خبرهای داغ:
یک مبلغ دینی گفت: مسئله اصلی غربت اهل بیت (ع) عدم تبعیت است که مربوط به عدم آگاهی و شناخت است در جامعه کنونی افراد به دانش بسیاری دست پیدا کرده اند اما به بینش و فهم کافی از دین نرسیده اند.
کد خبر: ۹۱۷۲۶۱۰
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲

به گزارش سرویس بسیج جامعه  زنان کشور خبرگزاری بسیج عصمت پناهیان مبلغ دینی در گفت‌وگو با خبرنگار طنین یاس، با اشاره به نقش هیات و جلسات خانگی در گسترش سیره اهل‌بیت (ع) ، گفت: تمامی اقشار در یک جامعه که خانواده رکن اصلی آن است باید به یک درک و فهم درستی از دین برسند.
وی افزود: مهمترین مسئله ای که در احادیث و روایات اهل بیت (ع) مخصوصا امام رضا (ع) به آن تاکید شده این است باید فهم دینی مردم بالا برود در آن زمان عمل به آداب و معارف و احکام باعث اشتیاق می شود.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: متاسفانه از دین به صورت احتیاجی بیشتر استفاده می‌شود و فقط برش هایی از آن به کار گرفته می‌شود درحالی که جامعیت دین وارد زندگی افراد نشده است.
پناهیان با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب گفت: جامعه اسلامی ایران باید دارای فرهنگ اسلامی بالایی باشد یعنی در تمامی ابعاد زندگی از دانش و بینش استفاده شود در واقع دین در این سه مجموعه آداب، معارف و احکام است اما یکی از عوامل دین‌گریزی اطلاعات و آشنایی سطحی نسبت با معارف است که سبب بالا رفتن آسیب و مشکل در دین‌پذیری می شود.
مبلغ دینی افزود: باید سطح آگاهی خانواده‌ها درباره مکتب و مذهب در حد بالا باشد که سبب رشد فردی، اجتماعی و خانوادگی شود زیرا که خانواده نقش بازداری به شکل نرم و نزدیک را دارد که در گسترش مکتب و مذهب نقش مهمی دارد، همانگونه که یکی از آداب عید غدیر خواندن صیغه اخوت است باید بین مومنان نسبت اخوت برقرار شود که درباره دینداری حمایت و یاری از درون آنها بجوشد، رشد خانواده در تمامی ابعاد دینی می تواند بهترین تقویت در مسیر حاکمیت نظام اسلامی باشد.
وی حرکت‌های دینی را شامل حرکت مذهبی، حرکت دین‌داری و حرکت دین‌مداری دانست و تصریح کرد: متاسفانه برخی هیات‌های خانگی در گذر سطحی از دین هستند یعنی تعمق عمیق دینی ندارند و تنها به حرکت مذهبی راضی هستند، در حرکت مذهبی یک مسیری توسط افراد انجام می‌شود مانند عزاداری برای سیدالشهدا(ع) که عزاداران با سیاه‌پوش کردن و برگزاری روضه‌ تنها در حرکت مذهبی فقط دغدغه اعلام و ابراز علاقه‌مندی را دارند.
پناهیان عنوان کرد: اما افراد در حرکت دینداری از تعمق بیشتری نسبت به حرکت مذهبی برخوردار هستند از این رو نسبت به دین و مذهب تعلق خاطر دارند، به عنوان مثال در این نوع حرکت‌ها هیات خانوادگی به هیات قبیله‌ای و اقلیمی تبدیل می‌شود این تعلق خاطر تبدیل به یک برند و نام می شود که حتی در پیاده روی اربعین حسینی هم دیده ‌شده است.
وی اظهار داشت: در گروه دین مداران فقط تعلق خاطر، تظاهر و نشانه همراه نیست بلکه همراه با بصیرت و بینش است زیرا دین‌ مدار و محور حرکت‌ آنها می‌شود مراسم عزاداری را در خانه خود برگزار می‌کنند تا از این طریق سنخیت خانواده خود را با اهل بیت‌(ع) بالا ببرند این گروه به شدت خواهان بالا رفتن شناخت و معرفت هستند که ناخواسته به سمت عمل می روند، این خانه جایگاهی برای رساندن آگاهی خانواده، خود و دیگران می شود.
استاد حوزه علمیه بیان داشت: در این اماکن هر مطلبی نباید بیان شود باید مطالب به طورصریح و ثقیل باشد و از این رو افراد به سراغ ثقه و منابع دینی و حوزه‌های فرهنگی اهل بیت‌(ع) می‌روند و به طور ناخوادگاه خانه وصل به حوزه‌های فرهنگی دینی می‌شود که سبب انتشار معارف الهی می گردد زیرا در این خانه احکام، معارف وآداب دینی بیان می شود.
وی گفت: رئیس مکتب شیعه امام جعفر صادق(ع) دارای ۴ هزار شاگرد نخبه اما در عین حال غریب بودند، مسئله اصلی غربت اهل‌بیت (ع) عدم تبعیت شیعیان ناشی از عدم آگاهی و شناخت آنها نسبت به امام است، آگاهی شامل دانش و بینش است در جامعه کنونی افراد به دانش بسیاری دست پیدا کرده‌اند اما به بینش و فهم کافی از دین نرسیده‌اند.
پناهیان در پایان خاطرنشان کرد: یکی از موانع مهم عقل، تخیل است زیرا بیشتر افراد مبتلا به تخیل هستند زیرا اشتباهات را تخیل و تخیل را تعقل می پندارند و مراکز پژوهشی که افراد در آن بازرس و بازپرسی مبلغین دینی هستند در واقع به مبلغین دینی اطلاعات می دهند و در مکان ها به صحبت های مبلغین گوش می دهند البته مبلغین باید دارای تقوا باشند همچنین باید مراکز پژوهشی گسترش یابد زیرا مراسم سوگواری‌های خانگی سبب گسترش و توانمند شدن سیره اهل بیت (ع) می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس
انتهای پیام/*

ارسال نظرات