خبرهای داغ:
خانواده هفت نفره منافی‌پور یعنی خانم محمدی‌اعظم، همسرش آقای داوود منافی‌پور، دخترانشان، عروسشان، پسرشان و دامادشان بانیان حرکت جهانی همایش شیرخوارگان حسینی هستند.
کد خبر: ۹۱۷۱۱۸۲
|
۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۱

به گزارش سرویس بسیج جامعه  زنان کشور خبرگزاری بسیج ، یک حرکت مردمی که ظرف مدت ۱۷ سال به لائیک‌ترین کشور‌های جهان هم راه یافته است؛ حرکت مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر و همایش شیرخوارگان حسینی یک فراخوان جهانی برای همه انسان‌های آزاده دنیاست و فقط متعلق به شیعیان نیست بلکه اهل سنت و حتی غیرمسلمانان هم در آن مشارکت دارند و در قرار هرساله اولین جمعه ماه محرم ساعت ۱۰ صبح گردهمایی شیرخوارگان حسینی در سراسر جهان برگزار می‌شود. بانیان اولیه این حرکت جهانی، اما یک خانواده هفت نفره‌اند. حالا این خانواده آنقدر گسترده شده که در ۶۲۰۰ نقطه ایران و ۴۵ کشور جهان به آن پیوسته‌اند و پیام عاشورا و بیعت ظهور را بر بال عاطفه مادرانه تا دورترین نقاط جهان می‌رسانند. امسال هم این قرار عاشقانه همچون ۱۷ سال گذشته برقرار است. گردهمایی شیرخوارگان حسینی این بار در استادیوم ۱۰۰ هزار نفره آزادی با حضور ۱۰۰ هزار مادری برگزار می‌شود که می‌آیند تا فرزندانشان را نذر یاری قیام حضرت حجت (عج) کنند؛ زنانی که آمده‌اند تا دنباله‌رو حرکت حضرت زینب (س) در رساندن پیام عاشورا باشند و همچون حضرت رباب (س) فرزندانشان را برای یاری امام عصرشان پیشکش کنند.


در روز‌های منتهی به ماه محرم و برپایی همایش شیرخوارگان حسینی مهمان کارگاهی شدیم که مادران حسینی مشغول کارند. کارگران این کارگاه که در حسینیه‌ای در محل آبسردار تهران برپاست، مادرانی هستند که عاشقانه آمده‌اند برای شیرخوارگان حسینی لباس سبز یاری حضرت ولی عصر (عج) را بدوزند. بانوان حاضر در این کارگاه هرکدام قصه‌ای دارند و جاذبه عشق حسینی (ع) آن‌ها را به اینجا کشیده و ماندگار کرده است به سراغشان می‌رویم و دل به دلشان می‌دهیم تا در آستانه ماه محرم هوای دل‌هایمان بیشتر عاشورایی شود.

نذری که بهانه یک حرکت جهانی شد

خانواده هفت نفره منافی‌پور یعنی خانم محمدی‌اعظم، همسرش آقای داوود منافی‌پور، دخترانشان، عروسشان، پسرشان و دامادشان بانیان حرکت جهانی همایش شیرخوارگان حسینی هستند. وی از نذری می‌گوید که بهانه راه افتادن این حرکت عظیم شد و به‌واسطه همین نذر آسمانی بود که در این همایش بزرگ مراسم نذرخواهی برگزار می‌شود و مادران شیرخوارشان را نذر یاری امام زمان (عج) کنند. خانم محمدی‌اعظم درباره کارشان در این کارگاه اینگونه توضیح می‌دهد: «ما هر سال شش ماه از تولد حضرت علی‌اصغر تا شهادت ایشان در این کارگاه مشغول به کار هستیم و برای مراسم همایش شیرخوارگان حسینی کاور و روسری‌بند می‌دوزیم.»
آنطور که خانم محمدی‌اعظم می‌گوید امسال به دلیل شرایط بد اقتصادی و بازار پارچه کارشان کمی کساد شده و حدود ۴۰ روزی می‌شود که مشغول کارند. خانم‌هایی که عاشقانه در این کارگاه مشغول کارند خیلی‌هایشان از مسیر‌های دور می‌آیند و بعضی‌ها تمام‌وقت و بعضی دیگر به طور نیمه‌وقت مشغل کارند. ماحصل این کار بسته‌بندی شده و در میان حسینیه‌ها و مساجد و تکایا پخش می‌شود تا این حرکت فراگیر شود.

هیچ‌کس دست خالی نرفته است

خانم محمدی‌اعظم وقتی می‌خواهد فضای کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی را برایمان وصف کند تأکید می‌کند: «اکثر کسانی که به اینجا آمده‌اند دست پر رفته‌اند و هیچ‌کس از این کارگاه دست خالی بیرون نرفته است.»
همه بانوانی که در این کارگاه کار می‌کنند به شکل کاملاً داوطلبانه حضور دارند و حساب و کتاب و مزد این کار عشق به اهل بیت (ع) است که حساب و کتاب ندارد! به گفته خانم محمدی‌اعظم تمام هزینه‌های کارگاه، پارچه و نخ و تمام ملزومات از نذری‌هایی تأمین می‌شود که مردم هدیه می‌کنند و ماحصل کار این بانوان یعنی همان کاورها، روسری‌ها و سربند‌ها هم به شکل کاملاً رایگان بین شیرخوارگان حسینی توزیع می‌شود.

کارگاهی برای نذر‌هایی که ادا می‌شود

خانم محمدی‌اعظم مادر است. از او می‌پرسم چقدر مادرانه‌های حضرت رباب در این کارگاه روی شما تأثیر می‌گذارد و وقتی به یاد ایشان می‌افتید چه حال و هوایی دارید؟ پاسخ می‌دهد: «حال و هوای اینجا خیلی خاص است به‌خصوص وقتی نزدیک محرم می‌شود و وقت‌هایی که خانمی به اینجا می‌آید که فرزند ندارد برای مایی که مادر هستیم و حس مادرانه را تجربه کرده‌ایم خیلی دردناک است که ببینیم خانمی نمی‌تواند مادر شود؛ اما موارد بسیاری داشته‌ایم که همان زنان دل‌شکسته بعد از مدتی با شیرینی می‌آیند و خبر مادر شدنشان را می‌دهند.» آنطور که خانم محمدی‌اعظم می‌گوید همین چند وقت پیش خانمی به کارگاه آمده که بعد از ۲۱ سال خدا به حرمت نذر حضرت علی اصغر (ع) به او فرزندی عطا کرده است. به گفته وی کارگاه تهران فقط برای کشور‌های دیگر لباس می‌دوزد و در سایر شهر‌ها هر شهری در کارگاه‌هایی که خودشان دارند لباس‌های شهر خود را تأمین می‌کنند.

کاری مردمی که جهانی شد

خانم محمدی‌اعظم جهانی شدن این طرح را خدایی می‌داند و تأکید می‌کند: «این کار کاملاً مردمی است و از طریق هیچ نهاد و ارگانی پیش نمی‌رود و افرادی در کشور‌های مختلف با ما تماس می‌گیرند و ما هم برایشان لباس می‌فرستیم.»
این کارگاه در روز‌های عادی پذیرای ۷-۶ خانمی است که اعضای ثابت به شمار می‌روند، اما نزدیک ایام محرم تعداد خانم‌هایی که برای کمک می‌آیند به ۳۵ نفر هم می‌رسد. از خانم محمدی‌اعظم می‌پرسم خانمی در کارگاه شما هست که خودش مادر نباشد؛ پاسخش مثبت است. خانمی که تا به حال خدا به او فرزندی عطا نکرده، اما آنطور که از او نقل می‌کند چیز‌های دیگری در ازای این کار عاشقانه از خدا گرفته است.

