امام جمعه مشهد بیان داشت: 4 سال است دنیای آمریکا و اروپا با یک تعامل «کلاه‌برداری» با ما عمل می‌کنند؛ یک روز صحبت SPV داشتند، چند ماه ما را معطل آن کردند، 9 ماه است روی اینستکس بحث می‌کنند و آخرش هم گفتند ما 15 میلیارد اعتبار بانکی می‌گذاریم، با اجازه آمریکا!
کد خبر: ۹۱۷۲۱۸۶
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸
آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه دوم نمازجمعه این هفته، ۱۵ شهریور ماه در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، با بیان این‌که فردا، اولین روزی است که آب را بر خیمه‌های سیدالشهدا (علیه‌السلام) بستند، اظهار کرد: مسئله‌ای که ما در تابلوی انقلاب کربلا داریم، مسئله‌ای است که در همه موقعیت‌ها، بحران‌ها و جریان‌ها در عرصه‌های سیاسی زندگی ما موجود است و می‌توانیم به‌خوبی راهبرد را از قیام سیدالشهدا (علیه‌السلام) اخذ کنیم.

تحریم کاروان سیدالشهدا (علیه‌السلام)

ایشان با بیان این‌که دشمن، کاروان سیدالشهدا (علیه‌السلام) را تحریم کرد، ادامه داد: اول برخورد دشمن با سیدالشهدا (علیه‌السلام)، تحریم اقتصادی بود، آب را به روی اصحاب و اهل‌بیت امام حسین (علیه‌السلام) بستند، این یک نوع تحریم اقتصادی آن‌هم در وضع کامل فشار و شکنجه و سختی؛ در آن روز شاید جور دیگری نمی‌شد سیدالشهدا (علیه‌السلام) را تحریم اقتصادی کرد، آنچه به‌صورت روزمره احتیاج داشتند از این جریان استفاده کنند، آب بود و آب را هم بر امام حسین (علیه‌السلام) بستند، این تحریم اقتصادی لشکر عمر سعد نسبت به سیدالشهدا (علیه‌السلام) با تحریم اقتصادی آمریکا نسبت به ما شیعیان امام حسین قابل تطبیق است.

ببینیم وجود مقدس سیدالشهدا در برابر این تحریم اقتصادی که آب را به روی امام حسین (علیه‌السلام) بستند، برخورد حضرت با این تحریم اقتصادی چه بود؟

سیدالشهدا (علیه‌السلام) هیچ‌گاه درخواست رفع تحریم ندادند

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی به ارسال و دریافت پیغام بین سیدالشهدا (علیه‌السلام) و عمر سعد اشاره کرد و گفت: از روزی که مثل فردا آب بر روی اهل‌بیت (علیه‌السلام) بسته شد، افرادی از طرف عمر سعد رفت‌وآمد داشتند خدمت امام حسین (علیه‌السلام)، پیغام می‌آوردند و جواب می‌بردند، خود سیدالشهدا (علیه‌السلام) نیز مذاکراتی با مردم داشتند و خطبه‌هایی در مقابل لشکر می‌خواندند، اما هیچ کجا امام حسین (علیه‌السلام) از دشمن رفع تحریم را تقاضا نکرد، هیچ کجا نگفت به من آب بدهید یا آب را بر روی من آزاد کنید و یا تحریم آب را بردارید.

ایشان بیان کرد: اگر امام حسین (علیه‌السلام) به دشمن اظهار می‌کرد که جلوی تحریم را بگیرید و آب را باز کنید، دشمن متوجه می‌شد سیدالشهدا (علیه‌السلام) ازاین‌جهت در مضیقه قرار گرفتند و فشار را بیشتر می‌کرد، حضرت برای این‌که دشمن احساس نکند حضرت در مضیقه قرار گرفتند در مقابل تحریم آب، یک‌بار در هیچ کجا به دشمن نگفت رفع تحریم کنید، مذاکره کند، قرارداد ببندد که رفع تحریم کنید.

نهایت ایستادگی در برابر تحریم دشمن

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که اظهار به فشار تحریم آب برای نشان دادن تابلوی مقاومت بود نه درخواست برای برداشتن تحریم، خاطرنشان کرد: امام حسین (علیه‌السلام) اگر جایی نیز اظهار عطش می‌کرد یا اظهار فشار در تحریم آب می‌کرد، نه این‌که از دشمن می‌خواست تحریم را بردارد، می‌خواست تابلویی بالا ببرد و نشان بدهد سیدالشهدا (علیه‌السلام) از نظر مقاومت در برابر تحریم دشمن تا کجا مقاومت می‌کند.

ایشان تصریح کرد: این‌که ابی‌عبدالله (علیه‌السلام) قنداقه علی‌اصغر را در دست گرفت و در مقابل لشکر گفت: «مگر نمی‌بینید این بچه چطور از تشنگی دارد تلظی می‌کند؟» معنای تلظی این است، آن زمانی که گوشت روی آتش بگذرد، گوشت تفت داده شود و آب را از دست بدهد، می‌گویند تلظی، امام حسین (علیه‌السلام) می‌گوید این بچه من از شدت تشنگی مثل گوشت تفت دیده روی آتش شده، نه برای این‌که بخواهد دشمن رفع تحریم کند، نه این‌که بخواهد آب را آزاد کند، می‌خواهد مقاومتش را نشان دهد، یعنی مردم در مقاومت در مقابل تحریم دشمن تا اینجا ایستاده‌ام که این بچه شیرخواره‌ام مثل یک تکه گوشت تفت دیده روی دست من شده تا اینجا در برابر تحریم مقاومت می‌کنم، هیچ تحریمی به این حد رسیده که کار به‌جایی برسد یک بچه شیرخواره از آب نخوردن به‌صورت یک گوشت تفت دیده دربیاید، این برای اعلام مقاومت در برابر تحریم بود، تابلوی مقاومت در برابر تحریم را سیدالشهدا (علیه‌السلام) بالا برد.

امام‌جمعه مشهد افزود: حضرت هنوز حرفش تمام نشده، احساس کرد قنداقه علی به تکان در آمد، این تحریم آب که رمق از بچه من گرفته بود، قدرت تکان خوردن نداشت، چطور دارد تکان می‌خورد؟ همین‌که نگاه کرد دید سر علی به پوست پشت گردن آویخته است، در مقابل این قضیه چه کرد امام حسین (علیه‌السلام) که چطور می‌شود این بچه سر بریده را به دامان مادر برگرداند؟ آقا ابی‌عبدالله (علیه‌السلام) فقط یک جمله گفت، فرمود: «برای من گواراست که خدا دارد این منظره را می‌بیند»، عاشق مست دیده‌ام، مست الست دیده‌ام// به روی دست دیده‌ام، طفل گلو بریده‌ای.

مقابله عملی با تحریم

ایشان به اقدامات عملی سیدالشهدا (علیه‌السلام) در مقابله با تحریم اشاره و اظهار کرد: این را خدا می‌بیند در مقاومت در برابر تحریم تا کجا ایستادم و مقاومت کردم، برادران، این فقط روضه، اشک و احساس نیست، این یک سرمشق، راهبرد و درس است، وجود مقدس سیدالشهدا (علیه‌السلام) در برابر تحریم اقتصادی دشمن و تحریم آب، اولاً دست روی دست نگذاشت، حضرت در بین، به‌وسیله حضرت علی‌اکبر و بعضی اصحاب از طریق بی‌راهه از شط فرات آب تهیه کردند، این بچه‌های کوچک که سه شبانه‌روز نمی‌توانند بی‌آب به سر ببرند، دوم این‌که حضرت آب را جیره‌بندی کردند در خیمه‌ها که مصرف آب محدود شود.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: راهبرد امام حسین (علیه‌السلام) در برابر تحریم اقتصادی دشمن این است که آب را جیره‌بندی کردند و از مسیر غیر عادی آب وارد کردند، راهبردی برای امروز ما در مقابل تحریم دشمن است، این راهبرد را رهبری در شکل یک برنامه با همه شاخصه‌ها و مؤلفه‌ها به‌عنوان «اقتصادی مقاومتی» ارائه دادند، راهبرد مقام رهبری، درس کربلاست.

راه مقابله با تحریم اقتصادی، تحقق اقتصاد مقاومتی است

ایشان با تأکید بر این‌که راه‌حل ما در مقابل تحریم‌های اقتصادی، اجرایی کردن «اقتصاد مقاومتی» است، گفت: عزیزان ما در عرصه مقابله و مقاومت با تحریم اقتصادی، راهبرد امام حسین (علیه‌السلام) را عملی کنند و دقیقاً همان‌طوری که مقام معظم رهبری به‌عنوان حجت، ولی خدا، نسخه اقتصاد مقاومتی را چند ساله دادند و حتی مؤلفه، شاخصه و راهکار آن را دادند که این‌همه اقتصاددان در مملکت و حتی در دنیا نتوانستند به گوشه‌ای از آن ایراد بگیرند، همان نسخه را اجرا کنیم که از راهبرد سیدالشهدا (علیه‌السلام) گرفته‌شده، مقابل دشمن در تحریم اقتصادی مقاومت کنیم نه این‌که دشمن هر روز یک برنامه و کلک بزند، ما هم در برابرش تسلیم و زبون، هی سفر پیاپی، صد دقیقه حرف زدن!

