سخنگوی دولت گفت: در صورت عمل به تعهدات اروپا ایران نیز به تعهدات خود در برجام برمی‌گردد.
کد خبر: ۹۱۷۱۱۳۱
|
۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خود با خبرنگاران با گرامیداشت ایام محرم و سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) گفت: امروز نام حسین پس از قرن‌ها زنده است و به‌خاطر روحیه ظلم‌ستیزی و آزادگی او بوده که نام حسین جاودانه شده است.

بیشتر بخوانید

وی‌ افزود: عاشورا درس ایستادگی است و این درس را باید در برابر زور خارجی الگو قرار بدهیم و در داخل هم باید عاشورا را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

سخنگوی دولت با اشاره به مذاکرات مقام‌های دولتی با مکرون رئیس‌جمهور فرانسه و اتحادیه اروپا گفت: این اقدامات در قالب نامه رییس‌جمهور و بیانیه شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته است.

ربیعی تأکید کرد: در صورت عمل به تعهدات اروپا ایران نیز به تعهدات خود در برجام برمی‌گردد، در چند هفته گذشته مذاکره جدی بین دو رییس جمهور (روحانی و مکرون) صورت گرفت. خوشبختانه در بسیاری موارد دیدگاه‌ها به هم نزدیک شده است. الآن بحث‌های فنی برای تعهدات اروپا در حال پیگیری است.

وی گفت: سفر آقای عراقچی به پاریس در ادامه اجرایی کردن شیوه عمل تعهدات طرف‌های  اروپایی است، باید نفت ایران خریداری شود و پول آن نیز به ایران برسد و این موضوع مذاکره ما است.

ربیعی  گفت: این یکی از مباحث جدی ما با مکرون و اتحادیه اروپا بوده است، در صورت پایبندی آنان جمهوری اسلامی به برجام باز خواهد گشت؛ ما تعهد مقابل تعهد را در دست گرفتیم، خوشبختانه در بسیاری موارد دیدگاه‌ها به هم نزدیک شده است.

وی ادامه داد: سفر دکتر ظریف به مسکو هم در همین راستا است در زمینه تعهدات تجاری با روسیه به گفت‌وگو خواهیم نشست؛ علاوه بر حوزه‌های اقتصادی در مورد فعالیت‌های جدید سیاسی نیز صحبت خواهیم کرد؛ جناب آقای ماهاتیر محمد به ایران خواهند آمد خوشبختانه ژاپنی‌ها هم تمایلات برای کار در سطح بهتری را دنبال کردند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: نه‌تنها منزوی نشدیم، خوشبختانه وضعیت رو به جلو هم داشته و حرکت می‌کنیم؛ کماکان استراتژی ما تعهد مقابل تعهد است در این صورت گام سوم را متوقف می‌کنیم. هرچه به تعهدات کامل برجامی نزدیک شویم، ما هم به آنچه تعهد داشتیم نزدیک می‌شویم.

وی تأکید کرد: با استناد به مفاد برجام کاهش تعهدات خود به برجام را اعلام کردیم، تعهدات را کم نکردیم که برجام را از بین ببریم، برای بازگشت طرف برجامی به تعهدات خود، این سیاست را اتخاذ کردیم،  اروپا قادر به اجرای تعهداتش نباشد منطقی نیست ما باشیم، تا روز جمعه فرصت ما برای گام سوم است، این‌که به‌سمت گام سوم حرکت نکنیم به واکنش طرف اروپایی ربط دارد،  مشروط به میزان رضایت ایران از رفتار اروپا حتی میزان بازنگری در سایر موارد هم وجود دارد.

ربیعی در ادامه با بیان اینکه کماکان سیاست‌های رفع موانع تولید را ادامه می‌دهیم گفت: دیروز تصمیم مهمی در راستای برنامه های مسکن دولت اتخاذ کردیم. پنج هزار میلیارد تومان به منابع بخش مسکن اضافه کردیم. این مورد به صورت وام، تکمیل مسکن مهر و سیاست های حمایتی مسکن دولت خواهد بود.

وی گفت: علاوه بر این هزارو پانصد میلیارد تومان از محل دارایی دولت تصویب شد در کنار این وام قرار بگیرد. این موضوع برای زیر ساخت‌ها است و نه وام.  الان 35 درصد از مقدار بودجه ای که اعلام کردم در اختیار زیر ساخت آب و برق قرار گرفته است.

ربیعی درباره نرخ تورم نیز تصریح کرد: نرخ تورم نقطه به نقطه مرداد نسبت به تیرماه هشت واحد کمتر شده است، تولیدات واحدهای بزرگ صنعتی در بورس در تیرماه نسبت به خرداد رشد 5/6 درصد داشته، واردات لوازم خانگی هشتاد درصد کاهش داشته است.

 سخنگوی دولت در ارتباط با موضوع قاچاق دارو گفت: حجم قاچاق دارو چه از خارج به داخل و چه بالعکس بالا نیست زیر پنج درصد است پس نمی شود گفت پدیده قاچاق داریم. اما دیدیم از کد محصولات دارو استفاده کرده و هرمون بدنسازی وارد کرده‌اند.

وی گفت: یک میلیارد و چهارصد میلیون اختصاص ارز در بازار دارو و تجهیزات پزشکی بوده، 260 میلیون از این مبلغ اختصاصش نا معلوم بود که 160 میلیون آن شناسایی شد و صد میلیون دیگر آن هم طی گزارشی مشخص خواهد شد که اگر تخلفی باشد با آن برخورد می شود.

ربیعی در داسخ به سوالی درباره تصمیم ایران برای 16 شهریور در ارتباط با گام سوم در برجام گفت: درست تا روز آخر منتظر خواهیم ماند و متناسب با آن تصمیم خود را خواهیم گرفت موضوع بخشی از تمام ملاقات‌های خارجی ما را برجام تشکیل می دهد. مسکو برای ما قابل اهمیت است. نقش مسکو در منطقه حائز اهمیت است. هم آقای ظریف و هم آقای اردکانیان حضور دارند تا در عرصه دیپلماتیک و تجاری گفت و گوها صورت بگیرد.

ربیعی درباره پیشنهاد خرید اعتباری 15 هزار میلیارد دلار نفت ایران از سوی فرانسه نیز گفت: چرا روی این رقم فکر می‌کنید؟ شاید بیشتر از این باشد؛به هرحال همه حرف ما این است که ما باید بتوانیم نفت‌مان رو بفروشیم و پول آن هم براحتی به ایران برسد. وقتی آنها به پدیده قبل از ترامپیسم برگردند ما هم به حالت طبیعی خودمان در برجام برمی‌گردیم.


ربیعی همچنین درباره رای نمایندگان مجلس به دو گزینه پیشنهادی دولت برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: فکر می‌کنم هر دو وزیر پیشنهادی در مجلس رای لازم را خواهند آورد. البته احتمالا آقای مونسان راه آسان‌تری را برای کسب رای اعتماد خواهد داشت. ایشان سابقه اجرایی مشخص و ارتباطات شناخته‌ شده‌ای با نمایندگان داشته و برنامه‌هایشان نیز مشخص است.

وی درباره گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت: آقای حاجی میرزایی مشکلش، عدم شناخته‌شدن است ولی به نوبه خود با دوستان و نمایندگانی که از مجلس تماس می‌گرفتند، گفتم آقای حاجی میرزایی نسبت به مسائل آموزش و پرورش هم نظریه داشته  و هم برنامه‌ کوتاه‌مدت برای حل مسائل دارد و هم برای نهادسازی بعد از 1400 هم دارای برنامه است. او شناخت خوبی از مسائل آموزش و پرورش دارد وتجربه بسیار خوبی در نهضت سوادآموزی داشته است. پایه دبستان با نهضت تفاوت چندانی ندارد. درخشان‌ترین دوران در دریافت جوایز داخلی و بین‌المللی در حوزه سوادآموزی مربوط به دوره‌ای است که حاجی میرزایی در این نهاد مسئولیت داشته است.

سخنگوی دولت ادامه داد: آرزو می‌کنیم که هر دو گزینه پیشنهادی رای لازم را از مجلس کسب کنند و از مجلس نیز انتظار کمک به دولت را داریم تا دولت تکمیل بشود چرا که وزیر با سرپرست تفاوت دارد.

ربیعی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نشست خبری رئیس‌جمهور چه زمانی برگزار خواهد شد؟، اظهار کرد: این نشست حتما برگزار می‌شود، ما از قبل برنامه‌ریزی‌ها را انجام دادیم ولی به دلیل تداخل با چند ملاقات برگزار نشد، اجازه دهید در مورد مسائل سیاست خارجی جدید به جمع بندی برسیم، در فرصتی بهتر اطلاعات بیشتری در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

وی در ادامه درباره واگذاری شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو به بخش خصوصی و شیوه آن تصریح کرد: به اعتقاد من خصوصی‌سازی  دچار کجی شده است.  از روز اول که خصوصی‌سازی را آغاز کردیم دچار کج خصوصی‌سازی شدیم. بیش از 40 درصد (سهام) به سمت جاهای دیگر دولتی از قبیل نهادها و سازمان‌هایی که شبه دولتی بودند و یا نحوی مدیریت دولتی داشتند، رفت. حدود همین یا کمتر به سهام عدالت اختصاص داده شد و درصد کمی به خود خصوص سازی و عرضه در بورس تخصیص داده شد.

سخنگوی دولت افزود: واگذاری سهام عدالت شاید اندیشه‌ای بود که 20 سال می‌شنیدم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم و تئوری‌های آن هم وجود داشت. سهام عدالت نیز توزیع شد اما درباره اینکه در اجرای آن در بالا چه اتفاقی می‌افتد و چگونه مدیریت می‌شود، هیچ اندیشه‌ای نشده بود بنابراین یکی از مشکلات ما شیوه مدیریت سهام عدالت است. البته آقای طیب‌نیا در این زمینه زحمت‌های زیادی کشیدند تا بتوانیم در چارچوب‌بندی مناسبی و در قالب لایحه‌ای به سرانجام برسد.

وی گفت: اگر شما زمان را برای اجرای خصوصی سازی 24 ساعت فرض کنید، خصوصی سازی و تصمیمات آن در یک ساعت صورت گرفته است. ما با این خصوصی‌سازی این چنینی روبرو بودیم. حدود یک میلیون نفر درمجموع خودروسازان ما مشغول به کار هستند و گردش مالی بسیار زیادی دارد. در گذشته می‌گفتیم بنزین شاخص است و اثر روانی داشت، بنزین و نان و ارز  هم اضافه شد، امروز خودرو هم در شاخص‌های اقتصادی تاثیرگذار شده است.

سخنگوی دولت با بیان این که خصوصی‌سازی خودروسازی ما بدون اجرای زیرساخت‌ها کار را بسیار پیچیده‌تر می‌کند، اظهار کرد: دولت بنای خصوصی‌سازی دارد. بنای خصوصی سازی اینها را هم دارد ولی آیا خودروسازی ما بدون حمایت بانک‌ها می‌توانند به حیات خود ادامه دهند؟ این حمایت‌ها نباید از آنها کنده شود. ما سیاست واگذاری را داریم و رئیس‌جمهور نیز بارها در جلسات متعدد شیوه خصوصی‌سازی این صنایع را مکرر به بحث گذاشته‌اند و حتی در جاهای دیگری هم که شرکت‌هایی هستند که وابسته به دولت‌اند در آنجا هم تاکید بر خصوص‌سازی است ولی موانعی وجود دارد که باید رفع شود تا تصمیم غلطی نگیریم.

ربیعی همچنین درباره رئیس سابق سازمان خصوصی سازی گفت: امیدواریم که اگر مسئله او در شیوه تصمیم‌گیری بوده به متخصص خود واگذار شود. برداشت ما از آقای پورحسینی این است که وی در زندگی سلامت شخصی دارند و اگر مبتنی بر تصمیمات بوده به نظر داوران توجه شود.


وی درباره سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر آمادگی برای دیدار با هرکسی برای منافع کشور، گفت: رئیس‌جمهور همچنان بر موضع خود ایستاده است این حرف به خاطر منافع ملی و در صورتی که ایشان این اطمینان را داشته باشند، مطرح شد. کلیدواژه ما نیز «اگر این اطمینان را داشته باشم» بود که برخی‌ها آن را یا ندیدند ویا نخواستند ببینند ایشان تاکید کردند اگر این اطمینان را داشته باشند که ملاقات یا دیدار به منافع ما کمک کند، از چنین ملاقاتی امتناع نمی‌کنم هیچ تناقضی در سخنان رئیس‌جمهور وجود نداشته است و ایشان یک موضع اصولی را بیان کردند که اگر به این جمع‌بندی برسند که ملاقات‌های کاری با هر کسی به منافع ملی کمک می‌کند، ملکف به پیگیری منافع ملی و مصالح مردم و کشور هستند و در مقابل، اگر این ملاقات در تضاد با منافع ملی باشد، از انجام آن امتناع خواهند کرد.

سخنگوی دولت گفت: اگر درباره سخنان رئیس‌جمهور بدون پیش‌داوری قضاوت صورت بگیرد، متوجه می‌شویم این سخنان در راستای استراتژی درستی است که ما دنبال می‌کنیم که براساس آن، قرار نیست ما منزوی شویم بلکه افرادی که قصد انزوای ما را داشتند باید منزوی شوند باید بدون قضاوت، پیش‌داوری و عجله در مورد این سیاست‌ها اظهارنظر کرد، عده‌ای بدون دقت کافی و براساس دیدگاه جناحی پیش‌داوری کردند عده‌ای ذوق‌زده شده و برداشت خودشان در این باره بیان کردند عده‌ای نیز پس از سخنان بعدی رئیس‌جمهور، به خاطر اینکه به منطق درونی آن توجه نداشتند، گفتند که ایشان عقب‌نشینی کرده است.

ربیعی ادامه داد: فکر می‌کنیم که این برداشت غلط است هیچ دلیلی برای دیدار رئیس‌جمهور با تحریک‌کننده و تروریست اقتصادی در شرایط کنونی وجود ندارد و هیچ شرطی تعیین نشده که بخواهد این دیدار رخ دهد.

وی همچنین با بیان اینکه هدف رئیس‌جمهور آمریکا از دیدار یک چیز است و هدف ما هم یک چیز دیگر، تصریح کرد: هدف ما این است که هر آن چیز که حق ماست و در حق ما اجحاف شده را باید برگردانیم. ما کشور مستقلی هستیم کما آنکه با شش قدرت جهانی رودررو صحبت و تاکید کردیم در قبال ما به عنوان یک کشور مستقل باید منصفانه و بدون هیچ فشاری رفتار شود.

سخنگوی دولت گفت: سخنان روحانی نوعی در پیشرفت مقاومت حداکثری سازنده در برابر فشارها و تعاملات حداکثری سازنده با دنیاست. از سیاسیون و رسانه‌ها می‌خواهم نسبت به سخنانی که از سوی رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و مسئولان دیپلماسی کشور بیان می‌شود، عجله‌ای برای قضاوت آن نداشته باشند. اگر آنها 24 ساعت صبر می‌کردند، می‌توانستند پاسخ تکمیلی را دریافت کنند.

ربیعی با بیان اینکه آنچه موجب شد تا آمریکا به ما فشار آورد، احساس فروپاشی و بهم‌ریختگی بالا و پایین در ایران بود، خاطر نشان کرد: آنها گفتند بالایی‌ها با یکدیگر هماهنگ نیستند و پایین هم بهم ریخته است. آنچه باعث شد فشار تحریم‌ها زیاد شود به خاطر آن است که آنها گفتند اگر ما کمی فشارها را زیادتر کنیم، پایین‌ از هم پاشیده کاملا به خیابان‌ها می‌آیند و بالایی‌ها از هم جدا می‌شوند.

سخنگوی دولت در مورد اخبار منتشر شده از برکناری شمخانی به دستور رئیس‌جمهور گفت: اطلاعی در این باره ندارم.

ارسال نظرات