خبرهای داغ:
در پی تخریب یخچال میرفتاح شهرستان ملایر و مطالبه به حق رسانه‌ها، مسئولان وعده‌ بازسازی آن را دادند که هنوز در انتظار عملی شدن آن هستیم.
کد خبر: ۹۱۶۹۱۴۸
|
۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۴

آب شدن یخ وعده‌ها در انتظار بازسازی یخدان میرفتاحبه گزارش خبرگزاری بسیج از ملایر، بهار امسال، هم زمان با شروع فصل شکفتن و زیبایی یخچال پیر شهر که سال‌های سال در برابر ناملایمات ایستادگی کرده بود در اثر بارش باران شدید تخریب شد.

همان زمان رسانه‌های شهرستان به صورت بسیار وسیعی مطالبه عمومی مردم شهرستان را برای برخورد قانونی با اهمال کاران در امر نگهداری این اثر ملی و تجدید بنا پوشش دادند.

در پی این مطالبه به حق رسانه‌های مجازی و مکتوب شهرستان، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ملایر نیز بر علیه ریاست اداره میراث فرهنگی اعلام جرم کرد که به دلیل موانع قانونی در نشر سیر پرونده‌های قضایی از مراحل بعدی رسیدگی بی‌خبریم !

از مرز ملال‌آوری گذشته و تقریبا زجرآور شده است نکاتی که قصد دارم برای چندمین بار بیان کنم، لکن عدم اقدام لازم و کافی اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ملایر برای بازسازی این بنای مهم و تاریخی، اجباری ساخته تا این موضوعات را با هم مرور کنیم.

انفعال این اداره در موضوعات اخیر مانند لقب شهر ملی مبل و منبت نیز مزید بر علت است تا بیش از پیش به مشکلات فکر کنیم!

دژ تاریخی گوراب، تپه تاریخی گونسپان و چندین اثر تاریخی دیگر هم اگر از غصه‌های پردرد نگهداری و بهره‌برداری آنها نگویم بسیار مطلوب‌تر است و باید قلعه تاریخی و باستانی انوج را نیز به جمع رحلت یافتگان به دست مدیران استانی و شهرستانی بدانیم و فاتحه‌ای نثارش کنیم!

در دل گردشگری‌ترین قسمت شهر، بلوار سیف الدوله(پارک) ابنیه قدیمی و بسیار زیبایی وجود دارد که بیش از 15 سال است وراث مالک آن با اداره میراث فرهنگی دچار اختلاف در نحوه استفاده از آن هستند و با توجه به اطلاعیه جدید وراث مبنی بر واگذاری ملکیت خانه منصوری باید تا چند وقت نه چندان دور بر گور این بنای تاریخی که احتمالا به جایش برجی نخراشیده سبز خواهد شد، گریه کنیم!

بازار سنتی و مرکزی شهر هم حال چندان مساعدی ندارد و نیاز به یک مرمت اساسی در آن حس می‌شود، در شهرستانی که به دلیل شرایط اقلیمی در بسیاری از ماه‌های سال سرما، یخبندان و برف را تجربه می‌کند این بازسازی‌ها باید سالانه باشد نه هرچند قرن یکبار!

یخدان میرفتاح که صرفاً برای در امان ماندن از این بلا نیازمند یک سوله‌بندی پوششی بود، نمود بیرونی مدیریت نادرست، ناکارآمد و ناعادلانه در استان در حوزه حفظ، حراست و نگهداری از ابنیه تاریخی است که خود را هر چند وقت یکبار با نابودی بخشی از تاریخ استان و شهرستان نشان می‌دهد ...

امروز خواست عمومی مردم شهرستان این است که تا پیش از شروع فصل سرما و بارندگی و نابود شدن همین قسمت باقی مانده از بنای یخدان میرفتاح اداره کل میراث فرهنگی و اداره تابعه در شهرستان اقدام به شروع بازسازی و تجدید بنای این یادگار گذشتگان ملایر کنند.

پیش از دیر شدن باید دریابیم خانه منصوری، مسجد تاریخی پارک، دژ باستانی گوراب و... را! پیش از تبدیل شدن به آنچه نباید...

محمود آصفی
فعال رسانه

انتهای پیام/

ارسال نظرات