خبرهای داغ:

تام کاد، تام فاز ... و چند اسم دیگر

دولت در ۶ سال گذشته ۱۵ طرح مسکن اجرا کرده اما هیچ‌کدام موفق و مفید نبوده است.
کد خبر: ۹۱۷۵۲۱۸
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه فرهیختگان در گزارشی نوشت:  آمار و ارقام مربوط به حوزه مسکن در طول مدت تصدی عباس آخوندی بر وزارت راه ‌و شهرسازی نشان‌دهنده عملکرد اشتباه او در این بخش است؛ افزایش ۸۳ درصدی قیمت ساخت یک مترمربع واحد مسکونی، افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی قیمت تمام‌شده مسکن، عدم پیشروی عملیات تکمیل واحدهای مسکونی مسکن مهر، حاکم شدن رکود تورمی ‌در بازار مسکن و افزایش سقف وام خرید مسکن بدون در نظر گرفتن تبعات تورمی ‌آن که باعث بر هم خوردن توازن در بازار مسکن شد تنها نمونه‌ای از اتفاقاتی است که در دولت یازدهم و در زمان عباس آخوندی رخ داد. بدیهی است که استمرار اشتباهات آخوندی طی پنج سال (از ابتدای دولت یازدهم تا مهرماه ۹۷) وضعیت بازار مسکن را از هر زمان دیگری بحرانی‌تر و اعتراض‌ها به عملکرد او را تشدید کرد.


عباس آخوندی از همان ابتدا مسکن مهر را طرح بیهوده‌ای دانست که تنها منابع هنگفتی از سرمایه کشور را بلعیده است، لذا با وجود وعده تکمیل آن تا پایان دولت یازدهم، عملاً برای تکمیل مسکن مهر اقدامی نکرد. با وجود این او در ابتدای تصدی بر وزارت مسکن، دو طرح مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی را با هدف حمایت از اقشار کم‌درآمد ارائه داد. مسکن اجتماعی البته طرح اختصاصی آخوندی نبود بلکه برخی از کشورهای صنعتی طی دهه‌های گذشته نیز با استفاده از این طرح در مسیر تأمین مسکن افراد کم‌درآمد و متوسط جامعه گام برداشته بودند. قرار بود از سال ۹۶ تا پایان سال ۱۴۰۰ سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب دو طرح مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی ساخته و در اختیار متقاضیان قرار داده شود. این در حالی است که طبق آمار موجود تاکنون، هیچ واحد مسکونی‌ای در قالب این دو طرح ساخته و تحویل جامعه هدف نشده است. در واقع با وجود هیاهوی رسانه‌ای دولت یازدهم که مدعی بود این طرح‌ها مشکل بخش قابل‌توجهی از تقاضای مسکن را حل می‌کند اما هیچ‌یک از طرح‌های مذکور نه‌تنها به اهداف از پیش ‌تعیین ‌شده دست نیافت، بلکه اجرای آن نیز متوقف شد.


فرهیختگان در ادامه، طرح‌های مسکن حمایتی، بازآفرین شهری، طرح مسکن پیشگام، طرح حمایت از مستأجران، افزایش تسهیلات، طرح اقدام ملی (تام کاد، تام فاز، فاز، تام اچ و مسکن مشارکتی) را از دیگر طرح‌های مطرح شده و به‌سرانجام نرسیده دولت در عرصه مسکن معرفی کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار