معاون برنامه ریزی اداره کل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی در تشریح دلایل شکاف مصارف بیمه های درمانی و لزوم کاهش تعرفه های جراحی گفت: نسبت تعداد مستمری بگیران به بیمه پردازان در سال های اخیر افزایش یافت.
کد خبر: ۹۱۷۳۱۲۰
|
۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۸
 

وی افزود: بازنشستگی های زودهنگام بیمه شدگان و کارگران، مشاغل سخت و زیان آور، تحریم کارگاه ها، بیمه بیکاری و غیره باعث شد مستمری بگیران این سازمان زیاد شوند.
دکترصدرالهی ادامه داد: همچنین بیش از 10 تا 12 گروه از جمعیت کشور از جمله رانندگان درون شهری، زنان سرپرست خانوار، قالیبافان، طلاب، کارگران ساختمانی و غیره که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند با پشتوانه اینکه سهم کارفرمایی را دولت پرداخت می کند که این امر محقق نشد.
وی تاکید کرد: مصرف زیاد منابع در بازنشستگی، عدم پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی از سوی دولت و تعیین تکلیف برای بازنشستگی افراد بالای 60 سال با 10 سال سابقه از مهمترین مواردی بود که منجر به کسری منابع در سازمان شد.
معاون برنامه ریزی اداره کل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: این درحالیست که جمعیت کلی سازمان طی این ده سال کمتر از 10درصد بوده است که همین امر منجر به برهم خوردن تعادل بین مصرف و درآمد سازمان شده است.
دکتر صدرالهی گفت: در حوزه درمان سازمان تامین اجتماعی نیز در سالهای 92 تا 97 بودجه درمان غیرمستقیم از 4 هزار و 480 میلیارد تومان به 14 هزار و 875 میلیارد تومان یعنی 3و نیم برابر رسید.
وی با اشاره به هزینه های یکسان سازی نرخ ارز برای دارو، قیمت ارز دارو، نرخ ارز در گردش داروی کشور و بار مالی که نظام سلامت به سازمان تامین اجتماعی وارد کرد، گفت: دولت در سال 92 تنها مبلغ حدود 800 میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرد و بعد از آن هیچگونه پرداختی انجام نشد.
وی با بیان اینکه در سال 93 بابت طرح تحول نظام سلامت از سوی دولت بالغ بر 9300 میلیارد تومان به وزارت بهداشت داده شد، گفت: طی سال دوم 3600 میلیارد تومان، در سال سوم کمتر از 300 میلیارد تومان و از سال چهارم به بعد دیگر هیچ مبلغی از سوی دولت پرداخت نشد و این هزینه بر عهده بیمه ها واگذار شد.
دکتر صدرالهی گفت: در سازمان تامین اجتماعی در حوزه درمان غیر مستقیم از سال 92 تا اواخر سال 96 طرح تحول سلامت و یکسان سازی ارز به این سازمان بالغ بر 16هزار میلیارد تومان هزینه تحمیل شد که 9هزار و 600 میلیارد تومان آن بایت هزینه دارو، رقمی حدود 3900 میلیارد تومان در قالب یکسان سازی نرخ ارز و مابه التفاوت یارانه دارو به سازمان پرداخت شد.
وی اضافه کرد: در سال 97 هزینه کرد سازمان از محل یارانه دارو بالغ بر 800 میلیارد تومان صرفا در بخش سرپایی بوده است در حالیکه وزارت بهداشت تنها کمتر از 500 میلیارد تومان به این سازمان پرداخت کرد.
وی با بیان اینکه نیمی از جمعیت کشور تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند، اذعان داشت: چه میزان از این سهم به سازمان رسیده است؟

