خبرهای داغ:
جهادگران از فراهم نبودن مصالح و بدقولی برخی مسئولان خراسان جنوبی در این خصوص گلایه دارند و می گویند ما به عنوان دانشجوی جهادگر به وعده خود وفا کردیم و آمدیم اما مسئولان خیلی به آنچه وعده می دهند وفا نمی کنند و ممکن است گروه به خاطر دیر رسیدن مصالح معطل هم بماند.
کد خبر: ۹۱۷۴۹۳۸
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، تاکنون واژه اردوهای جهادی حتما به گوش شما خورده است، اگر دانشجو هستید که لااقل یک مرتبه تجربه رفتن به این سفر را داشته اید و یا در دانشگاه با آن آشنا شده اید، خاطراتی که دانشجویان بعد از این اردو بیان می کنند انسان را به معنی واقعی به یاد جهاد در راه خدا می‌اندازد، جهادی از جنس مبارزه با نفس، سازندگی کشور، دستگیری از محرومان و تلاش و کوشش در کنار شادی و نشاط واقعی. این اردو فرصت خوبی برای ساختن مناطق محروم کشور است.

 

خراسان جنوبی یکی از استان‌های کم برخوردار کشور است که هر ساله در دو فصل بهار و تابستان تعداد زیادی گروه جهادی دانشجویی از درون استان و یا دانشگاه‌های بزرگ تهران و گروه های محلات و دانش آموزی، 10 روزی را در روستاهای دور افتاده در کنار بچه هایی که بزرگترین آرزویشان دکتر شدن است، به ارائه خدمات فرهنگی، آموزشی، درمانی، عمرانی و محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال می پردازند. مقام معظم رهبری در این خصوص می‌فرمایند: «حضور شما بچّه‌های نخبه در اردوهای جهادی، شما را با اوضاع کشورتان، با قشرها، با وظایف سنگینی که برعهده‌ی همه‌ی ما هست و با کم‌کاری‌های ما در طول این سالهای بعد از انقلاب آشنا می‌کند و حرکت می‌دهد؛ خون در رگ‌های انسان با حضور در یک‌چنین جاهایی جریان پیدا می‌کند.»

 

ساخت مسجد و حسینیه برای روستائیان در مناطق دوردست و مرزی، ساخت خانه عالم، رنگ آمیزی مدارس، ساخت سرویس بهداشتی و حمام برای روستا و برخی محرومان، ساخت و مرمت منزل مسکونی محرومان و ارائه خدمات آموزشی و فرهنگی و در کنار آن، آموزش‌هایی مرتبط با اشتغالزایی مانند خیاطی و گلدوزی برای خانم ها از خدماتی است که در این اردو دنبال می شود. حالا چند سالی است که این گروه ها ساماندهی خوبی شدند، به طوری که هر گروه می تواند یک روستا را به عنوان روستای هدف خود انتخاب کرده و به مدت 5 سال در آن روستا حضور مستمر داشته باشد تا بخشی از مشکلات آنجا به کمک این جوانان غیرتمند و جهادی حل شود.

 اینجا مردم خیلی محروم هستند و مسئولین...

۲۵ دانشجوی دانشگاه بیرجند در محمدآباد عَلَم

گروه جهادی دانشگاه بیرجند «محمدآباد علم» قاین را به عنوان منطقه هدف خود انتخاب کردند و دهه اول ماه محرم را به طور کامل در این منطقه به انجام کارهای فرهنگی، عمرانی، آموزشی و آموزش فعالیت‌های اشتغالزایی پرداختند، این گروه در روستای محمدآباد علم به ارائه خدمات فرهنگی پرداختند و در روستای «آچونی» به ساخت مسجد و در روستای «ده میر» به ساخت غسالخانه و خانه محروم مشغول شدند.

 دانشجویانی که از استان‌های مختلف کشور خود را به هم کلاسی‌های خود رسانده تا در کنار هم بتوانند گرهی از مشکلات مردم باز کنند، از استان‌های فارس، یزد، بوشهر، کرمانشاه و خراسان جنوبی در اینجا دانشجو حضور دارد.

 روستای آچونی جاده آسفالته دارد اما گوشی تلفن همراه در اینجا اصلا آنتن نمی‌دهد. جهادگران در اینجا مشغول ساخت مسجد برای اهالی هستند، آچونی حسینیه دارد اما مسجد نه! حدود 8 نفری از 15 پسر گروه جهادی «جیوش الحیدر» دانشگاه بیرجند در اینجا مسجد می سازند و همین تعداد هم در کمی آن‌سوتر، پشت کوه‌های سربه فلک کشیده در روستای ده میرمشغول ساخت غسالخانه و سرویس بهداشتی و حمام برای محرمان هستند.

اینجا مردم خیلی محروم هستند و مسئولین...

 بچه ها از فراهم نبودن مصالح و بدقولی برخی مسئولان در این خصوص گلایه دارند و می گویند ما به عنوان دانشجوی جهادگر به وعده خود وفا کردیم و آمدیم اما مسئولان خیلی به آنچه وعده می دهند وفا نمی کنند و ممکن است گروه به خاطر دیر رسیدن مصالح معطل هم بماند.

 به خدا نزدیکتر می شوند و مزد کار خود را از اهل بیت(علیه السلام) طلب می کنند

«امیر حسین دهقان» دانشجوی ترم آخر رشته الکترونیک دانشگاه بیرجند، که اهل یزد است، سال قبل هم در این اردو حضور داشته است؛ می گوید: « در اردوهای جهادی همبستگی و هم فکری بچه‌ها جذاب است، دانشجویانی که اینجا هستند از خیلی چیزها دل بریده‌اند و در این منطقه حضور پیدا کرده‌اند. الان حدود 10 روز است که بدون اینترنت و گوشی زندگی می‌کنیم، این زندگی بدون فضای مجازی واقعا خیلی دلچسب است و انسان را بیشتر به خدا نزدیک می کند.»

 این دانشجویان دهه اول محرم را در این روستاها بودند و همراه مردم به عزاداری سرور و سالار شهیدان پرداختند، با هر کدام از دانشجویان جهادگر که هم کلام می شویم، بزرگترین خواسته های آنها از خداوند، حضور در پیاده روی اربعین است، مزد کار خود را از اهل بیت(علیه السلام) طلب می کنند.

اردوهای جهادی یک دانشگاه خودسازی است

 خودسازی مهمترین هدف اردوهای جهادی است، دهقان با اشاره به این مطلب می‎گوید:« این اردوها تنها ساخت مسجد و حسینیه نیست، بلکه یک دانشگاه خودسازی است، اینکه انسان با خودش خلوت کند و ببیند که چند چند است.» 

او هم از بدقولی برخی مسئولان گلایه ها دارد؛ «مسئولان خیلی در فراهم کردن امکانات همکاری ندارند، مصالح که باید برای انجام کارهای عمرانی آماده باشد؛ نیست»!

اینجا مردم خیلی محروم هستند و مسئولین...

 اینجا استادکار، شاگرد و بنا همه از همین دانشجویان هستند، کسی که سیمان درست می کند دانشجوی رشته فیزیک دانشگاه بیرجند و بوشهری است، او می‌گوید: « من فارغ التحصیل شدم، آمده بودم کارهای فارغ التحصیلی را انجام دهم که دوستان موضوع اردوی جهادی را مطرح کردند و من هم قبول کردم و آمدم. اردوی جهادی به معنی واقعی یک کارگاه فرهنگی خودسازی است، فضا طوری است که انگار همه دارند یک چیزی را از یکدیگر یاد می گیرند.»

 محرومیت منطقه برای دانشجویان بومی خیلی دور از انتظار نیست، هر چند که اینجا نسبت به برخی مناطق محروم سربیشه و نهبندان وضعیت خوبی دارد، اما برای دانشجویان غیربومی ناراحت کننده است، این دانشجوی دانشگاه بیرجند می گوید: « این روستا الان آب لوله کشی دارد اما برخی روستاهای اینجا آب لوله کشی ندارند و تلفن هم آنتن نمی‌دهد. روستاهای شهر ما این طور نیستند، امکانات شهری را دارند، اما اینجا خیلی محروم هستند.»

 

خدمات دانشجویان برای اشتغالزایی در روستاها

گروه جهادی دانشگاه بیرجند در گذشته نهبندان و سربیشه را بیشتر منطقه هدف خود انتخاب کرده بودند، اما امسال علاوه بر آن منطقه نیم نگاهی به مناطق محروم قاین هم دارند.

اینجا مردم خیلی محروم هستند و مسئولین...

 «ایمان عرب خزایی»، مسئول گروه‌های جهادی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه از دو ماه قبل کارهای اردوی داخل استان شروع شد و ابتدا شناسایی و جلسات متعدد با مسئولان خرسان جنوبی برگزار شد و قول دادند که تامین اعتبار مصالح را داشته باشند.

وی افزود: «در بحث اشتغالزایی با کمیته امداد، بهزیستی، بسیج سازندگی، میراث فرهنگی و گردشگری و فنی و حرفه ای مذاکره کردیم تا استاد برای آموزش اهالی روستاها در اختیار گروه ما قرار دهند و بعد از آموزش، آن دسته از افرادی که شرایط لازم را داشته باشند تسهیلات اشتغالزایی دریافت کنند، در این راستا برای آقایان پرورش قارچ و برای خانم ها تابلو فرش و حوله بافی را در نظر داریم که آموزش دهیم.»

 حدود 15 نفر از خواهران دانشجو هم در روستای محمد آباد علم مشغول فعالیت های فرهنگی و آموزشی هستند، این روستا از نظر امکانات وضعیت خوبی دارد اما در زمینه فعالیت های آموزشی و فرهنگی نیاز به اقدامات بهتری بوده که گروه اینجا را انتخاب کرده است.

 برگزاری کلاس های روخوانی، روانخوانی و حفظ قران کریم، احکام و مشاوره، خیاطی و بافندگی برای خانم های روستا، کلاس مداحی و سرود برای نونهالان از جمله کلاس های دانشجویان برای کودکان و زنان این روستا است که استقبال خوبی هم از سوی مردم صورت گرفته است.

 بیشتر دانشجویان خواهری که در این اردو حضور دارند، برای اولین بار به اردوی جهادی آمدند و این اردو برای آنها تجربه خوبی شده است.

حرف مردم را به گوش مسئولان می رسانیم

«مریم صنعتی» مسئول گروه جهادی خواهران دانشگاه بیرجند در این رابطه می گوید: «همزمانی اردو با ماه محرم برکات زیادی برای ما داشت، در مراسم عزاداری شرکت می کردیم و خیلی چیزها را یاد گرفتیم. در این اردو برنامه هایی مانند تریبون آزاد در راستای مطالبه گری، برپایی کارگاه اشتغال و کارآفرینی، پخت آش نذری و سفره صلوات برای امام حسن (علیه السلام)، کلاس مشاوره خانواده، کارگاه طب، کلاس طراحی، بازی با کاغذ، داستان های قرآنی، نمایشنامه، مداحی و همخوانی و کلاس های ورزشی برای مخاطبان و علاقمندان برگزار شد.»

 او از وجود برخی مشکلات در روستاهای اطراف این روستا گلایه دارد و می‌گوید: « ما نه آب شور روستا را می توانیم، شیرین کنیم و نه جاده آنها را می توانیم آسفالت کنیم، اما می توانیم حرف مردم را به گوش مسئولان برسانیم و این کار را می کنیم.»

 در آخرین روز این اردو مسئولان فرهنگی و نهاد رهبری در دانشگاه بیرجند و مسئول بسیج دانشجویی خراسان جنوبی برای سرکشی و خداقوت به این سه گروه به منطقه آمدند.

 «ابوذر صلاحی» مسئول بسیج دانشجویی خراسان جنوبی به دیدار اخیر جهادگران با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: نقش و حضور جهادگران در مناطق محروم علاوه بر خدماتی که ارائه می دهد، روحیه خوبی را برای مردم و کودکان و نوجوانان روستا به همراه دارد.

اینجا مردم خیلی محروم هستند و مسئولین...

۶ سفر کربلا هدیه آخرین روز اردو 

صلاحی این را هم گفت که در بیشتر گروه های جهادی از مسئولان آن منطقه دعوت می شود تا بیایند و از نزدیک پاسخگوی مشکلات مردم باشند.

 وی با اشاره به خدمات ارائه شده از سوی جهادگران برای مناطق محروم، می افزاید: « دانشجویان با اخلاص و بدون هیچ چشم داشتی در مناطق محروم فعالیت های عمرانی را در دستور کار قرار می دهند که انجام آن عمدتا وظیفه دولت بوده است، و چنانچه دولت می‌خواست انجام دهد باید هزینه زیادی را متحمل می شد اما جهادگران با کمترین هزینه که آن را هم از خیرین جمع آوری می کنند پروژه هایی را احداث می کنند؛ لذا از مسئولان دولتی انتظار همکاری بیشتری می شود.»

متاسفانه حمایت دانشگاه ها از این گروه ها خیلی خوب نیست

 مسئول بسیج دانشجویی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اردوهای جهادی یک اقدام فرهنگی بزرگ است، افزود: «متاسفانه حمایت دانشگاه ها از این گروه ها خیلی خوب نیست، مسئولان باید نگاه عمیق تری به این گروه ها داشته باشند، چنانچه اعتبارات لازم تامین شود آمادگی برای افزایش گروه ها وجود دارد.»

نگاه به گروه های جهادی  باید تخصصی شود

صلاحی با بیان اینکه نباید به دانشجو نگاه ابزاری داشت که یک برنامه را از صفر تا صد انجام دهد، افزود: «باید نگاه به گروه های جهادی تخصصی شود، همان طور که در حال حاضر در علوم پزشکی به خوبی این موضوع وجود دارد و این باعث رضایت کامل مردم شده است.»

 در پایان این اردوی ۱۰ روزه شش نفر از دانشجویان به قید قرعه قول دریافت کمک هزینه زیارت امام حسین(علیه السلام) در اربعین را از سوی نهاد رهبری،‌ معاونت فرهنگی و بسیج دانشگاه دریافت کردند.

 

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها