خبرهای داغ:
رئیس دانشکده الهیات کرمانشاه ،استکبار ستیزی و مبارزه با باطل را دوفلسفه مهم عاشورا دانست وگفت امام حسین (ع) به فساد جامعه بی توجه نبود .
کد خبر: ۹۱۷۳۰۵۲
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۵

حجت الاسلام سعیدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از کرمانشاه : با بیان اینکه امام حسین(ع) این شعار معروف" هیهات منا الذله" را در جایگاه های مختلف مطرح کردند، گفت: شعار "ما و ذلت هرگز" این شعار شعاری فرا زمانی، فرا مکانی و فرا مذهبی و فرا ملی است و برای همیشه بشر، این شعار مطرح است که انسان در راستای حفظ عزت خود و دوری از ذلت از مهمترین سرمایه خود بگذرد، در همین راستا امام حسین(ع) فرمود مرگ با عزت برتر از زندگی با ذلت است.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه فلسفه عاشورا، استکبار ستیزی است، افزود: انسان هایی که گرفتار هوای نفس خود شده اند، علاوه بر تباه کردن خود، دیگران را هم به بندگی و استعباد می کشانند برهمین مبنا مهمترین درس عاشورا مواجهه با قدرتهای استکباری است.

وی با بیان اینکه فلسفه دیگر قیام عاشورا مبارزه با باطل است، گفت: انسان ها پیوسته در جستجوی حق بوده و حق و عدالت گمشده هم هستند و انسان هایی در طول تاریخ بوده اند که در اثر رهزنی خوی استکباری از مسیر انسانیت فاصله گرفته اند که البته امروزه هم این جریان ادامه دارد اما آنچه مهم است شناختن یزید، شمر و حسین زمانه است تا دچار خسران و زیارت باری نشویم.

حجت الاسلام سعیدی گفت: امام حسین(ع) در خطبه ای از پیغمبر(ص) نقل می کند جدم(ص) فرمود: ناگر در برابر حاکمانی که عهد شکن هستند و فساد را گسترش می دهند و بر انسان ها ستم می کنند ساکت بمانید در گناه آنها سهیم هستید».

وی با تاکید بر اینکه امام حسین(ع) نسبت به فساد در جامعه بی توجه نبود، افزود: ایشان درباره حاکمی که غرق در فساد شده راز انحراف او را به بندگی شیطان درآمدن و فاصله گیری از اطاعات خداوند می داند که نتیجه حاکمیت او، گسترش فساد اخلاقی در جامعه است.

حجت الاسلام سعیدی خاطرنشان کرد: سخن امام حسین(ع) اختصاص به آن زمان ندارد بلکه جریان عاشورا و امام حسین(ع) مانند رودی خروشان همیشه جریان دارد و دارای پیام است.

فداکاری از ویژگی های مهم جامعه عاشورایی است

وی با بیان اینکه یکی دیگر از ویژگی های جامعه عاشورایی فداکاری است که می تواند در جامعه امروزی راهگشا باشد عنوان کرد: این مساله روشنی است و حق جویی هزینه دارد بنابراین کسی که در جستجوی حق است با عافیت طلبی نمی تواند به حق برسد در همین راستا امام حسین(ع) می فرماید «من در این مسیر تمام اعضای خانواده را به عنوان شاهد صدقی بر گفتار خود همراه آورده ام».

حجت الاسلام سعیدی گفت: بی هراسی از مرگ از دیگر ویژگی های جامعه عاشورایی است که امام حسین(ع) نیز بر اساس تفکرات الهی مرگ را به معنای نابودی نمی داند بنابراین اینکه گاهی از مرگ به فوت تعبیر می شود، صحیح نیست و تعبیر صحیح وفات است یعنی حققیت انسان در پس مرگ از بین نمی رود.

وی افزود: امام حسین(ع) مرگ را نابودی نمی دانست و مرگ اندیشی در قاموس امام حسین(ع) به معنای هراس از مرگ معنا نداد چون زندگی منحصر به این دنیا نیست بلکه امام(ع) زندگی دنیا را آستانه ای برای گام نهادن در سرای جاودانگی معرفی می کند و برهمین مبنا در این نگرش به یاران خود می فرماید مرگ بسان پلی است که ما را از یک سوی واقعیت به سوی دیگر آن منتقل می کند.

حجت الاسلام سعیدی با تاکید بر اینکه امام حسین(ع) مرگ را پلی می داند که انسان را از سختی ها به سوی بهشت برین انتقال می دهد، گفت: در این نگرش برای انسان پیرو حضرت اباعبدالله الحسین(ع) هراس از مرگ معنا ندارد در حالی که برای غیر عاشوراییان مرگ مساله ای وحشتناک و وحشت زا است.

استکبار جهانی به واسطه نگرش ما به مرگ از ما هراس دارد

وی افزود: امروزه اگر استکبار جهانی از ما می ترسد به این دلیل است که ما دارای چنین نگرشی نسبت به مرگ هستیم تا جایی که امام خمینی(ره) به مستکبرین فرمودند: «اگر دین ما را تهدید کنید، ما دنیای شما را تهدید می کنیم» زیرا مستکبرین نابودی دنیا را برا ی خود غرق شدن در اقیانوس هلاکت می دانند.

حجت الاسلام سعیدی خاطرنشان کرد: ویژگی سوم جامعه عاشورایی بالندگی و پویایی جامعه است چنین جامعه ای بالنده است سکوت و سکون و بی روحی در آن بی معنا است همچنین در جامعه عاشورایی امیدواری موج می زند و افق ها را پیش روی خود قرار می دهد و پیوسته رو به رشد است و هرگز از پای نمی نشیند.

وی با بیان اینکه جامعه عاشورایی جامعه ای فضلیت محور و ارزش مدار است عنوان کرد :جامعه ای که الگوی او امام حسین(ع) است به اصول الهی و انسانی ارزش می گذارد و به حقوق انسان ها اهتمام دارد اما جامعه استکباری در نقطه مقابل قرار دارد تا جایی که حتی آب را از کودک خردسال امام حسین(ع) دریغ می کند و امروزه هم در یمن جنایاتی در حق کودکان روا داشته می شود که تکرار رفتارهای استکباری ستمگران در عاشورا علیه امام حسین(ع) است.

جامعه عاشورایی تکلیف گرا بوده و عافیت طلب نیست

حجت الاسلام سعیدی با تاکید بر اینکه جامعه عاشورایی جامعه ای تکلیف گرا است، گفت: انسانی که عبد خداوند است در راستای رضایت و عمل به دستور معبود خود گام برمی دارد و عافیت طلب نیست بلکه به رضای معبود خود می اندیشد و در این مسیر سختی ها برای او آسان می شود و در همین راستا امام حسین(ع) فرمود دشواری هایی که بر من وارد شد آسان است چون این ها هیچ کدام از دید معبود پنهان نیست.

وی افزود: ویژگی دیگر جامعه عاشورایی این است که چنین جامعه ای عرصه تقابل فرهنگ ها است زیرا عدالت خواهی و ظلم ستیزی مقابل فرهنگ بی عدالتی و فرهنگ عزت در برابر فرهنگ فرومایگی قرار دارد.

این استاد دانشگاه گفت: ویژگی آخر جامعه عاشوایی این است که چنین جامعه ای مدرسه ارزش ها است که برخی در این مدرسه مردود و برخی قبول می شوند تاجایی که امام حسین(ع) در شب عاشورا فرمود شما آزاد هستید و کسی مجبور نیست در این عرصه بماند برخی از پای نشستند و از امام فاصله گرفتند و برخی دیگر پایورزی داشتند و به امام حسین(ع) گفتند اگر بارها در این راه کشته شویم و خاکسترمان را برباد دهند همچنان بر این راه استوار خوهیم ماند.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه شهید بهشتی گفت: ما نیز باید خود را در مسیر امام حسین(ع) قرار دهیم و توجه کنیم تا در مدرسه عاشورا و مدرسه عشق مردود نشویم و در راستای حق جویی در پیروی از مقتدای برحق الهی کوشا باشیم.

ارسال نظرات