وی با بیان اینکه دولت به سازمان تامین اجتماعی بالغ بر 180 هزار میلیارد تومان بدهی دارد، گفت: دانشگاه های علوم پزشکی صرفا 7هزار میلیارد تومان بدهی انباشت دارند که در مقایسه با بدهی دولت ناچیز است.
رضا کاشف مشاور معاون درمان سازمان تامین اجتماعی نیز در ادامه این موضوع گفت: سازمان تامین اجتماعی بر اساس خدمات و جمعیت تحت پوشش خود نرخ تعادلی داشت که دولت در قالب طرح تحول سلامت و کتاب ارزش نسبی که حق الزحمه جراحان مطابق آن پرداخت می شود،  300 خدمت جدید به تعهدات این سازمان اضافه کردند.
وی افزود: به دنبال این موارد تعرفه های جراحی بین 2تا 3 برابر افزایش یافت یعنی متوسط هزینه های یک عمل جراحی تا 3 برابر افزایش یافت و نیز جمعیت تحت پوشش بیمه ها را 11 میلیون نفر افزایش دادند اما نرخ حق بیمه و منابع هیچگونه افزایشی نیافت.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی نگاه تولیت سلامت به بیمه ها نگاه باجه پرداخت است، گفت: بیمه ها از وظایف اصلی خودشان که کنترل هزینه ها، رعایت گایدلاینها( راهنماهای بالینی برای تشخیص و درمان) است، تحت فشار تولیت سلامت مجبور به صرفنظر یا حضور کم رنگ شدند.
کاشف گفت: نگاه تولیت سلامت در کشور ما تکرار خطای دهه 50 و 60 است و تمام منابع و اجزای بخش سلامت در کشور در وزارت بهداشت متمرکز شده است.
وی افزود: با انتقال بیمه سلامت به وزارت بهداشت واقعیتها خود را نشان داد و مجموع منابع بیمه های پایه مکمل و سهم دولت از مجموع هزینه های نظام سلامت کمتر است.
وی گفت: طرح تحول سلامت که قرار بود با هدف اصلی کاهش پرداختها به مردم فعالیت کند به ضد خود تبدیل شد و بعد از دوره اول منجر به کسری اولیه شد.
کاشف با بیان اینکه یکی از مهمترین اهداف اصلی طرح تحول سلامت دریافتی یکسان پزشکان در بخش دولتی و خصوصی بود، گفت: با همین هدف کتاب ارزش های نسبی طراحی شد اما همچنان شاهد اعلام تفاوتها و از اهداف اولیه طرح به دور بود.
وی با بیان اینکه بعد از گذراندن سقف دریافتی پزشکان در سازمان تامین اجتماعی از 355 پزشک متخصص فقط 20 نفر بالای 60 میلیون دریافتی داشتند، گفت: در یک شفاف سازی عمومی اعلام شود چند درصد از پزشکان شاغل در مراکز خصوصی بالای 60 میلیون دریافتی داشتند؟
کاشف با بیان اینکه پزشکان سازمان تامین اجتماعی در مراکز ملکی یک کا و به اعضای هیات علمی تمام وقت 2کاپرداخت می شود، افزود: دلیل پرداخت هزینه آموزش پزشکی توسط سازمان تامین اجتماعی چیست؟
مشاور معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: در قالب طرح تحول سلامت و کتاب ارزش های نسبی بایستی هزینه های استهلاک، پشتیبانی و غیره طبق بند 8 ماده یک قانون بیمه همگانی سال 73 پرداخت سود  سرمایه و استهلاک به بیمارستان های دولتی و دانشگاهی وجاهت قانونی ندارد.
وی افزود: در سازمان تامین اجتماعی تمامی خدمات به صورت تعرفه عمومی پرداخت می شود و به هیچ عنوان برای بیماران بیمه شده بالاتر از تعرفه عمومی هزینه ای محاسبه نشده است.
کاشف با بیان اینکه هزینه های درمان امسال 4هزار میلیارد بیش از بودجه مصوب است، گفت: چاره اندیشی آن از طریق تعدیل منابع نامحدود تعرفه ها توسط وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر است.
وی تاکید کرد: هرچه این مسیر تداوم پیدا کند جز انباشت مشکل، پیامد دیگری ندارد.
وی خاطرنشان کرد: از تولیت سلامت و دانشگاه های علوم پزشکی انتظار می رود با بیمه ها در تنظیم گایدلاینها مشارکت داشته باشند.
کاشف ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی که متولی درمان نیمی از جمعیت کشور است از منابع سازمان و از محل یک درصد هیچ دریافتی نداشته است از اینرو انتظار می رود در کارکرد این منابع و نحوه استفاده تولیت شفاف سازی صورت گیرد.

ارسال نظرات