خبرهای داغ:
افزایش قیمت پارچه چادر مشکی در استان کرمانشاه در حالی به معضلی جدی برای بانوان و خانواده‌ها تبدیل شده که هیچ نظارتی بر قیت‌های متفاوت آن در بازار وجود ندارد.
کد خبر: ۹۱۷۱۶۵۸
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵

به گزارش سرویس بسیج جامعه  زنان کشور خبرگزاری بسیج، ایران به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده چادر مشکی بعد از گذشت چندین دهه از عمر فعالیت صنعت نساجی هنوز 94 درصد نیاز خود به پارچه چادر را از طریق واردات تأمین می‌کند و این در حالی است که تولیدکنندگان داخلی باید برای حفظ موقعیت خود در بازار در منگنه هستند.

این حجم از واردات بی‌رویه در کنار عواملی همچون نبود دانش فنی و ماشین‌آلات مورد نیاز توان رقابت را از تولیدکنندگان داخلی گرفته و تعداد محدود واحدهایی همچون کرپ‌ناز کرمانشاه که قرار بود روزی تولیدکننده پارچه چادر مشکی باشند از گردونه رقابت خارج شدند و اکنون یک تولیدکننده در کشور آن هم کمتر از 10 درصد نیاز کشور را تأمین می‌کند.

عدم نظارت مراجع زیربط بر قیمت‌های پارچه‌های وارداتی مزید بر علت شده تا چادر به کالایی لوکس تبدیل شود زیرا فروشندگان نیز ترجیح می‌دهند پارچه‌های وارداتی را عرضه کنند که قیمت مشخصی ندارند و با هر قیمتی به خریداران بفروشند اما برای عرضه چادرهای ایرانی با محدودیتی قیت مواجه هستند.

تأمین مواد اولیه و روش‌های فنی در تولید چادر عاملی شده تا حضور تولیدکنندگان در این بخش کم‌رنگ باشد به طوری که در دهه 1360 کارخانه کرپ ناز کرمانشاه برای تأمین حوزه تولید چادر مشکی تأسیس شد اما بعد از مدتی به دلیل تنوع در سلیقه چادر مشکی نتوانست در بازار ماندگار باشد.

کاهش چند برابری خریداران چادر مشکی در کرمانشاه

خانم فروغی از فروشندگان چادر مشکی در کرمانشاه با اشاره به اینکه قیمت‌ها نسبت به سال گذشته چند برابر شده است عنوان کرد: همین موضوع سبب کاهش تعداد مشتریان شده است و بیشتر مشتریان با متوجه شدن قیمت‌ها بدون خرید مغازه را ترک می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیشتر کارخانه‌های چادر در انحصار کشورهای خارجی از جمله کره و ژاپن است و تعرفه گمرگ برای وارد کردن این چادرها بالا است گفت: بحث عفاف و حجاب ریشه در اعتقادات ایرانی‌ها دارد اما متأسفانه دولت از این موضوع حمایت نمی‌کند.

فروغی افزود: در سال‌های گذشته چادر از ژاپن وارد می‌کردیم و چند سال استفاده مفید داشت اما چادرهای امروزی بیشتر از چند ماه دوام ندارد و زنان چادری را مجبور به خرید چادر حداقل دو بار در طول سال می‌کند و این امر برای مردم خیلی هزینه دارد و کاهش کیفیت پارچه‌های چادری به برندهای معروف نیز سرایت کرده تا بانوان ایرانی استفاده کوتاه‌تری از چادر ببرند.

دولت بازار محصولات حجاب را رها کرده است

رضا سهرابی از فروشندگان ملزومات حجاب در کرمانشاه با اشاره به اینکه دولت حوزه حجاب و محصولات آن را به طور کامل رها کرده است گفت: در برخی مواقع علاوه بر عدم حمایت برای رسیدن به منافع خود موانعی را بر سر راه تولیدکننده ایجاد می‌کنند و اینچنین سبب آشفتگی و نارضایتی می‌شوند.

وی با بیان اینکه اکنون حتی خانواده‌های معتقد و مؤمن نیز خرید چادر را در اولویت آخر خرید خود قرار می‌دهند افزود: واردات بی‌رویه پارچه چادر مشکی با ارز آزاد از یک طرف سبب افزایش قیمت شده و از طرف دیگر چون قیمت مشخصی برای آن وجود ندارد هر کدام از فروشندگان با قیمتی دلخواه و با اختلافی فاحش عرضه می‌کنند.

سهرابی با اشاره به اینکه بی‌توجهی مسئولان به قیمت ملزومات حجاب در واقع با شعارهای آن‌ها درباره ترویج حجاب در تضاد است عنوان کرد: در کشور تولیدات بسیار سخت‌تر از پارچه چادر مشکی انجام شده است اما وابستگی ما بعد از چندین سال به خارج از کشور ظلمی و خیانتی در حق بانوان مؤمن است.

بیشتر بخوانید

عدم رونق تولید چادر مشکی نشان‌دهنده ضعف متولیان امر است

مریم سلیمی از دختران جوان چادری در کرمانشاه با بیان اینکه قیمت هر چادر با چند مانتو برابری می‌کند گفت: با وجود اینکه به چادر به عنوان حجاب برتر علاقه دارم اما به دلیل قیمت بالا مجبور به جایگزین کردن آن با مانتو هستم.

وی با اشاره به اینکه در کشوری همچون ایران به عنوان یک کشور اسلامی باید به موضوع حجاب و قیمت چادر بیشتر توجه شود عنوان کرد: برخی از افراد مقید به هر نحوی و با هر قیمتی مجبور به تهیه چادر هستند اما برخی دیگر به معنای واقعی توان خرید آن را ندارند.

