خبرهای داغ:
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین
اسماعیلی گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده ؛ در سال زراعی جاری 15 هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان به زیر کشت محصول کلزا می رود
کد خبر: ۹۱۷۱۸۸۸
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵

مجید اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین بیان کرد: در سال گذشته برنامه ریزی برای کشت 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان برای کشت کلزا انجام شد که به علت مسایل آب و هوایی و جوی و برخی مشکلات 5 هزار و 300 هکتار آن محقق شد.

وی گفت: از این میزان اراضی بیش از 11 هزار و 800 تن کلزا در استان تولید شد که 9 هزار و 400 تن آن از کشاورزان خریداری شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به مقایسه ارقام کلزا و pVs که ابلاغیه وزارت متبوع بود اشاره و اظهار کرد: این طرح در راستای احصا ارقام بهتر در سطح استانهای کشور انجام شد که در استان قزوین نیز 2 مزرعه در شهرستان آبیک به زیر کشت این ارقام رفت که عملکردهای بسیار خوبی داشتند.

اسماعیلی عنوان کرد: در کشت نشایی کلزا نیز، یک و نیم هکتار از مزارع کشاورزی در شهرستان آبیک به زیر کشت این طرح رفت که بر اساس کیل گیری انجام شده 6 تن و 700 کیلوگرم عملکرد این محصول بوده است.

وی افزود: بر اساس برنامه ابلاغی 82 تن بذر کلزا در 10 رقم برای استان در نظر کرفته شده که تاکنون 44 هزار تن از این بذور تامین شده و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

این مسوول اضافه کرد: همچنین 12750 تن کود برای 15 هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان که به زیر کشت محصول کلزا می رود نیاز است که به موقع تامین خواهد شد.

وی یاد آور شد: نقاط جغرافیایی بر اساس میزان دما و بارندگی برای کشت دیم کلزا دراستان باید مد نظر قرار گیرد.

این مسوول تخصیص اعتبارات یارانه ای جهت پرداخت به زارعین کلزا کار، تامین منابع مالی به موقع به شرکت ها و موسسات خرید تضمینی کلزا، نظارت مستمر بر روند برداشت کلزا با کمباین به خصوص کلزا و کنترل و تنظیم کمباین، برنامه ریزی و تامین به موقع بذر قبل از شروع کشت و تخصیص بذور ، اعلام نرخ خرید تضمینی مناسب و به موقع و پرداخت وجه کلزا در کوتاهترین زمان و همچنین ملزم شدن کشت و صنعت ها و موسسات کشاورزی وابسته به نهادهای مختلف در کشور را از مهمترین مسائل در توسعه کشت محصول کلزا نام برد.

1010/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها