جبهه‌های دفاع مقدس همچون چشمه‌هایی بودند که از قله‌های مرتفع کربلا سرچشمه می‌گرفتند و گویی خونی که در روز عاشورا بر خاک کربلا چکید در رگ‌های نوجوانان و جوانان رزمنده جاری بود.
کد خبر: ۹۱۷۱۳۹۴
|
۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲
کمال جهانبخشی؛ وَمَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب؛ «هرکس شعائر الهی را بزرگ دارد، این کار نشانه تقوای دل‌ها (ی آنها) است.»

ماه محرم از مصادیق شعائر الهی هست و وظیفه ما این است که این شعائر را حفظ کنیم؛ همچنان که رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در آن بحبوحه جنگ، با برپایی دسته‌های عزاداری و نوحه‌سرایی از اعتقاد و ایمانشان حفاظت می‌کردند.

بی‌شک فرهنگ عاشورا در ایجاد و تداوم انقلاب اسلامی تأثیر فراوان داشته و به فرمایش حضرت امام خمینی (ره) ما هر چه داریم از محرم و صفر است. برای پی بردن به عمق تأثیر فرهنگ عاشورا در دفاع مقدس باید جلوه‌ها و یادگار‌های دفاع مقدس یعنی وصیت‌نامه‌ها، نوشته‌ها و خاطرات شهدا و همچنین تابلو‌های جبهه و جنگ، اسامی اماکن، مقرها، سنگرها، مناطق عملیاتی و محورها، لشکرها، گردان‌ها، گروهان‌ها و به‌ویژه عملیات‌ها و رمز عملیات‌ها و شعر‌ها و شعار‌های جنگ را مطالعه و بررسی کرد.

با بررسی اینگونه مصادیق و آثار به جا مانده از دفاع مقدس به این نتیجه می‌رسیم که جبهه‌های دفاع مقدس همچون چشمه‌هایی بودند که از قله‌های مرتفع کربلا سرچشمه می‌گرفتند و گویی خونی که در روز عاشورا بر خاک کربلا چکید در رگ‌های نوجوانان و جوانان رزمنده جاری بود.

پیشانی‌بند‌ها و لباس‌نوشته‌ها حکایت از آرمان‌های رزمندگان بود که زینت‌بخش پیشانی و لباس آن‌ها بود. عباراتی مانند یا اباعبدالله، یا حسین، زائر کربلا، یا حسین شهید، مسافر کربلا، یالثارات الحسین، لبیک یا اباعبداالله، یا زیارت یا شهادت، یا زینب (س)، فدای لب تشنه حسین و کربلا کربلا ما داریم می‌آییم؛ و اینک وظیفه نسل جوان و جنگ‌ندیده این است که باید از این یادگار و وصیت شهدا به خوبی حراست و حفاظت کنند تا آن را سینه به سینه به نسل‌های بعد از خودمان انتقال دهیم و برای منتقم خون امام حسین (ع) زمینه‌سازی کنیم تا که حق و عدالت را پیاده کنند.
ارسال نظرات