خبرهای داغ:
مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی گفت: ماه های محرم و صفر یک فرصت استثنائی برای تعمیق معنویت و تجدید عهد با آرمان های امام حسین (ع) است.
کد خبر: ۹۱۶۸۹۰۶
|
۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، حجت الاسلام حسن شعبانی در جمع خبرنگاران با اشاره به فرا رسیدن ماه های محرم و صفر، با بیان این‌که در این ایام نوعی همبستگی ملی به وجود می آید، بیان کرد: در عزاداری های ایام محرم افراد از صنوف، طبقات، گرایشات و احزاب مختلف در زیر بیرق امام حسین (ع) جمع شده و علاوه بر به جا آمدن آیین مذهبی، همبستگی ملی نیز اتفاق می افتد. 
 
وی افزود: سرمایه اجتماعی در این ماه به شدت افزایش یافته و هر جامعه برای ایستادن در مقابل توطئه های دشمن به این سرمایه نیاز دارد؛ همچنین عزاداری های امام حسین (ع) علاوه بر یک مراسم مذهبی یک موضوع استراتژیک برای ایران و انقلاب اسلامی محسوب شده چرا که اصل انقلاب اسلامی نیز از این حرکت اباعبدالله (ع) منشا می گیرد. 
 
حجت الاسلام شعبانی با بیان این‌که حضور مردم و هیئت ها در عزاداری های این ایام در استان ما پررنگ است، گفت: علاوه بر وجود هزاران مسجد در استان به عنوان محورهای این عزاداری ها، 500 حسینیه تحت پوشش سازمان تبلیغات اسلامی نیز برای اجرای این مراسم ها وجود دارند. 
 
وی با اشاره به آمار هیئت های حسینی آذربایجان شرقی، اظهار کرد: 6 هزار هیئت شناسنامه دار حسینی در استان وجود داشته که این هیئت ها به عنوان بزرگترین و قدیمی ترین تشکل های مردمی به طور کامل غیر وابسته به نهاد های دولتی بوده و توسط مردم پشتیبانی و هدایت می شوند. 
 
حجت الاسلام شعبانی با اشاره به آمار مبلغان دینی آذربایجان شرقی، بیان کرد: بخشی از عزاداری های هیئت های مذهبی به حضور سخنرانان و مبلغان دینی برای تبیین اهداف امام حسین (ع) اختصاص داشته و در استان از میان یک هزار و 274 نفر مبلغ بومی، یک هزار و 10 نفر از آقایان و 164 نفر از آنان از میان بانوان هستند. 
 
وی افزود: عزاداری نیز در کنار سخنرانی های دینی اهمیت داشته و عزاداران در داخل مسجد و همچنین در ساعاتی از شبانه روز در خیابان های اصلی شهر جهت نشان دادن عظمت و شور حسینی حضور یافته و به عزاداری می پردازند. 
 
مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی با بیان این‌که به ایام انتخابات نزدیک می شویم، گفت: هیئت های حسینی باید توجه داشته باشند که خط قرمز سازمان تبلیغات اسلامی ورود به مسائل جناحی و سیاسی بوده و معتقدیم تبلیغ برای جناح و شخص ویژه در شان هیئت های مذهبی نیست. 
 
وی با اشاره به موضوع نذورات در ایام محرم، اظهار کرد: اولویت ها باید در این موضوع رعایت شده و نذورات  به جاهایی که نیاز بیشتر است سوق داده شوند؛ همچنین در خصوص استفاده از ظروف یک بار مصرف و بحث محیط زیست باید نکات ویژه آن رعایت شود. 
 
حجت الاسلام شعبانی با بیان این‌که محتوای عزاداری ها باید مناسب باشد، اظهار کرد: محتوا باید جهت دهنده، سازنده و ناظر به نیاز فکری و فرهنگی جامعه بوده و باید از پرداختن به مسائل خرافی و موضوعات با مستندات ضعیف، جلوگیری کرد. 
 
وی افزود: سبک مداحی هایی که در سطح جهانی، چهره بدی را از اسلام و اهل بیت (ع) نشان دهد خط قرمز ما بوده و باید با این ناهنجاری ها برخورد شود. 
 
مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی در خصوص عزاداری های بازار تبریز، بیان کرد: بازار تبریز به عنوان محل اصلی تمرکز و تجمع هیئت های حسینی بوده و باید به عنوان یک حرکت اصیل حفظ شده و تقویت شود. 
 
وی در پایان با اشاره به آمار مداحان و هیئت های مذهبی تبریز و استان، خاطرنشان کرد: پنج هزار و 400 مداح، شش هزار هیئت و یک هزار و 200 انجمن اسلامی در استان وجود داشته که این رقم بیشترین آمار انجمن اسلامی در کشور است؛ همچنین سه هزار و 500 مداح، دو هزار و 600 هیئت و 850 انجمن اسلامی در تبریز مشغول به فعالیت های مذهبی هستند.  

 

ارسال نظرات