مسئول بسیج حقوقدانان استان اردبیل گفت: یکی از خروجی تلاش‌های بسیج حقوقدانان مطابق قانون اساسی، احیاء حقوق عامه است و توجه به ماده ۱۵۶ قانون اساسی که متوجه حقوق عامه بوده مستلزم رعایت همه آحاد جامعه و مسئولین است..
کد خبر: ۹۱۷۴۲۹۶
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱
یکی از خروجی تلاش‌های بسیج حقوقدانان مطابق قانون اساسی، احیاء حقوق عامه است
به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، رضا ندایی در یادداشتی آورده است: توجه به ماده ۱۵۶ قانون اساسی که متوجه حقوق عامه بوده مستلزم رعایت همه آحاد جامعه و مسئولین است. عدم رعایت مستلزم مجازات می‌باشد.
 
منظوراز مجازات، اصلاح مجرم و تقلیل جرائم، ایجاد روابط سالم و حفظ سلامت محیط زندگی جمعی است؛ نتایج حاصل از این سلامتی و امنیت جامعه از اهداف اصلی بسیج حقوقدانان است.

حقوق عامه ناظر به مصالح، منافع جمعی و درارتباط با نسل حقوق بشر می‌باشد. احیای حقوق عامه یعنی حکمرانی مطلوب و پاسخگو نمودن سیستم مدیریتی و حکومت، مبارزه با فساد مسئولیت پذیری، حفظ نظم و امنیت، اجرای عدالت و دفاع از مملکت است که اشرافیت برجامعه از اوصاف حاکمیت قانون است؛ بنابراین وضع حقوق جزا دریک نظام حقوقی، صرفا جنبه انتقام جویی وعقده گشایی برای صاحب حق ندارد، بلکه قانون به تعیین انواع جرائم و مجازات و اقدامات تامینی وتربیتی اعمال می‌شود.

درهرجامعه، افرادی مرتکب جرم، تبهکاری و قانون شکنی می‌شوند که با آثار سویی برجای می‌گذارند و زندگی اجتماعی را تهدید و سلامت آن را به خطر می‌اندازند و به تبع آن قانون شکنی‌ها به تدریج، حاکمیت قانون را تضعیف و جامعه را به سوی هرج و مرج سوق می‌دهد.

دراینجاست که حق شهروندی یعنی برخورداری از کلیه حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی، دسترسی به فرصت‌های زندگی از حیث ملزومات رسیدن به برابری و عدالت باشد. این حق از داشتن حق رأی و تلاش برای پیشرفت شهر، روستا، کشور و حفظ امنیت آغاز می‌شود و به تأمین بهداشت، آموزش، ایجاد هیئت منصفه، سندیکا‌ها و احترام به حقوق اقلیت‌ها و قومیت‌ها ختم می‌شود.

در حقوق شهروندی صحبت از باید‌ها و نباید‌ها نیست، بلکه از بود و نبود کلام به میان می‌آید. درصورت بروز مشکلات و نا هماهنگی بین قوای سه گانه وحتی درسطح پایین جامعه ودربین مسئولین، نیاز به مطالبه گری و به چالش کشیدن موضوع به میان می‌آید؛ مطالبه حقوق عامه مثل مسئله امربه معروف و نهی از منکر باید درجامعه نهادینه و فرهنگ سازی شود. مطالبه گری از مسئولین جزء مطالبات حقوق عامه است.

دولت دراجرای مسئله واجب امر به معروف و نهی از منکر کم کاری نموده و بی تفاوت است؛ و درقبال این امرمهم مسئول است به عنوان مثال بی بند و باری و بدحجابی درجامعه سستی از طرف دولت و مسئولین اجرایی است.

دراین زمینه بسیج حقوقدانان استان اردبیل مطالبه گر بوده و به فرامین مقام معظم رهبری که فرمود: ه است دردانشگاه‌ها و جامعه قرارگاهی تشکیل و از مسئولین مطالبه گردد؛ لذا قرارگاه شهید احمدی روشن به این منظورفعال شده است.

رضا ندائی مسئول بسیج حقوقدانان استان اردبیل
ارسال نظرات