خبرهای داغ:
آیین سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) همراه با قرائت زیارت عاشورا در نمازخانه سپاه ناحیه ی شوش برگزار شد .
کد خبر: ۹۱۷۲۷۱۸
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴

به گزارش خبرنگار روابط عمومی و تبلیغات سپاه شوش ؛ حجت الاسلام علیرضا ذبیح ، استاد حوزه و دانشگاه شهرستان قم از شاگردان آیت الله مصباح یزدی در دومین جلسه ی حضور خود در نمازخانه ی سپاه به دنبال مباحث جلسه ی گذشته به «بصیرت » به عنوان مهمترین وجه اشتراک اصحاب امام حسین(ع) در کربلا اشاره کرد و گفت : قیام امام حسین(ع) و واقعه ی ماندگار عاشورا، «پیام‌ها و عبرت‌های معرفتی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی»فراوانی را در متن خود دارد. در دهه‌های گذشته وحال برخی از رهبران دینی و سیاسی با الگوپذیری از نهضت عاشورا حرکت‌های بیداری بخش و دشمن شکنانه‌ای را پایه‌گذاری کرده‌اند.
وی همچنین تاکید کرده‌اند: بنابراین می‌توان گفت وجوه اشتراک زیادی در نسبت پیروزی انقلاب اسلامی سال 57 با قیام امام حسین(ع) در سال 61 هجری وجود دارد همچنان که امام(ره) در جایی دیگر فرمودند: «انقلاب اسلامی ایران، پرتوی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن است.»

وی در ادامه خاطر نشان نمود : وجه تشابه دیگری که قیام امام حسین(ع) با انقلاب اسلامی دارد، در پایبندی به ارزش‌ها تا پای جان است. اباعبدالله(ع) برای اینکه به ارزش‌های متعالی خود برسد، تمام سختی‌ها را تحمل کرد و در این مسیر جان خود را تقدیم خداوند کرد. برای حضرت مهم این است که مسلمانان و به خصوص پیروان اهل‌بیت(ع) به این باور برسند که پای ارزش‌ها ایستادن هزینه دادن هم دارد. از این رو در بدنه ی انقلاب اسلامی افرادی هستند که تا پای جان پای ارزش‌ها ایستادند؛ مثل «شهدای جنگ و انقلاب و شهدای مدافع حرم.»

حجت الاسلام ذبیح در ادامه با توجه به نیاز جامعه برای اصلاح معیشت و اقتصاد مردم تصریح نمود : اگر گاهی به لحاظ فشار دشمنان و یا مسائل دیگر، جامعه با معضلات اقتصادی مواجه شد، آیا باید از ارزش‌ها فاصله بگیریم؟ در این صورت ممکن است مصداق این فراز از کلام امام حسین(ع) شویم که فرمود: «اِنَّ النّاسَ عَبیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ یَحوطونَهُ ما دَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّیّانونَ ///مردم بندگان دنیا هستند و دین آب دهانی بر زبان آن‌هاست؛ تا زمانی که معیشت آن‌ها فراهم باشد، دور دین می‌گردند اما هنگامی که دچار بلا شدند، دینداران کم هستند.»

وی در ادامه تنها راه تقویت بصیرت افزایی را امام شناسی دانست و خاطر نشان نمود : انسان براى وصول به «مقصداصلى‏» نیازمند به‏تربیت الهى است و بدیهى است که بدون آن هیچ وصولى نیست و تربیت الهى درمرتبه ی کامل آن در دست پیامبر و امامان معصوم (ع) است و تا این تربیت نباشد،کمالى براى هیچ‏کس متصور نمى‏باشد و لذا در دعا مى‏خوانیم:«اللهم عرفنى نفسک فانک ان لم تعرفنى نفسک لم اعرف رسولک، اللهم عرفنى‏رسولک فانک ان لم تعرفنى رسولک لم اعرف حجتک اللهم عرفنى حجتک فانک ان لم‏تعرفنى حجتک ضللت عن دینى...خدایا خودت را به من معرفى کن که اگر خودت را به من معرفى نکنى، رسولت رانمى‏شناسم. خدایا رسولت را به من بشناسان که اگر رسولت را به من نشناسانى، حجت ‏ترا نمى‏شناسم. خدایا حجتت را به من بشناسان که اگر حجتت را به من نشناسانى ازدینم گمراه مى‏شوم‏». پس لازمه ی معرفه‏الله، معرفت پیامبر وامام است و «معرفه‏الله‏» بدون معرفت‏پیامبر وامام سودمند و نتیجه‏بخش نیست زیرا چون «معرفه‏الله‏» بدون ولایت، درواقع «معرفه‏الله‏»نیست، بلکه تصور معرفت الله است .

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد : از امام حسین(ع) نقل شده است که فرمود: «یا ایها الناس ان الله ما خلق‏العباد الا لیعرفوه فاذا عرفوه عبدوه و اذا عبدوه استغیثوا بعبادته عن عباده من‏سواه فقال له رجل بابى انت و امى یابن رسول‏الله ما معرفه‏الله؟ قال: معرفه‏اهل کل زمان امامهم الذى یجب علیهم طاعته‏ ///اى مردم، خداوند بندگان را جز به منظور معرفت نیافرید. و اگر خداى خود رابشناسد بناچار سر به عبادت او خواهند گذاشت و چون او را عبادت کنند، با عبادت‏او از عبادت دیگران بى‏نیاز مى‏گردند. مردى (در آن حال) از امام پرسید: اى فرزندرسول خدا، پدر و مادرم به فدایت، مقصود از معرفت‏خداوند چیست؟ فرمود: مقصود آن است که مردم هر زمان امام واجب‏الطاعه خود را باز شناسند .» البته رسیدن به هر چیز تنها از راه آن و باب آن میسر خواهد بود و خداوند چنان‏قرار داده است که آنان «باب‏الله‏» و«باب معرفه‏الله‏» باشند.

وی در بخش پایانی سخنان خود به پیروی و اطاعت از نایب امام زمان(عج) تأکید نمود و گفت : در زمان غیبت کبری امام زمان(عج) حضرت آقا نایب به حق صاحب الزمان(عج) است و اطاعت از رهبری اطاعت از امام زمان (عج) می باشد .

ارسال نظرات
پر بیننده ها