آموزش ضابطین قضایی بسیج در بخش میانکوه

دوره آموزش ضابطین قضایی بسیج با حضور رئیس دادگاه عمومی بخش میانکوه از توابع شهرستان اردل استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد.
کد خبر: ۹۱۷۴۴۲۴
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهار محال و بختیاری؛ عالی محمدی، رییس دادگاه عمومی بخش میانکوه  در جمع ضابطین قضایی بسیج، گفت: ضابطین قضایی به عنوان بازوی اجرایی نظام قضایی نقش مهم و قابل توجهی در دستیابی به عدالت کیفری و نزدیک شدن هر چه بیشتر به نظام کیفری مطلوب و کارآمد دارند.

وی افزود: بر مبنای همین واقعیت است که سیستم های کیفری مختلف تلاش های گسترده ای جهت نظام مندی و کنترل قانونی توأم با اقتدار آیین دادرسی کیفری و سایر قوانین به تعیین جایگاه مصادیق و حدود اختیارات ضابطان دادگستری پرداخته است.

عالی محمدی ادامه داد:  افزود: ماده 15 قانون آیین دادرسی کیفری (مصوب 1388) در این خصوص اشعار می دارد: "ضابطین دادگستری مامورانی هستند که تحت نظارت و تعلیمات مقام قضایی در کشف جرم و بازجویی مقدماتی و حفظ آثار و دلایل جرم و جلوگیری از فرار و مخفی شدن متهم و ابلاغ اوراق و اجرای تصمیمات قضایی به موجب قانون اقدام می نمایند".

این مقام قضایی، گفت:‌ در جرایم غیرمشهود صراحتاً قانونگذار می‌گوید باید دستور مقام قضایی وجود داشته باشد؛ بنابراین بدون دستور مقام قضایی ضابط حق اقدامی را ندارد و در مورد جرایم مشهود هم تا حدودی ضابط اختیار عمل دارد، ولی باز هم باید بلافاصله به مقامات بالادستی خود که دادستان است اطلاع دهد.

وی اظهار کرد: ضابط قضایی تحت نظر دادستان فعالیت می‌کند و از جمله اموری که بر عهده ضابط قضایی یا دادگستری گذاشته شده، کشف جرم و حفظ آثار و علایم جرم، جمع‌آوری ادله یا شناسایی و پیدا کردن مجرم، تحقیقات مقدماتی و مسائلی نظیر ابلاغ و اجرای تصمیمات قضایی است.

ارسال نظرات