شیرین‌ترین خاطره

از خانم محمدی‌اعظم درباره شیرین‌ترین خاطره‌اش در ۱۷ سالی که پر از خاطره‌های ناب بوده می‌پرسم و این خاطره را برایم تعریف می‌کند: «سال اول یا دوم بود. خانمی آمد و بچه‌اش را به من داد و خواست تا به مداح بدهم، اما من قبول نکردم، چون نظم جلسه به هم می‌خورد. خیلی اصرار کرد و درنهایت بچه را بغل من انداخت و رفت. من دیدم بچه کاملاً فلج است. بچه را به مداحمان دادم و دیگر نفهمیدم چه شد. سال بعد همان خانم سراغ من آمد و گفت بچه من سه روز بعد از مراسم شفا گرفت. این خاطره‌ای است که هیچگاه شیرینی آن را فراموش نمی‌کنم.»

بغضی ارزشمند

به‌واسطه برگزاری نشست خبری کارگاه موقتاً تعطیل است. مشغول صحبت با خانم محمدی‌اعظم هستم که دو خانم از راه می‌رسند تا در کارگاه نذرشان را ادا کنند. وقتی متوجه تعطیلی کارگاه می‌شوند انگار آب سردی بر سرشان می‌ریزد. این خانم‌ها با هم خواهرند. یکی از این خواهران با تأکید بر اینکه این کار‌ها به زندگی انسان برکت می‌دهد، می‌گوید: «سال گذشته از طریق یکی از دوستانم فهمیدم چنین جایی هست و برای دانشگاه قبول شدن پسرم نیت کردم که خدا را شکر در رشته و دانشگاهی که می‌خواست قبول شد و حالا آمده‌ام نذرم را ادا کنم.» خواهر دیگر، اما به دنبال خواهرش آمده است. با او همکلام می‌شوم. با بغض می‌گوید: «وقتی دیدم کارگاه تعطیل است حس کردم می‌خواهند من را برگردانند.» از این خواهران جدا می‌شوم و سراغ دختر خانم محمدی‌اعظم و آقای منافی می‌روم. دختر جوانی که حالا خودش مادر است و نوزاد شیرخوارش هم با لباس شیرخوارگان حسینی همراهش است.

بزرگ‌ترین معجزه جهانی شدن این حرکت است

۱۷ ساله بوده که نخستین خشت‌های همایش شیرخوارگان حسینی گذاشته می‌شود و از شور و شوقی می‌گوید که هر سال برای برگزاری این مراسم دارد. وقتی از او درباره معجزاتی که در این ۱۷ سال دیده، می‌پرسم می‌گوید بزرگ‌ترین معجزه جهانی شدن این حرکت است. سال اول مراسم تنها در مهدیه تهران برگزار شد. سال دوم پنج مراسم در تهران، قم، کربلا، نجف، بحرین و هر سال شهر‌ها و کشور‌هایی اضافه شدند تا به امروز که این مراسم در ۶۲۰۰ نقطه از کشور و ۴۵ کشور جهان در حال برگزاری است و می‌توان گفت بزرگ‌ترین گردهمایی حسینی بعد از جمعیت اربعین است که مردم یکدست و در همه جای کشور به طور همزمان این مراسم را برگزار می‌کنند. او هم به معجزه مادر شدن زنانی اشاره می‌کند که در علم پزشکی دکتر‌ها جوابشان کرده‌اند.

می‌گوید: «تا مادر نشوید متوجه عظمت روضه حضرت رباب و حضرت علی‌اصغر نمی‌شوید.» وقتی از او درباره نقش احساس مشترک مادرانه در گسترش مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر و انتقال پیام قیام عاشورا و تأثیر آن در ظهور می‌پرسم، اینگونه پاسخ می‌دهد: «ما معتقدیم هر چیزی که بخواهد پیشرفت کند و بزرگ شود پایه‌گذار آن یک بانوست و اینجا هم اگر توانسته‌ایم در این سطح گسترده کار کنیم به دلیل تکیه بر همان احساس پاک مادرانه است و ما می‌خواهیم حضرت علی‌اصغر را به عنوان سند مظلومیت حضرت اباعبدالله به همه جهان نشان دهیم.»

