خبرهای داغ:
آیت اله عابدینی گفت: دین به معنای عدالت، مهربانی، عزتمندی در مقابل دشمنان خدا، خضوع و خشوع در پیشگاه خدا و حمایت از مظلوم است
کد خبر: ۹۱۷۲۸۹۰
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، آیت الله عابدینی در مراسم عزاداری سیدالشهدا در مسجد مسلم بن عقیل بیان کرد: اگر نهضت اباعبدالله الحسین علیه السلام را از منظر اخلاقی بررسی کنیم، مطالبی هست که بسیار به آنها نیازمند هستیم.

وی گفت: حضرت در حدیثی فرمودند، اگر کسی پنج ویژگی در او نباشد خیر قابل اهمیتی در او نیست که یکی از آنها عقل است. انسان کاری که می‌کند باید عقلانی باشد و جوابگوی فطرت‌های سالم باشد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: همه آدم‌ها می‌توانند کارهایشان را منطقی کنند و اگر همه کارهایمان را مستدل و منطقی کنیم، عاقل محسوب می‌شویم.

آیت اله عابدینی عنوان کرد: ویژگی دوم از منظر اباعبدالله الحسین علیه السلام دین است. دین و عقل با هم مرتبط هستند و هر کسی هر چقدر بیشتر دین دارد، صاحب عقل بیشتر است و هر کسی عقل بیشتری دارد، دین‌دارتر است.

وی افزود: کسانی از دین روی‌ گردان هستند که عاقل نباشند. دین به معنای عدالت، مهربانی، عزتمندی در مقابل دشمنان خدا، خضوع و خشوع در پیشگاه خدا و حمایت از مظلوم است و هر چه آدم ها عاقل‌تر باشند، بیشتر سراغ دین می‌روند.

خطیب جمعه قزوین تصریح کرد: سومین ویژگی یک انسان دارای پر خیر و برکت، ادب است. هر چه از پیغمبران و ائمه اطهار (ع) سراغ داریم، ادب است و درس‌های زیادی از آن بزرگواران به ما در عرصه ادب، عرضه شده است.

وی اضافه کرد: مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی اکبر ابوترابی را در زندان‌های بعثی بسیار شکنجه می‌کردند اما با این وجود ایشان حاضر نمی‌شود به صلیب سرخ بگوید که شکنجه می‌شود و سیدعلی اکبر ابوترابی می‌گوید که من به غیر مسلمانان، شکایت مسلمانان را نمی‌برم و این مصداق بارز ادب دینی است.

آیت اله عابدینی ادامه داد: چهارمین ویژگی انسان پر خیر و برکت از نظر حضرت این است که آدم باید اهل حیا باشد. انسان با حیا در خلوت هم گناه نمی‌کند، به کسی تهمت نمی‌زند و غیبت او را نمی‌کند. اگر حیا باشد، رفتارها متفاوت می‌شود و خیلی از ناهنجاری‌ها در اعمال انسان‌ها از میان می‌رود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اضافه کرد: پنجمین ویژگی انسان‌های فرهیخته، حسن خلق است. انسان باید در تمام اعمال و رفتار خود از حسن خلق برخوردار باشد و از اخلاق ناشایست پرهیز کند تا پیرو حقیقی ائمه محسوب شود.

وی خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) فرمودند اگر پنج کار را توانستید انجام دهید، بروید گناه کنید. یکی از آنها این است که از رزق خدا استفاده نکنید، دوم جایی بروید که تحت ولایت خدا نباشید، سوم جایی را پیدا کنید که خدا شما را نبیند، چهارم آن زمانی که عزرائیل می‌آید تا جانتان را بگیرد بگویید فرصت ندارم و آخرین مورد اینکه وقتی در آخرت می‌خواهند شما را بخاطر اعمالتان به جهنم بیندازد، جلوی او بایستید.

آیت اله عابدینی گفت: قرآن این عالم با همه عظمتش را متاع قلیل معرفی کرده است اما خلق پیامبر (ص) و حضرت فاطمه (س) را خیر کثیر معرفی می‌کند. خدا می‌فرماید هر کسی که خدا به او حکمت بدهد، خیر کثیر داده است و انسان با انس با قرآن و ولایت اهل بیت (ع) می‌توانند به حکمت و خیر کثیر برشمرد.

 

۱۰۱۰/پ۳۰/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها