خبرهای داغ:
شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داده رئیس‌جمهور آمریکا ظرف ۶ هفته گذشته ۳۲۸ ادعای نادرست مطرح کرده است.
کد خبر: ۹۱۷۱۶۸۲
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید از ۸ جولای اظهارات خلاف واقع «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا را از دروغ‌های بزرگ گرفته تا اغراق‌های جزئی، ثبت می‌کند. 

سی‌ان‌ان نوشته ترامپ در مدت ۶ هفته، از تاریخ فوق‌الذکر تا ۱۸ آگوست اظهارات خلاف واقع زیادی مطرح کرده است. طبق محاسبات این رسانه، ترامپ مجموعاً ۳۲۸ اظهار خلاف واقع مطرح کرده که معادل میانگین ۷.۸ مورد در هر روز است. 

رسانه آمریکایی در ادامه به تحلیل موضوعاتی پرداخته که بیشترین سهم را در اظهارات خلاف واقع ترامپ به خود اختصاص داده‌اند.

 

طبق این گزارش، در دو سالی که از حضور ترامپ در کاخ سفید می‌گذرد، مهاجرت مسئله‌ای بوده که بیشترین سهم را در اظهارات خلاف واقع او داشته است. با این وجود، در ۶ هفته او بیشترین ادعای نادرست را درباره مسائل اقتصادی مطرح کرده است. 

در این ۶ هفته، ۲۶ درصد از ادعاهای نادرست ترامپ، دست‌کم تا حدی به اقتصاد مربوط بوده‌اند. ۲۳ درصد از ادعاهای او دست‌کم تا حدی درباره دموکرات‌ها بوده‌اند. ۱۸ درصد از این ادعاها درباره تجارت، ۱۶ درصد درباره چین، و ۱۳ درصد درباره مهاجرت بوده‌اند. 

از جمله شاخص‌ترین ادعاهای خلاف واقع ترامپ ۱۹ بار تأکید او روی این مسئله بوده که هزینه جنگ تعرفه‌ای او را چین می‌دهد نه آمریکا. سی‌ان‌ان نوشته نادرستی این ادعا در چندین و چند تحقیق ثابت شده است. 

در خصوص چین، رسانه‌ها چند روز پیش به مسئله جعلی بودن سخنان او درباره گفت‌وگو با مقام‌های چین اشاره کرده‌اند. دستیاران ترامپ هفته پیش در گفت‌وگو با رسانه‌های آمریکا اعتراف کردند او برای کمک به بهبود وضعیت بازار درباره آمریکا ادعا کرده که مقام‌های چین با او تماس گرفته و خواستار بازگشت به میز مذاکره شده‌اند. 

یک رسانه امریکایی نوشت: دستیاران ترامپ در کاخ سفید اعتراف کرده‌اند مکالمه‌های تلفنی مثبتی که ترامپ در خلال اجلاس گروه ۷ ادعا کرده با مقام‌های چینی داشته "به صورتی که او می‌گفت اتفاق نیفتاده‌اند."»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه هفته گذشته در یک کنفرانس خبری در فرانسه گفت: «چین دیشب با مذاکره‌کنندگان تجاری ما تماس گرفت و گفت بیایید به میز مذاکره برگردیم پس ما به میز مذاکره برمی‌گردیم و فکر می‌کنم آنها می‌خواهند کاری انجام دهند. آنها ضربه خیلی بدی خورده‌اند.»

«گنگ شوانگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین یک روز بعدتر ادعای ترامپ را تکذیب کرد و گفت: «درباره تماس‌هایی که رئیس‌جمهور آمریکا گفت چیزی نشنیده‌ام.» 

دو مقام کاخ سفید مدتی بعد به سی‌ان‌ان گفتند ترامپ «مشتاق بوده با القای فضای مثبت، در بازار رونق ایجاد کند.»

منابع آگاه به سی‌ان‌ان گفته‌اند ترامپ همچنین قصد داشته وعده‌های معطل‌مانده خود از جمله احداث دیوار مرزی را از این طریق جبران کند. 

جنگ تجاری آمریکا با چین که چندین ماه بیش از آنچه انتظار می‌رفت به طول انجامیده یکی دیگر از عواملی است که ممکن است در انتخاب مجدد او به عنوان رئیس‌جمهور در انتخابات ۲۰۲۰ اخلال ایجاد کند. منابع آگاه گفته‌اند او با صحبت کردن درباره این تماس تلفنی جعلی قصد بازارگرمی انتخاباتی برای خودش داشته است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها