترین روستاهای شهرستان سیب و سوران و آخرین روستای منتهی به مرز پاکستان است که با مشارکت مردم و ارائه مراقبت ها و خدمات سلامت تاکنون هیچ مورد مرگ و میر مادر باردار نداشته است.
کد خبر: ۹۱۷۵۲۷۰
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از زاهدان، ایوب کرد تمینی برابری، رئیس مرکز بهداشت سیب و سوران در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ارائه خدمات بهداشت و درمان به تنهائی قادر به تامین سلامت مردم نیست، اظهار داشت: مردم روستای کلوکی نمونه موفقی از مشارکت جمعی در برنامه های نظام سلامت را به نمایش گذاشته اند که نتیجه منطقی این همکاری حفظ سلامتی ساکنان این روستا است.

وی اضافه کرد: با تاکید رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، بدنبال آن هستیم تا در همه مناطق و به خصوص مناطق دور افتاده و روستائی، مراقبت های کامل سطح یک خدمت و از جمله مراقبت های ادغام یافته مادران باردار را ارائه دهیم.

وی تصریح کرد: با توجه به شاخص های جمعیتی، امکان راه اندازی مرکز جامع خدمات سلامت در روستای کلوکی وجود ندارد و خانه بهداشت این روستا زیر مجموعه مرکز جامع خدمات سلامت هیدوج است.

به گفته کرد تمینی،  خدمات سطح یک نظام بهداشت و درمان از قبیل مراقبتهای مادران باردار وکودکان توسط بهورز مستقر در خانه بهداشت روستا انجام می شود و با وجود صعب العبور بودن این منطقه و همجواری آن با مرز پاکستان پزشک مرکز هیدوج نیز به صورت دهگردشی در منطقه حاضر می شود.

وی ادامه داد: اقدامات و مراقبت های جدّی بهورزان و همکاری صمیمانه مردم روستا باعث شده تا موارد بارداری پرخطر به موقع شناسائی، کنترل و در صورت نیاز به مرکز بالاتر اعزام شوند.

وی بیان کرد: در سال گذشته در جریان انتقال مادران باردار 3 مورد زایمان بین راهی با موفقیت انجام گرفته و تاکنون هیچگونه موردی از مرگ مادر باردار در حوزه این خانه بهداشت اتفاق نیافتده است.

علی شریعتی پزشک مرکز هیدوچ سیب وسوران نیز گفت: در هر ماه، 3 دفعه برای ویزیت بیماران در روستای کلوکی حضور پیدا می کنم و یکی از مهمترین نکات قابل توجه همراهی و همدلی مردم با وجود امکانات محدود در برنامه های سلامت است.

وی خاطر نشان کرد: میهمان نوازی مردم این دیار و مشارکت جدی آنان در غم و شادی همنوعانشان صحنه های زیبائی از دلبستگی و پیوند عمیق عاطفی را رقم زده و این همدلی، صمیمیت و همکاری، خدمت به این مردمان نجیب را لذت بخش و دوست داشتنی کرده است.

شایان ذکر است: روستای کلوکی در 85 کیلومتری سیب وسوران دارای جمعیتی بالغ بر 1318 نفر است که حدود 50 نفر از اتباع کشور پاکستانی در این روستا مقیم و خدمات سلامت را نیز دریافت می کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات