خبرهای داغ:

مسئولان در سرکشی از کارخانه‌ها پای درددل کارگران بنشینند

بیش از نیمی از جمعیت کشور را کارگران تشکیل می دهند و مسئولان باید به این قشر تاثیر گذار توجه بیشتری داشته باشند
کد خبر: ۹۱۷۳۶۴۴
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۴
به گزارش خبرنگار بسیج در سرخه، ناامنی شغلی، دستمزد پایین، تضییع حقوق کارگران، عدم پوشش بیمه‌ای، ابهامات قانونی در حمایت از جامعه کارگری، و نابسامانی معیشتی همگی سبب شده است علی‌رغم تلاش‌های انجام‌شده، اما گرفتاری‌های جامعه کارگری به‌قوت خود باقی بماند.
جامعه کارگری قشری ضعیف و مظلوم در کشور که با وجود زحمات فراوان و سختی کار، اما حتی بر سر کوچک‌ترین حق‌وحقوقش نه قدرت چانه‌زنی دارد نه جرات اعتراض؛ چراکه واهمه دارد از بیکاری و نمی‌خواهد همین آب باریکه‌ای را که دارد از دست بدهد.
مشکلات جامعه کارگری آنجا دوچندان می‌شود که اکثر کارفرمایان توجهی به قانون کار به‌هنگام عقد قرارداد با کارگر را ندارند و اراده و حکم کارفرما هنگام عقد قرارداد با کارگر بر رعایت قانون می‌چربد و باید گفت: در قانونی که در آن از ماده و تبصره‌ای برای تخلف کارفرمایان علیه کارگران خبری نیست؛ نمی‌توان انتظار داشت امنیت شغلی کارگران در آن تضمین شود.
در شرایطی قرار داریم که کشور ملزم به تحقق اقتصاد مقاومتی برای برون‌رفت از مشکلات است؛ بنابراین اگر قائل به این هستیم که جامعه کارگری یکی از بازوان اصلی اقتصاد مقاومتی است؛ باید کارگر آن موردحمایت جدی قرار گیرد تا بتواند نقش خود را در توسعه و بهبود شرایط اقتصادی به‌خوبی ایفا کند.
با چند نفر از کارگران شریف استان به گفت‌وگو نشستیم و آن‌ها که تمایلی به عنوان نامشان و شرکتی که در آن مشغول به کار هستند نداشتند؛ مشکلشان را با ما در میان گذاشتند؛ تا شاید مسئولی بشنود و گوشه‌چشمی نیز بر جامعه کارگری بیندازد.
یکی از این کارگران بانویی سرخه‌ای است ۵۸ ساله، ۲۵ سال سابقه کار در رستوران‌ها و تالار‌های مختلف دارد و در حال حاضر نیز در یکی از شرکت‌های شهرک صنعتی مشغول به کار است.

سابقه کارش ۲۵ سال است و، اما بیمه هیچ؟!

این بانو که سرپرست خانواده است و سه فرزند نیز دارد بسیار گلایه‌مند از حقوقش بود و گفت: ساعت کاری‌ام از ۶ صبح تا ۱۶ بعدازظهر است؛ یعنی روزی ۱۰ ساعت کار می‌کنم، درحالی‌که حقوقم تاکنون ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان بوده است.
وی گفت: زمان ازدواج دخترم فرا رسیده است و این حقوق کفاف زندگی روزمره‌مان را نمی‌دهدچه برسد به اینکه بخواهم به‌فکر تهیه جهیزیه آن‌هم با این گرانی‌ها باشم.
این بانو گفت: تازه از اردیبهشت‌ماه امسال از طرف شرکت بیمه شده‌ام و حقوقم بعد از این‌همه سال کار تازه ۷۰۰ هزار تومان شده است و، اما مشکلات من همچنان لاینحل باقی مانده است.
وی گفت: از مسئولان می‌خواهم به ما کارگران توجه کنند، بنده خیلی بتوانم کار کنم دو یا سه سال دیگر است، این‌که تازه چند ماهی است بیمه شده‌ام، دیگر فایده‌ای برایم ندارد و دغدغه من بعد از ناتوانی از کار کردن است که چگونه امرارمعاش کنم.
کارگران از هیچ حق‌وحقوق ویژه‌ای برخوردار نیستند
یکی دیگر از کارگران که در یکی از کارخانه‌های استان سمنان مشغول به کار است نیز نگران امنیت شغلی‌اش است و می‌گوید: کارگرجماعت از هیچ حق‌وحقوق ویژه‌ای برخوردار نیست.
وی گفت: ما در شرایط سخت کار می‌کنیم و با سرمای زمستان و گرمای تابستان سر می‌کنیم، اما متأسفانه دستمزد‌ها بسیار پایین است، اگر حرفی هم بزنیم می‌گویند «برو به‌سلامت، مثل تو که نیاز به این کار با همین دستمزد داشته باشد، زیاد است» و ما نیز از ترس اینکه کارمان را از دست بدهیم مجبور به سکوت هستیم.
این کارگر ادامه داد: درخواست ما از مسئولان این است که به داد جامعه کارگر برسند و به این قشر توجه کنند، ما با مشکلات زیادی مواجه هستیم، چندین بار مسئولان را دیده‌ام که به کارخانه‌مان سر زده‌اند؛ اما ای‌کاش وقتی هم می‌گذاشتند و حداقل درددل و مشکلاتمان را از نزدیک برایشان می‌گفتیم. تلاش خود را برای حمایت از قشر کارگر انجام می‌دهیم
مشکلات این کارگران را به گوش رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان سرخه رساندیم و او نیز در پاسخ گفت: خانمی که گفته ۲۵ سال سابقه کار دارد، چون در این مدت به‌صورت ساعتی مشغول به کار بوده است، مشمول قانون کار نمی‌شود.
مهدی احسانی ادامه داد: این خانم حتماً خودش رضایت به این نحوه کار کردن داشته است و از حقوقی هم که دریافت کرده در این مدت راضی بوده است.
احسانی گفت: هر فردی خودش مسئول رسیدگی به حق و حقوق قانونی اش است بنابراین اگر کارگری در شرکت و محل کار خود برگه دریافت حق‌وحقوق را امضا می‌کند یعنی هیچ ادعایی ندارد و از حق‌وحقوقی هم که دارد کاملاً راضی است.
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان سرخه گفت: اداره کار به‌عنوان حامیان جامعه کارگری درصورتی‌که هر کارگری مشکلش را در میان بگذارد از حق‌وحقوق و دیگر مشکلاتی که با آن مواجه هستند و مرتبط با اداره کار باشد حمایت می‌کنند و نهایت تلاش برای حل‌وفصل مشکلات جامعه کارگری انجام می‌شود.
کارگران مهم‌ترین سرمایه انسانی در هر کشوری محسوب می‌شوند؛ بنابراین حمایت از این جامعه می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات در دیگر بخش‌ها از جمله اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای دولت‌ها باشد.
با توجه به اینکه کارگران بیش از نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند؛ باید از سوی مسئولان امر در مورد امنیت شغلی، معیشت، حقوق و دستمزد، و بیمه برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود تا این قشر بتوانند حضوری مؤثرتر در جامعه داشته باشند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها