خبرهای داغ:
استاد حوزه و دانشگاه:

بزرگ‌ترین امر به معروف، امربه معروف مسئولین دولتی است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: بزرگ‌ترین امر به معروف، امر به معروف مسئولین دولتی است که اگر مسئولین اصلاح شوند جامعه اصلاح می‌شود.
کد خبر: ۹۱۷۳۶۴۷
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۸

بزرگ‌ترین امر به معروف، امربه معروف مسئولین دولتی استبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حجت‌الاسلام سیدمجتبی حسینی‌یمین عصر امروز در تجمع رهروان زینبی که در امامزاده عبدالله(ع) همدان برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت امام سجاد(ع) اظهار داشت: هدف امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) از حرکت خود واحد است و هیچ فرقی بین آنها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) برای اصلاح امت جدش و پدرش قیام کرده و امر به معروف و نهی از منکر می‌کند، گفت: امام حسین(ع) هدف از قیام خود را اعلام کرده و تا روز عاشورا توسط ایشان بوده و از عصر عاشورا توسط اسرا به فرماندهی امام سجاد(ع) و حضرت زینب (س) ادامه پیدا می‌کند بنابراین هدف حضرت زینب(س) هم همین است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر یکی از واجبات است، ابراز داشت: بر ما واجب است که این موضوع را جدی بگیریم؛ امر به معروف و نهی از منکر واجب مطلق نیست بلکه واجب مشروط است اگر آن شرط باشد واجب می‌شود و اگر نباشد واجب نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امر به معروف هم دارای شروطی است و چهار مرتبه دارد که شهید مطهری در کتاب 10 گفتار به آن اشاره کرده و شرط اول این است که باید بدانیم آنچه که ترک شده واجب است، وقتی علم ندارید اصلاً جلو نروید چون نمی‌دانیم بر ما نهی از منکر واجب نیست.

حسینی‌یمین با اشاره به سخنان شهید مطهری تصریح کرد: علم به زمان، مکان و اولویت دادن به مسائل از شروط امر به معروف و نهی از منکر است و کسی که می‌خواهد امر به معروف کند باید یک علم جامعی داشته باشد و اولویت‌ها را خوب بشناسیم و بدانیم چه می‌کنیم.

وی عنوان کرد: احتمال تأثیر دومین شرط امر به معروف است اینکه احتمال دهیم امر به معروف ما مؤثر واقع شود چراکه گاه نتیجه مهم است تا به قرب برسیم؛ ما در امر به معروف و نهی از منکر موظف به نتیجه هستیم و در این امر عقل و تدبیر اهمیت دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه سومین شرط این است که امر به معروف و نهی از منکر نباید برای شخص و دینش مفسده‌ای داشته باشد، گفت: گاهی مواقع امر به معروف، دین را کم رنگ می‌کند بنابرابن امر به معروف کار کسی است که اینها را مدنظر داشته باشد.

وی شرط چهارم را در عدم تکرار دانست و ابراز داشت: امر به معروف سه مرحله دارد؛ مرحله قلبی که برخی مواقع دوستی و مودت است و با رفتار نیکوی خود کار را انجام می‌دهیم.

حسینی‌یمین با بیان اینکه مرحله دوم لسانی است، ابراز داشت: در این مرحله باید با زبان خوش اقدام کرد، نه اینکه به طرف مقابل توهین کرد معنای امر به معروف و نهی از منکر این است که ما طرف مقابل را دوست بداریم.

وی خاطرنشان کرد: مرحله سوم عمل است یعنی انسان با عمل خود به طرف مقابل نشان دهد که چه کار باید انجام دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ما از نیروی انتظامی درخواست داریم که بدون مسامحه کار امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهد، گفت: ما به عنوان کسانی که دولتی نیستیم اگر می‌خواهیم امر به معروف کنیم حق درگیری نداریم و رهبر معظم انقلاب هم در فتوای خود حق این اجازه را ندادند، این از مراتب امر به معروف و نهی از منکر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امر به معروف فقط در بحث حجاب نیست، تصریح کرد: بزرگ‌ترین امر به معروف، امر به معروف مسئولین دولتی است که اگر مسئولین اصلاح شوند جامعه اصلاح می‌شود.

حسینی‌یمین با بیان اینکه باید در زندگی بهترین تربیت فرزند و سالم‌ترین خانواده را داشته باشیم، گفت: اگر این امر در جامعه اتفاق بیفتد خوشبختی به وجود می‌آید این راهکارها را جدی بگیریم و امر به معروف را با تمام مراتب انجام دهیم و دنبال قاعده‌ای برویم که نتیجه و خروجی خوبی بگیریم.

در ادامه گروه همخوانی نورالمهدی به اجرا پرداختند، سپس  مداح اهل بیت کیانی مداحی کردند و در پایان میثاق نامه قرائت شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات