به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمان : آیین علم بندان یکی از مراسم مختلف سوگواری همگانی سالار شهیدان امام حسین (علیه السلام) در محله سادات نشین ریحان زرند است که سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شده است.
کد خبر: ۹۱۷۲۱۷۷
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمان: آیین علم بندان یکی از مراسم مختلف سوگواری همگانی سالار شهیدان امام حسین (علیه السلام) در محله سادات نشین ریحان زرند است که سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شده است.
علم بندان در زرند هر سال روز پنجم محرم در تکایا و مساجد و فاطمیه و زینبیه انجام می‌شود. در این مراسم پارچه‌هایی که مردم جهت برطرف شدن گرفتاریهایشان نذر علم کرده اند را بانظم خاصی و همزمان با نوحه سرایی و مداحی مداحان اهل بیت (ع) بر روی علم‌ها بسته می‌شود.
این آیین که از سنت‌های دیرینه مذهبی مردم زرند است روز پنج شنبه همزمان با پنجمین از روز محرم در محله سادات نشین ریحان برگزار شد. از شب ششم محرم هر شب علم گردانان علم‌ها را پیشاپیش دسته‌های عزاداری که هر مسجد برای خود یک علم دارد حرکت در می‌آورند و پشت سر آنان دسته‌های سینه زنی بصورت پیوسته ودر طول هم به حرکت خود ادامه می‌دهند و پشت سر دسته‌ها زنان و کودکان حرکت می‌کنند ودر طول مسیر حرکت دسته‌های سینه زنی اگر برخی از خانواده‌ها نذری داشته باشند هنگام نزدیک شدن علم نذر خود را قربانی می‌کنند.
در این مراسم معنوی که نشان از اوج عشق و ارادت مردم این دیار به مولای مظلومان حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) دارد، سادات علم‌هایی را که از چوب و پارچه ساخته شده است به همراه کاروان عزاداری از محله ریحان به اماکن مذهبی شهر زرند می‌برند و در طول مسیر ذبح گوسفند، شتر و گاو انجام می‌شود. کاروان عزاداری علم بندان با حضور پرشور سادات، جوانان و نوجوانان از بلوار شهدای ریحان، بلوار فردوس، میدان دادگستری، خیابان فردوس، خیابان چمران، خیابان معلم و اماکن مذهبی از جمله حسینیه قلعه، سقاخانه ابوالفضل (علیه السلام) مساجد موسی ابن جعفر (علیه السلام) و صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) حرکت کرد و مردم در این مسیر عزاداری کردند.

سید محمود تهامی از مداحان اهل بیت واز معتمدین محله سادات ریحان گفت: علم‌های سادات ریحان، بانی دارند که صاحب علم محسوب می‌شوند. وی افزود: این کار به طور موروثی از پدر به پسر بزرگتر خانواده می‌رسد که قدیمی‌ترین علم قدمتی حدود ۱۵۰ ساله دارد
 
ارسال نظرات