برخی فارغ التحصیلان دانشگاهی برای بیکار نماندن به کسب‌وکارهایی غیر از تحصیلات خود دست زده‌اند و با وجود اینکه سال‌ها عمر و هزینه خود را صرف تحصیلات دانشگاهی کرده‌اند، امروز در رشته‌های غیرمرتبط اشتغال دارند.
کد خبر: ۹۱۷۳۰۲۳
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، این روزها بیکاری بین فارغ التحصیلان دانشگاهی معضلی شده و نبود شغل حتی به مقطع دکترا هم رسیده تا جایی که برخی برای نجات خود از بیکاری  مجبور به فعالیت در هر شغل غیرمرتبطی هستند.

 سالهاست بازار کار ایران با جمعیت انبوهی از فارغ التحصیلان دانشگاهی مواجه شده و صف طولانی از تقاضا برای کار هم شکل گرفته است، جوانانی که ویژگی مشترک همه آنها تحصیلات دانشگاهی در رده‌های مختلف کاردانی تا دکترا بوده و تقریباً همگان از طرز فکر یکسانی نسبت به شغل و آینده کاری هم برخوردارند.

بیشتر بخوانید

تا دهه 60 تقریباً مشکل خاصی با عنوان اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور وجود نداشت و حتی افراد دیپلمه نیز می‌توانستند به‌آسانی در مشاغل مختلف وارد شده و فعالیت کنند، اما امروز شرایط کاملاً تغییر یافته و افراد با مدارک دکترا نیز با چالش‌های فراوانی برای ورود به بازار کار مواجه‌اند.

*دلایل پیچیده‌شدن بیکاری جوانان

یکی از دلایل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی نداشتن مهارت و تخصص است و این افراد چیزی جز دانش تئوریک ندارند. در حالی که سیاست گذاران باید برای فراهم کردن زمینه ورود به مشاغل و حرفه‌های گوناگون برنامه‌ریزی می‌کردند، به‌دنبال ایجاد دانشگاه و کلاس‌های فراوان درسی رفتند که امروز اتفاقاً دانشگاه مانعی برای اشتغال جوانان شده است، جوانانی که سال‌هایی را پشت میزهای دانشگاه سپری کرده و با افزایش سن، امروز چیزی برای عرضه ندارند و با وجود مدارک دانشگاهی مختلف، بسیاری امکان دریافت یک پذیرش شغلی را هم ندارند، در حالی که اگر از دهه‌های قبل دسته‌بندی جوانان برای ورود به بیش از 600 رشته شغلی شناخته‌شده انجام می‌شد، امروز همه به‌دنبال چند شغل خاص، پشت‌میزنشینی، دکتر و مهندس شدن و مانند آن نبودند و اساساً لازم نبود تا همه افراد به دانشگاه بروند.

برخی فارغ التحصیلان دانشگاهی برای جلوگیری از زیان بیشتر به کسب‌وکارهایی غیر از تحصیلات خود دست زده‌اند و با وجود اینکه سال‌ها عمر و دارایی خود را صرف هزینه تحصیلات دانشگاهی کرده‌اند، امروز به‌دلیل نبود زمینه اشتغال در رشته‌های تخصصی، وارد مشاغل و حرفه‌های دیگری شده‌اند.

در ادامه خبرگزاری تسنیم تصاویری از برخی مدرک‌دارانی را که شغل غیرمرتبط دارند، منتشر می‌کند:

حسن ــ تحصیلات فوق‌لیسانس کتابداری ــ شغل کارگر مزرعه

مصیب ــ تحصیلات لیسانس مهندسی مکانیک سیالات ــ شغل کارگر سبدسازی

نرگس ــ تحصیلات لیسانس فقه و حقوق ــ شغل مربی مهدکودک

امین ــ تحصیلات دکترای باستان‌شناسی ــ شغل آرایشگر

اسماعیل ــ تحصیلات کارشناسی ارشد حقوق ــ شغل راننده مینی‌بوس

انت

ارسال نظرات