مراودات ۴ ساله غرب با ما کلاه‌برداری بود

نماینده، ولی فقیه، ایجاد تعامل آمریکا و اروپا با ایران را یک کلاه‌برداری توصیف و اظهار کرد: ۴ سال است دنیای آمریکا و اروپا با یک تعامل «کلاه‌برداری» با ما عمل می‌کنند و ما نیز در مقابل این کلاه‌برداری‌ها هی ذلیلانه بایستیم، تقلب‌های دشمن را بپذیریم، با کدام معیار ولایی بودن و حسینی بودن ما در این نظام درست درمی‌آید؟

ایشان بیان کرد: ۱۶ ماه است آمریکا از برجام خارج شده، همه مراوده‌هایی که اروپا در این ۱۶ ماه با ما داشت را با ساده‌ترین اندیشه‌ها تا بزرگ‌ترین اندیشه‌ها تحلیل کنید، غیر از کلاه‌برداری، کلک و روباه بازی چه بوده؟ روزی که آمریکا می‌خواست از برجام خارج شود، به اروپایی‌ها گفت: اگر کاری می‌کنید که ایران را در تعطیلی فناوری غنی‌سازی هسته‌ای نگه می‌دارید من بیرون بروم، آنان قول دادند.

طرح‌های اروپا، «وقت‌گذرانی» و «کلک زنی» است

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که اروپا به دنبال وقت‌گذرانی است تا ما به فناوری هسته‌ای بازنگردیم، تصریح کرد: اروپا و آمریکا دوتا نیست، یک جریان جنایت است، ۱۶ ماه با ما بازی کردند، یک روز صحبت SPV داشتند، چند ماه ما را معطل آن کردند، بحث اینستکس را آوردند، ۹ ماه است روی آن بحث می‌کنند و آخرش هم گفتند ما ۱۵ میلیارد اعتبار بانکی می‌گذاریم و از این چرندیات و دروغ‌ها گفتند، دیروز وزیر دارایی فرانسه از پاریس به واشنگتن تا ببیند آمریکایی‌ها با این طرح موفق‌اند یا مخالف! کلک بازی را ببینید.

ایشان افزود: دنیای ارتباطات و توسعه ارتباطات دیجیتالی جهان است، اگر بخواهد نظر آمریکا را بداند، باید وزیر دارایی فرانسه بلند شود برود واشنگتن؟ بحث وقت‌گذرانی و کلک زنی است که اگر بنا شد هر یک ماه هم ما را در برجام و آن تعهدات لعنتی برجام در تعطیل فناوری هسته‌ای نگه‌دارند، یک ماه جلو رفتند، ما این‌طور بایستیم و تسلیم دشمن شویم؟

عضو مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از برخی اقدامات برای مقصر جلوه دادن رهبری در وضع اقتصادی کشور، هشدار داد: بعد هم برنامه طوری پیچ داده بشود که به رهبری که می‌رسد، ایشان در مقابل عمل انجام داده‌شده قرار بگیرد که اگر روزی ایشان بخواهد جلوی برخی حرکت‌ها را بگیرد، توپ مشکلات کشور را بیندازند در زمین رهبری و مردم را با رهبری مقابل کنند.

ایشان یادآور شد: می‌دانیم شرایط ما با کربلا و ۱۳۰۰ سال پیش امام حسین (علیه‌السلام) فرق می‌کند، عقلمان می‌رسد، اما امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در نامه به عثمان بن حنیف نوشتند «شما نمی‌توانید مثل من باشد، ولی به رنگ من باشید»، ما در تحریم اقتصادی آمریکایی نمی‌توانیم عملکرد سیدالشهدا (علیه‌السلام) را در تحریم اقتصادی عمر سعد اجرا کنیم، اما به رنگ امام حسین (علیه‌السلام) باشیم.

امام‌حسینی عمل کنیم

ایشان گفت: معنای این لباس سیاه و سینه زدن‌ها چیست؟ این عزاداری‌های شبانه‌روزی که تمام مملکت را این روز‌ها گرفته معنایش چیست؟ معنایش این است که ما حسینی و دنباله‌روی کربلاییم و عاشوراییم، به رنگ امام حسین درآمدن، اجرای رهنمود‌های مقام معظم رهبری به‌عنوان حجت امام و، ولی الله است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها