استاد حوزه علمیه گفت: امر به معروف و نهى از منکر، به هر مرد و زنى حق نظارت بر همگان را عطا کرده و آنان را موظف مى داند با نظارت دقیق بر محیط و مراقبت از اعمال خود و هم نوعان، روح و روان اجتماع را از گرفتار آمدن و فرو رفتن در هرزگى محفوظ دارند.
کد خبر: ۹۱۷۱۹۲۰
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
امر به معروف و نهی از منکر یک فریضه جمعی و نظارت همگانیبه گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، امید عرفانی در هیئت ثارالله سپاه ناحیه شاهرود در سخنانی با بیان اینکه امر به معروف و نهى از منکر، دو برنامه مهم اسلام و از اقسام فروع دین است اظهار کرد: قرآن کریم و پیشوایان معصوم از این فریضه الهى بسیار سخن گفته و مسئولیت ما را روشن ساخته اند؛ نه تنها دین اسلام، بلکه دیگر ادیان آسمانى نیز بیشترین برنامه هاى تربیتى خود را از این طریق به اجرا در آورده اند.
وی با بیان اینکه امام باقر (ع) مى فرماید (امر به معروف و نهى از منکر، راه پیامبران و شیوه نیکو کاران است.) افزود: معروف و منکر، محدود به امورى جزیى نیستند و دایره وسیعى دارند؛ معروف همه کارهاى خوب، و منکر همه کارهاى بد را شامل مى شود.
این مبلغ حوزه علمیه خاطر نشان کرد: همان طور که یک باغ بزرگ با رعایت شرایط و رسیدگى به نیازهاى اساسى از قبیل، آبیارى به موقع، تأمین کود، هرس شاخ و برگ هاى اضافى و دیگر موارد دوام مى یابد و ثمر بخش مى گردد، اجرا و تداوم برنامه هاى اسلام و درخشش استعدادهاى انسانى و نیز رسیدن به رشد و کمال، در صورتى ممکن خواهد بود که شرایط مناسب فراهم شده و موانع و آفت هاى مختلف فردى و اجتماعى نابود گردد.
عرفانی تصریح کرد: امر به معروف و نهى از منکر، به هر مرد و زنى حق نظارت بر همگان را عطا کرده و آنان را موظف مى داند با نظارت دقیق بر محیط و مراقبت از اعمال خود و هم نوعان و مبارزه با زشتى‌ها و نادرستى ها، روح و روان و پیکره اجتماع را از گرفتار آمدن به انواع بیمارى‌ها و فرو رفتن در هرزگى محفوظ دارند.
استاد حوزه علمیه گفت: کار فردى در امر به معروف و نهى از منکر، چندان مفید نیست؛ همان طور که اگر آب تصفیه شده و پاک را بار دیگر در جویباران رها کنیم، آلوده مى شود، محیط اجتماع نیز اگر نورانى نباشد و در برابر آلودگى‌ها عکس العمل نشان ندهد و یا افراد آلوده و فاسد مورد تشویق قرار گیرند، مبارزه با بى بند و بارى‌ها بسیار مشکل خواهد بود.
وی با اشاره به سخنان استاد شهید مرتضى مطهرى (ره) افزود: این استاد شهید در باب امر به معروف و نهی از منکر بیان می‌کند، باید به این نکته توجه کنیم که عمل فردى، چندان مفید نیست، آن هم در دنیاى فعلى، مشکلى که امروزه در زندگى اجتماعى ما هست این است که افراد اهل عمل توجهى به عمل اجتماعى ندارند و به اصطلاح، (تک رو) هستند؛ در حالى که از عمل فردى کارى ساخته نیست، از فکر فردى کارى ساخته نیست، از تصمیم فردى کارى ساخته نیست، همکارى و همفکرى و مشارکت لازم است.
عرفانی با بیان اینکه امروز دشمن در زمینه فرهنگ جامعه ما بسیار کار کرده و با ایجاد شبهات مختلف اعتقادات را هدف قرار داده تاکید کرد: باید به هدف قیام امام حسین (ع) که احیا امر به معروف و نهی از منکر توجه کنیم و بدانیم با این دو فریضه بسیاری از مشکلات جامعه حل می‌شود و گرفتاری‌ها برطرف می‌شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها