خبرهای داغ:
طراحی و ساخت دستگاه نصب لوله‌های آبیاری قطره‌ای زیرسطحی در مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکز شاهرود با مشارکت بخش خصوصی انجام شد.
کد خبر: ۹۱۷۴۸۵۷
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، امروزه در دنیا استفاده از روش آبیاری قطره‌ای زیرسطحی در محصولات زراعی و باغی در حال گسترش است.
در این روش لوله‌های آبده در عمق بیش از ۳۰ سانتی متری زیر سطح خاک قرار می‌گیرند. نصب لوله‌های آبده در اراضی زراعی و باغی در روش آبیاری قطره‌ای زیرسطحی سبب افزایش ۲۰ درصدی در هزینه‌های اجرایی آبیاری تحت فشار می‌گردد.
به منظور افزایش سرعت در نصب لوله‌ها و کاهش هزینه ها، دستگاه نصب لوله‌های زیرسطحی با همکاری بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان مرکز شاهرود و شرکت مهندسی تلاشگران سپهر شاهرود طراحی و ساخته شد. این پروژه با هدایت و رهبری دکتر سیدحسن موسوی فضل عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان (شاهرود) و مهندس بداغی مدیر عامل شرکت مهندسی تلاشگران سپهر شاهرود اجرا شد.
دکتر موسوی فضل مجری پروژه بیان نمود که برای ساخت این دستگاه از شاسی یک زیرشکن استفاده شده که بر روی آن تیغه‌های شیار بازکن (حفر کانال لوله)، هدایت کننده لوله، رول گیر‌ها (قرقره‌های لوله ها) و پوشاننده روی لوله‌ها طراحی و نصب شده است.
این دستگاه یک دستگاه دو ردیفه است که قادر است براساس نوع زراعت، همزمان دو ردیف لوله را با فواصل و اعماق مختلف نصب نماید. دستگاه دارای قابلیت تنظیم بوده و در زراعت‌های مختلف، می‌تواند لوله‌های فرعی را در فواصل (حداکثر ۱۵۰ سانتی¬متر) و عمق دلخواه (حداکثر ۵۰ سانتی متر) نصب نماید. نیروی کششی مورد نیاز این دستگاه در خاک‌های زراعی معمولی (بافت سبک با مواد آلی متوسط) توسط یک تراکتور معمولی و در خاک‌های رسی سنگین به تراکتوری با قدرت بیشتر تامین می‌شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها