خبرهای داغ:
بررسی تاریخچه و ظرفیت های جلسات دینی خانگی در نشست تخصصی/3
یک دکتر مطالعات زنان گفت: امروزه بزرگ ترین ضربه ای که جامعه متحمل است از« تضعیف خانواده »است که تبیین درست فرهنگ عاشورا و روابط بین خانوادگی عاشوراییان می تواند در رفع این معضلات اجتماعی مفید به فایده باشد.
کد خبر: ۹۱۷۱۱۸۹
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳

به گزارش سرویس بسیج جامعه  زنان کشور خبرگزاری بسیج، نشست تخصصی بررسی تاریخچه، ظرفیت ها و آسیب های جلسات خانگی عزاداری شیعه در پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس با حضور بانوان مبلغ و اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد. در جلسات اول و دوم به بیان تاریخچه و اهمیت تشکیل جلسات مذهبی خانگی – زنانه و همینطور بایدها و نبایدهای تشکیل این دست جلسات و ظرفیت های موجود در آن ها پرداختیم.
بیشتر بخوانید:
جلسات خانگی بانوان،بازوی رسانه ای شیعه در تبلیغ دین
ظرفیت جلسات خانگی دینی از هویت یابی زنانه تا کارآفرینی و مشاوره

در بخش سوم سعی داریم به جای خالی مباحث مطالعاتی و نگاه درست به جلسات مذهبی خانگی که ایجاد برخی از آسیب ها را به دنبال دارد، بپردازیم.
خانم دکتر زهرا شکراللهی در این زمینه با بیان اینکه جای خالی مطالعه و نگاه درست کردن به جلسات مذهبی خانگی –زنانه از ابعاد مختلف آسیب شناسی، بررسی فرصت ها و تهدیدها، لزوم تنظیم ساختار درست، چگونگی کارتشکیلاتی، تربیت مبلغ و مشاور و چگونگی استفاده بهینه از جلسات دینی زنانه به چشم می خورد، افزود: متأسفانه مطالعات دانشگاهی و علمی در این زمینه نداریم و من تنها یک کتاب در این زمینه می شناسم که مردانه نسبت به زنانه نوشته شده است!
لزوم توجه به شخصیت شناسی زنان مبلغ و مداح
وی اولین چیزی که باید روی آن تمرکز کرد را بحث تیپولوژی و شخصیت شناسی زنان مبلغ و مداح دانست، افزود: بانوان مبلغ به عنوان سکان دار جلسات مذهبی خانگی شناخته می شوند از این رو باید دید این افراد چه کسی هستند؟! سطح سواد آنها چقدر است؟! دارای چه ویژگی شخصیتی هستند؟! چقدر مطالعه می کنند؟! چه تفکری دارند و آبشخور کدام مشرب هستند؟! چه مسیری را طی کرده اند تا به این مرحله رسیده اند؟! سلامت شخصیت و ابعاد اخلاقی شان مهم است؛ سواد حوزوی مبلغ از قرائت قرآن و ادعیه تا تفسیر و .. چقدر است؟! به آموزش و تبیین مباحث اخلاقی چقدر تسلط دارد؟! ادبیات انتقال مباحث اخلاقی، دینی و امر به معروف او چیست؟
این دکتر مطالعات زنان ادامه داد: بحث شخصیت شناسی و تیپ شناسی زنان مبلغ و مداح، دارای اهمیت ویژه ای است که ابعادی فراتر از آنچه گفته شده دارد و می تواند شامل سن، موقعیت اقتصادی مبلغ باشد اینکه با چه انگیزه های وارد این کار شده اند – سیاسی، اقتصادی، صرفا علمی و ت بلیغی ، هویت یابی، کسب قدرت و شهرت طلبی است .. – باید مورد توجه قرار گیرد. همینطور باید بررسی کرد که این فرد نیروی نفوذی هست یا نه! گرایش های خاصش چیست؟ یعنی؛ از سه بُعد کلان ۱. بینش – ۲. درجه علمی و گرایش ها – ۳. رفتارها و کنش؛ بانوان مبلغ و جلسه ای را بررسی کرد: .
جلسات غیرعلمی خانگی، منبع خرافات و انحرافات دینی
این کارشناس حقوق زن در اسلام در دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: بی توجهی به این مسائل مهم باعث شده است خیلی از حرف هایی که در بطن جامعه می شنوید و در تضاد با فتوای مراجع و متون دین هستند از همین جلسات خانگی بلند شده اند.
کمبود منابع صحیح و موثق برای مبلغان دینی جلسات مذهبی خانگی
دکتر شکراللهی بُعد دوم بررسی علمی جلسات مذهبی خانوادگی را «بحث محتوا و مضامینی ارائه شده و محور بیان آنها» دانست و گفت: مهم است که در این جلسات چه خوراک مذهبی و دینی که به مردم داده می شود؟ باید در نظر داشت: اصل "فرهنگ عاشورا" است و اینکه از منظر عاشورا چه چیزی گفته می شود، چه پیام ها و عبرت هایی به مخاطب ارائه می شود، آیا در این جلسات، قرآن محور سخنرانی است؟ آیا منابع دینی صحیح و مستندی آورده شده است؟ به احادیث جعلی استناد می شود یا احادیث قوی و درست بیان می شوند؟
وی تصریح کرد: متأسفانه ما منابع صحیح زیادی در دسترس زنان مبلغ قرار نمی دهیم و این ضعیف بزرگی است. به نظر من، این مسئله با کمک بسیج قابل حل است. بسیج محلات و پایگاه های بسیج خواهران، باید آمار جلسات مذهبی خانگی را بداند و یکی از بسیجیان با حضور در این جلسات « خوراک معنوی» - جزوات و .. - را به عنوان هدیه ای معنوی با خود ببرد.
قرآن، سیره و احادیث، محور محتوای جلسات مذهبی خانگی باشد
این دکتر مطالعات زنان افزود: نکته سومی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که« محتوای ارائه شده در جلسات مذهبی خانگی، طبق چه ساختاری بسته شده است؟». باید قرآن محور کار قرار بگیرد، در هر جلسه ای حداقل باید یک آیه قرآن خوانده شود و انتخاب آن آیه به مخاطب شناسی و شرایط آن جامعه بستگی دارد. در این جلسات باید حکمی از احکام الهی، نکته ای از نکات اخلاقی، حدیثی از پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) و یک داستان مذهبی یا علمی که برای سن های مختلف قابل درک باشد ارائه شود.
وی تصریح کرد: مطالعه در زمینه آنچه به ملت گفته می شود، آنچه در جلسات مذهبی خانگی محور قرار می گیرد و اینکه آیا قران، اخلاق، احکام و علوم مورد تأیید اهل بیت(ع) طبق ساختار اسلامی منتقل می شود یا نه! از نیازهای امروز جلسات مذهبی خانوادگی است؟
تجمل گرایی، چشم و هم چشمی، آسیب جدی به سبک زندگی در جلسات مذهبی خانگی
این فعال حوزه علوم دینی، «آیین ها و مراسم جانبی» که در جلسات مذهبی خانگی، برگزار می شود را نکته چهارمی برشمرد که باید مورد توجه قرار بگیرد و افزود: منظور از بررسی آیین یعنی؛ چه مراسمی و چه آداب و رسومی بر عزاداری ها و کلا جلسات مذهبی خانگی حاکم است. – تشت گذاری ها، امامه گذاری ها، انواع سفره هایی که به اسم ائمه اطهار انداخته می شود و.. خالی از خرافات نیست. سفره هایی مانند سفره بی بی سه شنبه و سفره سبز رنگی که به اسم امام حسن(ع) می اندازند از این دست خرافات هستند که ملزومات آن سفره و خوراکی هایی که در آن گذاشته می شود .. همه باید مورد بررسی قرار بگیرد.
این مبلغ فعال حوزه زنان بیان کرد: چنین چیزهایی علاوه بر ایجاد آسیب در مجالس خانگی باعث سخت شدن برگزاری این دست جلسات مذهبی و عزاداری می شود.
دکتر شکراللهی در ادامه به بیان نکته پنجم پرداخت از آن تحت عنوان « فضاسازی» نام برد و گفت: این مهم یعنی منازل برای برگزاری آیین عزاداری به چه سبک و سیاقی آماده سازی شده اند و در این مرحله « سبک زندگی ایرانی – اسلامی» با عدم وجود این سبک، نمود و بروز پیدا می کند.
وی ادامه داد: متأسفانه برخی مواقع تجمل گرایی در این مراسم خودنمایی کرده و باعث نمایش چشم و هم چشمی در خانواده ها می شود و همین چشم و هم چشمی دلیل بسیاری از اختلافات خانوادگی خواهد شد.
این دکترای مطالعات زنان یکی دیگر از نکات مهمی که باید به آن توجه ویژه کرد را « نوع و سبک عزاداری» برشمرد، و افزود: بنده خودم در جلساتی که به عنوان سخنران حضور دارم، صاحب خانه و مستمعین را به جمع آوری لوازم تجملاتی توصیه می کنم.
شناخت "میزبان" جلسات مذهبی خانگی، راهی برای جلوگیری از رشد و گسترش عرفان های نوظهور
این کارشناس آموزش نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی، هفتمین موردی که باید در برگزاری جلسات خانگی به آن توجه کرد را « میزبان » نام برد و بیان کرد: این که چه کسانی و در چه شرایطی میزبانی جلسات مذهبی خانگی را برعهده دارند، مسئله ای مهم است زیرا با توجه به این مورد می توان فهمید که صاحب مجلس اهل چه فرقه ای است و به چه منظوری خانه خود را مکان جلسه مذهبی قرار داده است. متأسفانه خیلی افراد برای کسب نام و شهرت یا تبلیغ فرقه های خاص – منحرف و نو ظهور- اقدام به برگزاری جلسات خانگی می کنند!، خیلی از افراد قومی و قبیله ای به این عمل نگاه می کنند. باید توجه کرد که این منزل در کدام محله و منطقه قرار دارد و شرایط فرهنگی، سیاسی، اجتماعی که بر آن محله حاکم است چیست؟
این کارشناس حقوق زن در اسلام، افزود: تا کنون به این مسئله، به اندازه اهمیتش پرداخته نشده است اما متأسفانه با گستره دامنه فعالیت فرقه های مختلف و هجمه های فرهنگی که وجود دارد، دشمن در این زمینه دست گذاشته است. من به عنوان یک مبلغ زن و باتوجه به گزارشاتی که به ما می رسد « این خطر را احساس می کنم که خیلی از سیاست های فرهنگی دشمنان از طریق همین جلسات خانگی اعمال می شود و دشمنان سعی دارند از طریق پتانسلی که در این جلسات وجود دارد برای رسیدن به اهداف خاص خود بهره برداری کنند.»
اهمیت مخاطب شناسی، مسیر رسیدن به نیازسنجی جوانان
دکتر شکراللهی « مخاطب شناسی» را به یکی از مهم ترین نکته هایی که باید به آن توجه کرد دانست و افزود: اینکه چه قشری و با چه اهدافی در جلسات مذهبی خانگی حضور پیدا می کنند، در چه رده سنی هستند و از همه مهم تر اینکه چه نیازهایی دارند را باید مورد بررسی قرار گیرد.
این مبلغ دینی بیان کرد: در فرهنگ حسینی به ما یاد داده شده است که جلسات مذهبی خانگی باید برای همه اقشار باشد و قشنگی جلسات خانگی این است که همه رده های سنی و همه نوع مخاطبی را جذب می کند، « اما امروزه با توجه بیشتری باید به این نکته نگاه کرد که چه مخاطبی وارد این جلسات می شود؟ با چه نیازهایی در این جلسات حاضر می شود؟ آیا دختران نوجوان دوست دارند که در خانه شان چنین جلسات مذهبی برگزار شود؟ و تا چه اندازه این جلسات در نزد جوانان و نوجوانان مقبولیت دارد؟ .»
کربلا، میدان نمود و ظهور روابط بین خانواده در سبک زندگی اسلامی است
این دکترای مطالعات زنان در پایان با اشاره به جنگ دشمن علیه خانواده گفت: باید خدا را شکر کنیم که در کشور ما هر جلسه ای با نام و یاد امام حسین علیه السلام برگزار می شود و این ظرفیت بسیار عظیمی است تا واقعه کربلا و فرهنگ عاشورا را از منظر خانه و خانواده و نقش های زنان و مردان در خانواده رصد کنیم و در جلسات خانوادگی پر رنگ سازیم.
این فعال حوزه علوم دینی کربلا را یک واقعه خانوادگی دانست که از کودک شش ماه تا پدر و مادر، عمه و خاله، عمو و دایی و خواهر و برادر.. در آن حضور دارند، گفت: در واقعه کربلا، تمام نقش های زنانه و نقش های مردانه به علاوه روابط خانواددگی – روابط سیدالشهدا با خواهر، همسر، دختر، پسر، برادر و برادرزاده ..- دیده می شود و این ویژگی درس های زیادی می تواند به جامعه منتقل کند و این پتانسیل باید در جلسات خانگی مورد توجه قرار بگیرد.
این کارشناس حقوق زن در اسلام گفت: امروزه بزرگ ترین ضربه ای که جامعه متحمل است از جهت « تضعیف خانواده » است از تأخیر در ازدواج ، عدم تمایل به ازدواج، گرایش به ازدواج سفید گرفته تا افزایش آمار اختلافات زناشویی و طلاق. از سردی روابط درون خانواده گرفته تا قطع ارتباط و سردی روابط بین اقوام.. و تبیین درست فرهنگ عاشورا و روابط بین خانوادگی عاشوراییان می تواند در رفع این معضلات اجتماعی مفید به فایده باشد.

طنین یاس
انتهای پیام/*

ارسال نظرات