گزارش بسیج از بی عدالتی در توزیع بودجه به مناطق محروم؛

چهاردانگه و هزار و یک مشکل / محرومیت در پشتکوه ساری مانده است

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه ناحیه ساری با اشاره به آمارهای تکان دهنده در رابطه با عدم توزیع ثروت توسط دستگاها ،با گلایه گفت: تاکی باید منابع، امکانات، فرصت‌ها و اعتبارات به استان‌ها و شهرهای برخوردار سرازیر شود اما مناطق محروم در حسرت اعتبار بمانند.
کد خبر: ۹۱۶۸۹۷۵
|
۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از مازندران، رهبرمعظم انقلاب در دیدار چندروز اخیر خود با هیات دولت تاکید داشتند که هدف از رونق و پیشرفت اقتصاد،تامین عدالت اجتماعی و ریشه کنی فقر در جامعه است. معظم له در این باره اشاره فرمودند صرف یک کشور ثروتمند شدن ملاک نیست چرا که این مورد مطلوب اسلام نیست . مطلوب اسلام آن است که ثروت در خدمت ریشه کنی فقرو در خدمت گسترش عدالت باشد؛ با این نگاه و با این رویکرد باید حرکت کرد.

بخش چهاردانگه شهرستان ساری و دهستان های آن مثل پشتکوه که ورودی استان مازندران از سمت سمنان می باشد، یکی از مناطق محروم استان سرسبزمازندران است. پشتکوه انگار پشت کوه است بدون کمترین آبادانی و پیشرفت.منطقه ای که مهرماه سال 74 میزبان رهبرمعظم انقلاب هم بود اما با وجود داشتن ظرفیت معنوی نظیراهدای ده ها شهید به انقلاب اسلامی ،وجود امام زاده ها،آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی مثل چشمه آب معدنی سورت،همچنین ظرفیت مادی از خاک حاصلخیز و مراتع وسیع برای تولیدات کشاورزی، دامی و آبزی پروری تا ظرفیت نیروی انسانی و صنایع دستی و ..مورد بی اعتنایی دولت ها قرار گرفته و تا بحال تدبیری برای برون رفت این دهستان از محرومیت نشده است.

مردم صبور و خونگرم پشتکوه همچنان چشم انتظار عمل به وعده هایی هستند که هنوز به فرجام نرسیده است. وعده های مانده روی کاغذ و مصوبه هایی که جوهر امضای مسئولان خشک نشده،یادشان می رود که چه وعده هایی به مردم داده اند و اگر مردم مطالبه هم داشته باشند با بیان اینکه بودجه نیست، آنها را از سرخود باز می کنند.

بهرام لیالی در گفت و گو با خبرنگار بسیج درباره مشکلات منطقه محروم پشتکوه ساری اظهار کرد: از جمله مشکلات این منطقه نبود زیرساخت های آموزشی و فرهنگی است.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه شهرستان ساری یکی دیگر از معضلات این منطقه را زباله خواند و اضافه کرد: حدود ۱۴ سال است که کل زباله های شهرستان در این دهستان دپو میشود و منطقه شده زباله دانی اهالی شهر،از همین رو باعث نگرانی مردم از آلودگی آب شرب ، کشاورزی و بروز بیماری ها شد.

به گفته لیالی،جاده ساری به تلمادره روزانه شاهد تصادفات منجر به مرگ است، جاده ای که از سر کم توجهی مسئولان به جاده مرگ شباهت دارد.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه شهرستان ساری با بیان اینکه پروژه گازرسانی هم در این دهستان سه ماه تعطیل شده ،تاکید کرد: کم آبی امان مردم را بریده است و ساخت و ترمیم پل های روستایی هم نیاز به اعتبار و بودجه دارد.

عدم فرآوری محصولات به دلیل نبود صنایع تبدیلی، نبود کارگاه های زودبازده، مهاجرت جوانان و مردم از این منطقه، مصیبت های پشتکوه است که حکایتش تلخ است و روایتش تلخ تر.

لیالی با اشاره به آمارهای تکان دهنده در رابطه با عدم توزیع ثروت توسط دستگاها ،با گلایه گفت: تاکی باید منابع، امکانات، فرصت‌ها و اعتبارات به استان‌ها و شهرهای برخوردار سرازیر شود و از آن پلها،بزرگراه‌ها، متروها، برج ها، سدها و صنایع بزرگ ساخته شوند اما مناطق محروم در حسرت اعتبار بمانند.

او با تصریح براینکه تبعیض و ناعدالتی را می‌شود از پشت بام‌ خانه های پشتکوه ساری و بخش چهاردانگه به وضوح مشاهده کرد، افزود:با توجه به تاکیدات رهبرمعظم انقلاب مبنی بر پیشرفت ،توسعه و آبادانی روستاها ، ایجاد اشتغال پایدار و مهاجرت معکوس متاسفانه اتفاقی در این منطقه محروم نیافته است.

لیالی در ادامه با تاکید براینکه دستگاه های اجرایی باید موظف شوند تا در برنامه ششم، توسعه دهستان ، روستاها و بخش ها را با اولویت بندی اجرا کنند، با ارائه پیشنهادات برای رفع مشکلات این مناطق اعلام کرد:به صورت جدی دنبال حقوق تضییع شده دهستان های محروم هستیم. باید دستگاهای متولی مجاب شوند که اگر استراتژی برای برون‌رفت از این مشکلات را ندارند حداقل توجه ویژه ای به دهستان های محروم کرده تا با شهرها و بخش های دیگر به صورت مساوی خدمات و اعتبار دریافت کنند.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه ناحیه ساری دلیل مهاجرت مردم روستا به شهر را بی توجهی مسئولین به مشکلات زیرساختی روستا دانست و از سازمان هایی مانند بنیاد مستضعفان نهاد ها ، گروه های نخبگان خواستار شد که اگر می توانند گامی برای مناطق محروم در تمامی حوزه ها بردارند.

در حال حاضر قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه ساری با حضور و بازدید میدانی از این دهستان محروم بانک اطلاعاتی از وضعیت و مشکلات مردم تنظیم کرد تا آن را به مراجع بالادستی گزارش دهد.

در همین راستا قرارگاه در طی مدت حضور خود در این منطقه محروم برای توانمند سازی جامعه محلی در حوزه صنایع دستی ، دامداری و قالی بافی ، فرهنگی و آموزشی اقدامات قابل توجهی انجام داد اما کافی نیست چرا که مشکلات این دهستان محروم کمک همه دستگاه های اجرایی و نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان ، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و معاونت توسعه مناطق محروم کشور را می طلبد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار