خبرهای داغ:
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین
بنیادی گفت: هفت هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین امسال برای نخستین بار زیر کشت خاویار گیاهی (کینوا) رفت
کد خبر: ۹۱۷۳۷۵۰
|
۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۶

تورج بنیادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین بیان کرد: هفت هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین امسال برای نخستین بار زیر کشت خاویار گیاهی (کینوا) رفت.

وی با اعلام این خبر گفت: کینوا یا خاویار گیاهی یک محصول کشاورزی مربوط به آمریکایی جنوبی و از ردیف غلات بوده است که از خواص بالایی برخوردار است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهار کرد: کینوا مقاوم به کم آبی و شوری خاک است و در شرایط خشکسالی می توان آنرا به راحتی کشت کرد.

این مسئول با بیان اینکه امسال برای نخستین بار کشت این محصول به صورت پایلوت در آبیک اجرا شد، عنوان کرد: اگر از نظر عملکردی و همچنین بازار نتیجه خوبی به دست بیاید، کشت این محصول در استان قزوین برای سال های آتی توسعه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: پروتئین کینوا نسبت به برنج ۲ برابر است و مصرف آن خواص زیادی دارد همچنین فسفر، پروتئین، منیزیم، فیبر، پتاسیم، آهن، کلسیم، ویتامین‌های گروه ب، ویتامین ای و آنتی اکسیدان‌ها از جمله موادی هستند که به وفور در دانه‌های این گیاه وجود دارند.

بنیادی گفت: کینوا یکی از معدود گیاهان خوراکی است که همه ۹ آمینو اسید ضروری بدن را دارد و مصرف کینوا به عنوان جایگزین سالم‌تر غلاتی از جمله گندم در کشورهای اروپایی جا افتاده است.

گفتنی است کینوا یا خاویار گیاهی، بوته ای بومی کشورهای آمریکای جنوبی مانند شیلی، بولیوی و پرو بوده و به دلیل مواد مغذی زیادی که دارد در سال های اخیر اهمیت زیادی پیدا کرده است.

 

1010/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها