حجت الاسلام عبدی مسئول نمایندگی، ولی فقیه سپاه ناحیه اراک در حسینیه ناحیه اراک گفت:علی بن حسین بن علی بن ابی‌طالب، مشهور به امام سجاد و زین العابدین چهارمین امام شیعیان است
کد خبر: ۹۱۷۳۴۹۷
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی از اراک:حجت الاسلام عبدی مسئول نمایندگی، ولی فقیه در سپاه ناحیه اراک در حسینیه ناحیه اراک گفت:علی بن حسین بن علی بن ابی‌طالب، مشهور به امام سجاد و زین العابدین چهارمین امام شیعیان. مدت امامت وی ۳۵ سال بود. امام سجاد (ع) در واقعه کربلا حضور داشت، ولی به علت بیماری، در جنگ شرکت نکرد. لشکر عمر بن سعد پس از شهادت امام حسین (ع) او را همراه اسیران کربلا به کوفه و شام بردند. خطبه امام سجاد در شام باعث آگاهی مردم از جایگاه اهل بیت شد.

وی درباره امام سجاد (ع) سخن گفتن و سیره نوشتن کار دشواری‌ست، زیرا زمینه‌ی معرفت و آشنایی مردم با این امام بزرگوار بسیار زمینه‌ی نامساعدی دارد. در ذهن اغلب سیره‌نویسان و تحلیل‌گران این‌طور وارد شده است که این بزرگوار در گوشه‌ای نشسته و به عبادت مشغول بود و کاری به سیاست نداشت. برخی مردم لقب «بیمار» به این بزرگوار می‌دهند درحالی‌که بیماری ایشان همان چند روز واقعه‌ی عاشورا بود و ادامه پیدا نکرد و هرکسی در مدت عمرش چند روزی بیمار می‌شود.

وی افزود:بزرگ‌ترین نقش امام سجاد (ع) این است که تفکر اصیل اسلامی یعنی توحید، نبوّت، مقام معنوی انسان، ارتباط انسان با خدا و بقیه‌ی چیز‌ها را تدوین کرده است و مهم‌ترین نقش صحیفه‌ی سجادیه همین بود. شما صحیفه‌ی سجادیه را در نظر بگیرید، سپس اوضاع فکری اسلامی مردم آن دوران را هم در نظر بگیرید. خواهید دید این‌ها چقدر با هم فاصله دارد. در همان وقتی که همه‌ی مردم دنیای اسلام در جهت مادی‌گری و به سوی حرکات و انگیزه‌های مادی سیر می‌کردند و از شخص خلیفه تا علمای اطرافی او، همه فکر خودخواهی و دنیاخواهی را تعقیب می‌کنند، امام سجاد (ع) به مردم خطاب می‌کنند که: «أو لا حُرٌّ یَدَعُ هذهِ اللُّماظَةَ لِأهلها» یعنی آیا آزادمردی نیست که این پس‌مانده‌ی دهان سگ را برای اهلش بگذارد.

ارسال نظرات