دکتر فواد ایزدی گفت: آقای روحانی طی دو روز گذشته اعلام کرد شاید ما مذاکره و یا دیدار هم داشته باشیم و این موضوع موجب شد تا ترامپ و دولت آمریکا این سخنان پرزیدنت روحانی را برجسته کنند.
کد خبر: ۹۱۶۹۵۵۷
|
۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۶
به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، فواد ایزدی عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران درهمایش بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی که در مشهد مقدس برگزار شد، با اشاره به اتفاقات چند روز گذشته در امور سیاسی و بین‌الملل کشور گفت: امروز وضعیت واشنگتن و دولت ترامپ با سه نگاه و جناح متفاوت اداره می‌شود بر این اساس یک جناح به دنبال برقراری توافق مدنظر خود با ایران است. در همین راستا جالب است بدانید که ترامپ پس از مشاهده مقاومت ایران تنها از خلع سلاح هسته‌ای سخن می‌گفت اما پس از سفر اخیر جناب آقای ظریف با فرانسوی‌ها لحن ترامپ نیز تندتر شد و افزون بر خلع سلاح هسته‌ای موارد دیگری را نیز خواستار شد. این شرط و شروط اضافه شده یکی خلع سلاح موشکی ایران و نیز در صورت توافق با ایران باید شرط و شروط‌های امضا شده مادام العمر باشد؛ است.
 
گل به خودی پرزیدنت روحانی در مقابل ترامپ/پالس مذاکره موشکی مسئولین به گوش می‌رسد

وی افزود: بر همین اساس گروه دوم در کابینه دولت آقای ترامپ افرادی هستند که اعتقاد دارند در صورت توافق با ایران باید شرط خلع سلاح موشکی و نیز امضای مفاد قرارداد در بازه زمانی همیشگی لحاظ شود. اما گروه سوم در دولت آمریکا افرادی هستند که اعتقاد دارند نظام جمهوری اسلامی ایران باید سرنگون شود در یکسال و اندی که از عمر دولت ترامپ باقی مانده است به این امید دل بسته‌اند و به دلیل آنکه این گروه با هدف براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران معادلات نگاه می کنند در پازل عملکرد آنها سخنی از مذاکره وجود ندارد.

ایزدی تصریح کرد: اگر آمریکایی‌ها وزیر خارجه ما را تحریم می‌کنند به دلیل پایان یافتن تاریخ مصرف این شخصیت است در واقع برخی در دولت آمریکا آقای ظریف را به عنوان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران می‌شناسند و ایشان را به عنوان رابطه و میانجی رهبر ایران با خود می‌دانند و با توجه به اینکه اقای ظریف نتوانست ذیل توافق برجام امتیازات بیشتری را برای آمریکایی‌ها کسب کند آنها تاریخ مصرف وی را پایان یافته دیدند و از آن عبور کردند و جالب است بدانید که وقتی به علت تحریم آقای ظریف مراجعه می‌کنیم آمریکایی‌ها از وی به عنوان شخصیتی که از مواضع رهبری جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده و منتسب به ایشان است یاد میکرده و این موضوع را علت تحریم ظریف معرفی می‌کنند. در واقع آمریکایی‌ها به دو دسته اصلی تقسیم میشوند یک دسته افرادی هستند که توقع دارند ایران تسلیم محض و کامل آنها باشد و دسته دوم هستند که اعتقاد دارند باید جمهوری اسلامی ایران سرنگون شود.

این کارشناس برجسته‌ی مسائل بین‌المللی عنوان کرد: در این بین گروه سومی نیز وجود دارد که بینابین عمل می‌کنند البته این گروه نیم نگاهی به سرنگونی جمهوری اسلامی را نیز دارد بر همین اساس است که برخی از افراد جمهوری خواه از سیاست‌های خارجی ترامپ حمایت نمی‌کنند. یک اشتراک نظری بین این سه گروه وجود دارد که برای رسیدن به اهداف و آمال خود باید ایران را تحت فشار قرار داد. بر همین اساس است که در خصوص تحریم مضاعف و فشارهای اقتصادی آمریکا بر ایران بین تمام گروه‌های سیاسی اتفاق نظر وجود دارد.

وی افزود: اما مشکلی که در این بین وجود دارد این است که پس از یک سال و اندی خروج ترامپ از برجام با هدف اعمال فشارهای بیشتر، سرنگونی نظام و گرفتن امتیازات بیشتر از سوی جمهوری اسلامی ایران هیچ تحرکی به چشم نمی‌خورد و ایران نه تسلیم محض شده و نه سرنگون شده است. لذا با توجه به ناکارآمدی سیاست‌های ترامپ در مواجهه با ایران صدای بسیاری از مخالفان و به خصوص جریان‌های صهیونیستی در آمده است. از طرفی نیز با توجه به اینکه سیاست‌های خارجی دولت ترامپ به سخره گرفته شده و تحت فشار است ترامپ به هر دری می‌زند تا نشان دهد سیاست‌هایش کارآمد بوده است.

ایزدی گفت: بر همین اساس زمانی گفته‌های ترامپ به واقعیت می‌پیوندد که ما مدام صحبت از مذاکره کنیم در واقع مذاکره مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران بازی در زمین آقای ترامپ است. زیرا وقتی مسئولین کشور از مذاکره سخن می‌گویند ترامپ به اثبات مدعای خود مبنیبر کارآمدی سیاست‌های خارجی‌اش دست می‌یابند. لذا این موضوع را می‌توان در آخرین سفر آقای ظریف به نیویورک مشاهده کرد زمانیکه خبرنگار خبرگزاری ان بی سی می پرسد شما بر سر مسائل موشکی مذاکره می‌کنید؟ این سوال جواب صحیح آن است که ایران به هیچ عنوان برای مسائل موشکی مذاکره نمی کند زیرا تهدید های نظامی قرار دارد و نباید عامل بازدارنده خود را از دست بدهد.

وی تصریح کرد: اما جواب غلط آن چیزی است که آقای ظریف مطرح کرد و آن این موضوع بود که اگر در مورد مسائل موشکی ایران صحبت می‌کنید می توان در مورد مسائل موشکی بیشتر آمریکا صحبت کرد. در واقع پاسخ نامزدی یک پاسخ و ابهام برانگیز بود و همین امر موجب شد تا وزارت خارجه آمریکا به مدت زمان گذشت یک ربع از این مصاحبه بر روی سایت خود منتشر کرد ایران برای نخستین بار آماده مذاکره موشکی با آمریکا شد. در همین زمان پس از برگزاری جلسه کنگره جناب آقای پمپئو در خصوص ایران با محوریت مذاکره موشکی سخن می گوید.

ایزدی گفت: به طور واضح مشخص است که آمریکایی ها و دولت ترامپ به علت تحت فشارهای زیاد بودن سعی داشتند تا مذاکره موشکی ایران را در جهان بزرگ و مهم جلوه دهند.در واقع صحبت های ابهام برانگیز آقای ظریف در حوزه موشکی امتیازی بزرگ برای موفق جلوه دادن سیاست ها عملکرد دولت ترامپ بود.

وی خاطرنشان کرد: در مورد سخنان چند روز گذشته رئیس‌جمهور روحانی نیز چنین مطالبی صادق است که پیش از این اعلام کردند هیچ فرد عاقلی مذاکره و یا دیدار نمی‌کند اما در دو روز گذشته اعلام کرد شاید ما مذاکره و یا دیدار هم داشته باشیم و این موضوع موجب شد تا ترامپ و دولت آمریکا این سخنان پرزیدنت روحانی را برجسته کنند. در واقع اگر ایران با آقای ترامپ وارد مذاکره شود امتیاز فوق العاده بزرگ برای آمریکا به ارمغان آورده است زیرا در مدت سه سال و اندی آقای ترامپ در هیچ گونه سیاست خارجه با کشورهای کره شمالی روسیه ونزوئلا چین و غیره امتیازی کسب نکرده بود.

ارسال نظرات