خبرهای داغ:
ایام محرم آمده است و مادرها مثل همیشه سعی دارند قصه‌های عاشورا را به زبان کودکانه‌ای برای بچه‌هایشان تعریف کنند. تجربه مادرانه خودتان را در این باره با ما به اشتراک بگذارید.
کد خبر: ۹۱۷۱۱۸۱
|
۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۸

به گزارش سرویس بسیج جامعه  زنان کشور خبرگزاری بسیج ،مادرها بهترین و محبوب‌ترین قصه‌گوی بچه‌ها هستند. دائرة‌المعارفی از همه آنچه بچه‌ها دنبالش می‌گردند. راوی قصه‌های تلخ، راوی قصه‌های شیرین. پاسخگوی همه سوالهای کودکی‌مان از چرایی و چیستی همه چیزهایی که شنیده‌ایم. ایام محرم و عزاداری امام حسین (ع) رسیده‌ است. بچه‌ها هم سوالها و چراهای زیادی از محرم و عاشورا در سرشان دارند که دنبال جواب‌هایش هستند.

خبرگزاری فارس قصد دارد از تجربه‌های مادرانه شما در موضوعات و مسائل مختلف استفاده کند و آن را در اختیار بقیه مادرانی قرار بدهد که دغدغه تربیت کودکان‌شان را دارند. این‌بار به سراغ تجربه‌های مادرانه در خصوص محرم، هیئت و عاشورا رفته‌ایم تا تجربه‌های شما را جمع‌آوری کنیم. پس برای ما تعریف کنید چطور تلاش کردید کودک‌تان با فضای روضه و هیئت خو بگیرد؟ چطور فضای عاشورا و محرم را برای بچه‌ها شرح دادید؟ اصلا در این ایام و شب‌های عزاداری چه می‌کنید؟ فرزند شما در این باره چه واکنشی داشت و حال و هوای محرمی او چگونه است؟ برای ما از این دست تجربه‌های تربیتی‌تان بنویسید.

اما در مرحله بالاتر دوست داریم تجربه‌های شما را به صورت تصویری و در قالب یک فیلم کوتاه که خودتان در آن مدت زمان حداکثر 5دقیقه صحبت ‌می‌کنید تجربه‌های‌تان را دریافت کنیم تا آن‌ها را در قالب تجربه‌های مادرانه منتشر کنیم.

شما می‌توانید علاوه بر کامنت گذاشتن در ذیل این خبر، فیلم‌های‌تان را به کانال تلگرامی خبرگزاری فارس به آدرس Farsnews@ و یا صفحه اینستاگرام گروه خانواده فارس به آدرس leila.zananeiran ارسال کنید.

 

پیام‌های زیر نمونه‌ای از تجربه‌های مادرانه شماست که برای ما فرستاده‌اید و ما این تجربه‌ها را با اسم صفحه‌ مجازی‌ خودتان منتشر می‌کنیم: 

 

خانم تیموری

 ما پارسال در فاطمیه شهرمان برای بچه‌هایی که همراه مادران‌شان به مراسم می‌آمدند، برنامه نقاشی و رنگ آمیزی و تصاویر با موضوع وقایع عاشورا و معرفی فرزندان و طفلان حاضر در صحرای کربلا در حد فهم و درک بچه‌ها داشتیم. در پایان مراسم هم هدایای کوچکی مثل مداد عروسکی یا دفترچه هدیه می‌دادیم. با این کار هم مادران راحت‌تر به برنامه عزاداری و سخنرانی مشغول بودند و هم اینکه بچه‌ها سرگرم بودند. امسال هم ان شالله همین برنامه را داریم. فرزندان خودم هم در این برنامه شرکت می‌کنند و برای این کار از خانم‌هایی که تجربه کار با بچه‌ها را دارند به عنوان مربی استفاده می‌کنیم.

 

هادی، زینب، مهدی

الان خدا را شکر در هیئت‌های خوب برای بچه‌ها جای بازی هست تا در کنارش آموزش غیرمستفیم ببینند. دانشگاه تهران برای بچه‌ها نمایش اجرا می‌کنند و در غالب نمایش و نقاشی وقایع محرم و عاشورا را می‌گویند و اینطوری بهتر یادشان می‌ماند.

 

حبیسان

مادر من برایم تعریف می‌کند اول اینکه همیشه با وضو به ما شیر داده. دوم اینکه حتی وقتی نوزاد بودیم او همیشه در ایام محرم در هیئت‌ها و مساجد حضور داشت. لباس مشکی و زنجیر می‌خریدیم و همواره همراه پدر در دسته‌های عزاداری حضور داشتیم. به نظرم این موارد واقعا تاثیرگذار بود.

 

زهرا 

وقتی پسرانم کوچک بودند، هر روز از محرم قصه یکی از یاران و اقوام امام حسین(ع) را برای‌شان تعریف می‌کردم. الان تقریبا همه قصه‌های یاران امام حسین (ع) را خوب بلدند. ولی باز هم طبق معمول هر سال از اولین روز محرم روایت همان یاران را برایشان می‌گویم. حتی اگر بلد باشند برایشان مجدد تکرار می‌کنم. آن‌ها هم با ذوق گوش می‌دهند. حالا خیلی دوست دارند تا پایان محرم لباس سیاه بپوشند. معمولا با هم شب‌ها به هیات می‌رویم و هر شب برایمان کلی خاطره می‌شود و این قدر با ذوق آماده رفتن به هیئت می‌شوند که من هم از این عشق ذوق می‌کنم.

 

میم.طالب‌آبادی

با احترام گذاشتن به روضه و اشکی که هنگام شنیدن روضه ریخته می‌شود، حتی اگر فرزند هنوز در بطن انسان باشد، اثرگذار است.

 

لیلا

پسرمن دوست داشت طبل بزند و خب با این کار همه اذیت می‌شدند. من هم دسته‌های عزاداری را رصد می‌کردم و پسرم را پیش آن‌ها می‌بردم و هرچقدر دوست داشت طبل می‌زد و راضی بود. جدای از این بهتر است لباس عزا را حتی خودشان انتخاب کنند و از آن‌ها بخواهیم پذیرایی روضه‌ها را انجام بدهند و با خرید علم و پرچم و زنجیر آنها را راهی دسته‌های عزاداری کنیم. این کار کمک بزرگی به آنها خواهد کرد.

محیا: 

من و همسرم هرسال روز اول محرم خانه را سیاه‌پوش می‌کنیم و یک کتیبه به نشانه عزاداری امام حسین (ع) به دیوار اصلی خانه‌مان وصل می‌کنیم. برای بچه‌ها هم لباس مشکی می‌خریم و به آن‌ها یاد می‌دهیم به نیت عزای امام حسین(ع) لباس‌ها را به تن کنند و دعا کنند که هر سال توفیق عزاداری برای سید‌الشهدا را داشته باشند. 

این گزارش با رسیدن تجربه‌های جدید ادامه پیدا می‌کند و به روز رسانی می‌شود...

ارسال نظرات