همزمان با هشتمین روز از ماه محرم، آیین سنتی وای عباس در حسینیه‌ها و تکایای مذهبی مراغه برگزار شد.
کد خبر: ۹۱۷۲۸۷۷
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، این آیین سنتی با قدمتی بیش از یکصد سال به عنوان یکی از آیین های کهن سوگواری حسینی در مراغه برگزار می شود.

هشتم ماه محرم در مراغه،  تاسوعای کوچک نامیده می شود و در آن آیین هایی به نام و یاد یاران و شهدای دشت نینوا در گوشه و کنار شهر برپا می شود.

آئین سنتی واعباس گویان مراغه برگرفته از فرهنگ و باورهای مذهبی مردمان خطه آذربایجان به ویژه مراغه بوده که محبت و اهل بیت(ع) را افتخار خود می‌دانند.

در این روز از اولین ساعات صبح، عزاداران سوگوار سالار شهیدان امام حسین(ع) در گروه های ده ها نفری در قالب موکب های عزاداری به یاد وفاداری و فداکاری های حضرت عباس بن علی(ع)، وا عباس گویان در اماکن مذهبی و حسینیه ها با دست و زنجیرهای سرد بر سر خود می زنند و مویه کنان سوگواری می کنند.

بیشتر هیئت های عزاداری در ایام محرم،  آیین های سنتی چون واعباس را در تکایای مذهبی و اماکن هفت گانه مذهبی این شهر شامل میدان دروازه، شجاع الدوله، سرای بزرگ، متولار، سرای خامنه ای، حسینیه های حاجی غفار و مسجد شیخ بابا برگزار می کنند.

هشتم محرم، عزاداران هیئت های حسینی این شهر با مالیدن گل  به صورت و سرشان با پای برهنه و با سر دادن «واعباسا هذا الیوم» عزاداری کرده و شجاعت و جوانمردی حضرت ابوالفضل العباس(ع) را یاد می کنند.

سوگواران و عزاداران با شور حسینی شعار «هاویلا للعباس واویلا؛ واویلا للعباس هاویلا»  را به یاد حضرت ابوالفضل(ع) در گروه های کوچک و بزرگ زمزمه کردن و با زنجیرزنی مصیبت های بزرگ عاشورا را به یاد می آورند و مویه می کنند.

ارسال نظرات