آذربایجان‌غربی همزمان با عاشورای حسینی و سالروز شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، غرق در ماتم و اندوه شد.
کد خبر: ۹۱۷۳۰۷۴
|
۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۸

 به گزارش خبرگزاری بسیج از ارومیه، اقشار مختلف مردم آذربایجان‌غربی همزمان با عاشورای حسینی، در خیابان‌های شهر و روستا حاضر شده و با فریادهای یا حسین، با زینب کبری (س) خواهر بزرگوار امام حسین (ع) همراهی کرده و در سوگ سرور و سالار شهیدان اشک ماتم ریختند.

پیر و جوان، کوچک و بزرگ و زن و مرد در این روز با شرکت در آیین‌های مختلف سینه‌زنی و زنجیرزنی عشق و ارادت خود را به امام حسین (ع)، یاران با وفای آن حضرت و مکتب سراسر عزت حسینی به نمایش گذاشتند.

در ارومیه نیز همچون سال‌های گذشته، خیابان امام (ره) به عنوان کانون عزاداری‌ها در عاشورای حسینی میزبان هزاران زنجیرزن و سینه‌زن عاشق مکتب حسینی بوده و صدای لبیک یا حسین مردم در این خیابان طنین‌انداز است.

دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی یکی پس از دیگری با حضور در خیابان امام (ره) به عزاداری سالروز شهادت مظلومانه شهید دشت کربلا می‌پردازند.

حضور زنان، مردان، کودکان و افراد سال‌خورده در آیین‌های عزاداری سالار شهیدان با وجود خنکای هوا چشمگیر است و چشم های خیس عزاداران تمثیلی مناسب برای همنوایی با ام المصائب حضرت زینب کبری (س) به‌شمار می‌رود.

کودکان ارومیه‌ای با شال‌های سیاه، پیشانی‌بند و بیرق‌های کوچک و مزین به نام حضرت علی اصغر (س)، امام حسین (ع) و حضرت عباس (س) در کنار مادران خود با خردسالان دشت نینوا همراهی می‌کنند.

برگزاری آیین شبیه‌خوانی و خیمه‌سوزی از دیگر آیین‌هایی است که عاشقان حسینی در روز عاشورای حسینی در ارومیه برگزار و در قالب آن با حضرت زینب کبری (س) همدردی کردند.

ذبح قربانی در جلوی دسته های عزاداری و پخش نذری از دیگر جلوه‌های عزاداری سرور و سالار شهیدان و سقای شهید دشت کربلا در ارومیه است که همه ساله تکرار می‌شود.

علاوه بر شیعیان استان، پیروان سایر مذاهب از جمله اهل تسنن نیز عشق و ارادت خالصانه خود را به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نشان می دهند که امسال نیز این امر جلوه های خاصی را به ویژه در همراهی با دسته های عزاداری ایجاد کرده است.

پیروان ادیان الهی دیگر از جمله ارمنی ها و آشوری ها نیز علاوه بر نظاره کردن و گریه کردن در رثای امام سوم شیعیان جهان، نذری های خود را در بین عزاداران حسینی پخش می کنند.

نماز ظهر عاشورا نیز که در راستای نماز سرور و سالار شهیدان در دشت کربلا در شهرهای مختلف کشور اقامه می شود، در عاشورای امسال نیز با حضور پرشکوه مردم ارومیه در نقاط مختلف شهر اقامه شد  دلباختگان عصمت حسینی به محض شنیدن صدای موذن، بر صفوف به هم فشرده ای، به نماز ایستادند.

امام حسین (ع) به همراه ۷۲ یار باوفای خود، در روز ۱۰ محرم /عاشورا/ سال ۶۱ هجری قمری در دشت کربلا به دست سپاهیان یزید به سرکردگی عمر بن سعد به شهادت رسید.

امسال یکهزار و ۳۸۰ مین سالگرد شهادت آن حضرت و واقعه جانکاه برگزار شد.

انتهای پیام

ارسال نظرات