اینجا قطعه‌ای از بهشت است

خانم اشرف رباط جزی هم از قدیمی‌هایی است که ۹ سال مداوم است با کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی همکاری دارد. از او می‌پرسم چه چیزی باعث شد تا ۹ سال ماندگار شوید، می‌گوید: «نمی‌دانم چطور احساسم را بیان کنم، فقط می‌توانم بگویم اینجا قطعه‌ای از بهشت است.»
خاطره ماندگار این بانوی حسینی هم از خانمی است که ۲۱ سال بوده طعم شیرینی مادری را تجربه نکرده بوده و به کارگاه شیرخوارگان حسینی می‌آید. این خانم درست ۳۵ روز بعد با یک خبر خوش دوباره سراغشان را می‌گیرد؛ اینکه بعد از ۲۱ سال خدا به او فرزندی عطا می‌کند.

خانم رباط جزی تأکید می‌کند: «از این معجزه‌ها خیلی دیده‌ایم.» وی تأکید می‌کند: «من هر سال در پایان کارمان در کارگاه احساس می‌کنم روز مزد است و درست شبیه جاده‌ای است که خانم حضرت زهرا (س) ایستاده‌اند و شبیه ورزشکاری که از مسابقه ورزشی بازمی‌گردد و به گردنش حلقه گل می‌اندازند خانم هم به گردن مایی که عاشقانه برایشان خدمت می‌کنیم گل می‌اندازد.»

معجزه حال خوب

 به گزارش جوان، خانم فروزان هم خانم دیگری است که سه سالی می‌شود با کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی همراهی می‌کند. او معجزه حضور در چنین فضایی را حال خوب خودش عنوان می‌کند و می‌افزاید: «من می‌دانم دو سه ماهی که اینجا کار می‌کنم حالم خوب است و یک نیروی درونی مرا به اینجا می‌کشاند و با وجودی که از صبح تا بعدازظهر اینجا کار می‌کنم، اما وقتی به خانه می‌رسم احساس خستگی نمی‌کنم بلکه خیلی شاداب و قوی به کار‌های خانه خودم می‌رسم درحالی‌که طی ماه‌های دیگر این قدر قدرت و قوت ندارم.»
وی ازدواج برادرش را از معجزات حضرت علی‌اصغر (ع) می‌داند و از نذری می‌گوید که برای حضرت علی‌اصغر (ع) کرده و کار‌های ازدواج برادرش جور شده و عروسی خوب و شایسته نصیب خانواده آن‌ها شده است.

مراسمی که از جغرافیای شیعه گذشته است

داوود منافی‌پور، دبیر مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر (ع)، اما درباره همایش امسال می‌گوید: «امسال همایش جهانی شیرخوارگان حسینی در بیش از ۶۲۵۰ نقطه در ایران و ۴۵ کشور جهان برگزار می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که این مراسم از جغرافیای شیعه گذشته است. امروز در سراسر جهان اهل سنت بدون تبلیغ و کمک ما این مراسم را برگزار می‌کنند. کشور‌هایی مثل کویت، بحرین، عمان، قطر و... این مراسم را بسیار باشکوه برگزار می‌کنند و همین ماجرا نشان می‌دهد که حضرت علی‌اصغر (ع) فتح بابی شده برای مطرح شدن دعا‌ها و حاجات همه مسلمانان. پیامی که حضرت رباب (ع) در واقعه عاشورا داد بسیار مهم است و ما این پیام را از طریق بانوان مخابره می‌کنیم.»
امسال کشور‌های ایتالیا، آلمان، اسپانیا و کره جنوبی هم به این گردهمایی بزرگ جهانی پیوسته‌اند. وعده ما جمعه ۱۵ شهریور، ورزشگاه ۱۰۰ هزار نفری آزادی ساعت ۸:۳۰ دقیقه.
 
 
ارسال نظرات