سمانه حسینی از بانوان چادری با اشاره به اینکه اینکه در مهمترین کشور اسلامی تولید پارچه چادر مشکی هنوز رونق نگرفته نشان‌دهنده ضعف متولیان امر است بیان کرد: تهیه چادر مشکی برای من به یک دغدغه جدی تبدیل شده است.

وی گفت: از طرفی توان خرید چادر با قیمت 600 تا 700 هزار تومان را ندارم و از طرف دیگر نمی‌توانم چادرهای با کیفیت پایینتر را تهیه کنم زیرا مجبورم در طول سال چند بار چادرم را عوض کنم.

حسینی با بیان اینکه نباید چادر که نشان از الگوی فاطمی دارد در یک کشور مسلمان با اینچنین قیمت‌هایی فروخته شود عنوان کرد: مانتوهایی که با فرهنگ ما هیچ سازگاری ندارند در سال چند بار تخفیف 50 درصدی می‌خورند اما پارچه چادر مشکی هیچوقت تخفیف نداشته است.

طاهره زینی‌وند نیز از دیگر دختران چاری کرمانشاه است که از قیمت بالای پارچه چادر مشکی اظهار نارضایتی می‌کند می‌گوید: در گذشته با 100 هزار تومان می‌توانستیم چادری مناسب را تهیه کنیم اما اکنون برای خرید همان جنس باید چند برابر هزینه کنیم.

وی افزود: فکر نمی‌کنم تولید پارچه چادر مشکی برای کشوری اسلامی با این میزان مصرف پارچه چادر چندان کار سختی باشد بنابراین این وضعیت نشان می‌دهد مسئولان اراده‌ای برای رفع این مشکل ندارند.

چرا 94 درصد چادر مشکی مصرفی در کشور وارداتی است؟

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: چرا با گذشت چندین دهه از عمر صنعت نساجی و در کشوری که یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان چادر مشکی است، 94 درصد چادر مشکی وارداتی است.

وی عنوان کرد: با گذشت چندین دهه از عمر صنعت نساجی در کشور متأسفانه عدم حمایت از این صنعت سبب شده تا نه تنها نتوانیم در این بخش فعالیت قابل توجهی داشته باشیم بلکه هر روز شاهد تعطیلی واحدهای تولیدی نساجی در کشور باشیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید ببینیم چه عاملی نفس تولیدکنندگان نساجی را گرفته که آنها قادر به فعالیت نیستند گفت: چرا با وجود نیاز بسیار بالای مصرف‌کننده ایرانی به چادر مشکی فقط یک تولید کننده آن هم با سهم بسیار کم اقدام به تولید چادر در کشور می‌کند و مابقی نیاز بازار ایران به این کالا از محل واردات تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از 94 درصد چادر مشکی موجود در کشور وارداتی است افزود: با راه‌اندازی کارخانه‌هایی در داخل علاوه بر تولید چادر مشکی موردنیاز، اشتغالزایی نیز ایجاد می‌شود.

حسینی‌کیا صادرات چادر مشکی به کشورهای مسلمان را یکی از راهکارهای ارزآوری عنوان کرد و گفت: باید مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفت تا خطوط تولید چادر مشکی در کشور فعال شود، به نظر می‌رسد دولت نسبت به این ظرفیت بیتفاوت بوده و اقدام کارآمدی برای رونق تولید چادر مشکی در داخل انجام نمی‌دهد.

وی اظهار کرد: باید تسهیلات ریالی و ارزی به تولیدکنندگان پرداخت شود تا بتوانند علاوه بر به روزرسانی ماشین آلات صنعت نساجی، مواد اولیه با کیفیت را نیز وارد کشور کنند.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با بیان اینکه بومی‌سازی تکنولوژی موردنیاز برای تولید چادر مشکی نوعی سرمایه‌گذاری است بیان کرد: در شرایط کنونی برخی خطوط تولید چادر مشکی در کشور فعال است و می‌توان با صرف هزینه‌های اندک این خطوط را افزایش داد.

وی با بیان اینکه تأمین مواد اولیه یکی از چالش‌های پیش‌روی صنعت نساجی است گفت: نوسازی صنعت نساجی به همکاری دولت نیاز دارد، متاسفانه تاکنون دولت‌ها از ظرفیت بالای این صنعت در ایجاد اشتغال غافل بوده‌اند.

توانمندی‌های موجود در استان و کشور نشان می‌دهد که توان لازم برای تولید پارچه چادر مشکی وجود دارد اما چنانچه مسئولان و متولیان امر نظارت بیشتری روی واردات قانونی و غیرقانونی و بی‌رویه این محصول داشته باشند و امکانات و دانش فنی لازم را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند بسیاری از نارضایتی‌ها در این زمینه رفع می‌شود.

در صورت حمایت دولت از تولیدکنندگان پارچه چادر مشکی و نظارت بیشتر روی بازار علاوه بر اشتغالزایی بسیار و کاهش نرخ بیکاری شاهد افزایش چند برابری قیمت این محصول حجاب نخواهیم بود و دغدغه بانوان و خانواده‌های مؤمن نیز در این زمینه رفع می‌شود.

از همه مهمتر هجمه دشمن به موضوع حجاب و برنامه‌ریزی و صرف هزینه بسیار برای این موضوع نشان‌دهنده عزم جدی دشمنان برای کمرنگ کردن این موضوع در جامعه است؛ بنابراین انتظار می‌رود مسئولان آگاهانه یا از روی غفلت آب به آسیاب دشمن نریزند.

 

ارسال نظرات