خبرهای داغ:
هرچند اخطارها درباره احتمال وقوع سیل در سال آبی پیش رو از هم اینک آغاز شده اما هنوز تصمیمات لازم برای جلوگیری از تکرار خرابی‌های سیل گذشته اتخاذ نشده است.
کد خبر: ۹۱۷۱۶۳۸
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴

سید علیرضا شریفی: بررسی بحران‌های گذشته‌ در خوزستان نشان‌ می‌دهد، مدیران در اینگونه‌ موارد دچار سردرگمی می‌شوند، ساده‌ترین‌ و در عین‌ حال‌ اساسی‌ترین‌ اشتباهات‌ در لحظات‌ بحرانی رخ‌ می‌دهد، معمولاً‌ سخن‌ و عملکرد مسؤولان‌ خلاف‌ جهت‌ منافع‌ خود و سازمان‌ آنهاست، دستپاچگی و عکس‌العمل‌های غیرمنطقی در چنین‌ شرایطی بسیار دیده‌ می‌شود، جلوگیری از ازدحام‌ خبرنگاران‌ کنجکاو، حفظ‌ اعتبار، کاهش‌ عوارض‌ و بازتاب‌های منفی آن‌ بر آینده‌ و افکار عمومی مسائلی هستند که‌ گاه‌ از کنترل‌ خود بحران برای مسؤولان‌ مشکل‌تر می‌شود.

تضادی که‌ بین‌ کنترل‌ بحران و تسلط‌ بر شایعات‌ و اعصاب‌ ایجاد می‌گردد، دقیقاً‌ نمایانگر عدم‌ آمادگی در مدیریت بحران است. تعجب‌ و غافلگیری اولین‌ عامل‌ مخرب‌ در بحران‌ها است. در حقیقت‌ دوباره‌ به‌دست‌ گرفتن‌ اوضاع‌ یا شکست‌ درهمان‌ ساعات‌ اول‌ مشخص‌ می‌شود.

معضلی که هنگام بروز بحران عموما خود را نمایان می‌سازد، هماهنگ نبودن سازمان‌های مسؤول و گاهاً مداخله گروه‏‌های مردمی، در کنترل بحران‌ها است. به همین دلیل برای رفع این معضل و ایجاد یک وحدت رویه، زمانی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که، بدانیم ایران جزو 10 کشور اول حادثه‏‌ خیز جهان است و خوزستان در صدر استان‌های بحران خیز کشور قرار دارد.

معمولا این نا هماهنگی در زمان بحران باعث بروز عوارضی می‌شود که عمدتاً بیش از منشأ خطر، افراد و اموال درگیر در سانحه را با مشکل و خطر اتلاف روبرو می‌سازد. بنابراین جست‌وجوی شیوه‌ای در مدیریت و فرماندهی (مدیریت واحد بحران) در راستای رسیدن به هدف هدایت و راهبری مناسب، از اهمیت حیاتی برخوردار است.

متولی مدیریت بحران‌ها در استان، استاندار و مدیرکل مدیریت بحران در خوزستان هستند؛ مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان سال گذشته برای تعطیلی و عدم تعطیلی مدرسه‌ها در زمان وقوع ریزگرد، اداره کل هواشناسی را مقصر دانست و در مسئله سیل مسؤولان سازمان آب و برق، هواشناسی را مقصر می‌دانند. در اینجا باید این سوال را بپرسیم که قصور این اداره کل در چه چیزی است؟ اگر در پیش بینی شرایط است که مدیریت ارشد استان باید امکانات لازم برای پیش بینی را فراهم کنند تا در آینده این شرایط تکرار نشود.

نباید به سادگی از این موضوع گذشت چرا که در آینده از قبیل این اتفاقات زیاد رخ می‌دهد و باید از هم اکنون برای آینده تصمیمات لازم را در نظر گرفت.

اخطارها درباره احتمال جاری شدن سیل در سال آبی پیش رو از هم اینک آغاز شده است اما مدیریت استان هنوز در اولویت بندی بین احداث کانال سیلاب بر یا تقویت سیل بندها در تردید است، در این شرایط هر اداره‌ کلی براساس منافع سازمانی خود تصمیم می‌گیرد و در انتها می‌بینیم که در زمان وقوع بحران، مدیریت واحد شکل نمی‌گیرد و دستگاه‌های مسؤول همدیگر را به کم کاری و نداشتن مهارت تصمیم گیری متهم می‌کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان از دهم تیرماه امسال همزمان مسؤولیت مهم معاونت منابع انسانی استانداری خوزستان را بر عهده گرفته و در برخی از شهرهایی که سال گذشته درگیر با سیل بودند، هنوز فرماندار تعیین نشده و مدیریت‌ها با سرپرستی انجام می‌شود؛ این شرایط مدیریتی اخبار خوشی برای ما مخابره نمی‌کند و همین عامل سبب می‌شود که چندماه دیگر دوباره با یک سیل قابل پیش بینی، غافلگیر می‌شویم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها