میزگرد آینده پژوهی چالش‌های حقوقی فضای مجازی با حضور دکتر وکیلیان پژوهشگر حقوق سایبری و جلالی فراهانی پژوهشگر حقوق سایبری در سازمان بسیج حقوق دانان کشور برگزار شد.
کد خبر: ۹۱۶۸۷۰۸
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸

چالش های حقوقی فضای مجازی در میزگرد آینده پژوهی سازمان بسیج حقوق دانانبه گزارش  سرویس بسیج حقوقدانان خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی سازمان بسیج حقوقدانان، جلسه میزگرد آینده پژوهی چالش‌های حقوقی فضای مجازی  با حضور دکتر وکیلیان پژوهشگر حقوق سایبری و جلالی فراهانی پژوهشگر حقوق سایبری در سازمان بسیج حقوق دانان کشور برگزار شد. 

محمدمهدی غمامی مدیر پژهشکده راهبری، کاربردی سازمان بسیج حقوق دانان در آغاز این میزگرد بیان کرد: در کنار مزایا و خدماتی که فضای مجازی برای زندگی انسان فراهم می کند، چالش های قابل توجهی هم ایجاد کرده است و این امر موجب شد که در دهه ۸۰ قانون جرایم رایانه‌ای را وضع کردیم با این وجود این قانون جوابگوی زندگی جمعی انسان نیست. در واقع فضای مجازی مخاطراتی را برای زندگی انسان در پی داشته است که در حال افزایش و گسترده تر شدن هستند بنابراین دولت‌ها باید تدابیری بیندیشند که چگونه آینده نظام سیاسی خود را در مقابل مخاطرات صیانت کنند.

غمامی بر این نکته تاکید کرد که آینده فضای مجازی بسیاری از اقتدارات دولت ها و حقوق شهروندی شهروندان را به چالش خواهد کشید. 

وکیلیان بحث را با برشماری تحولات در حوزه فضای مجازی شروع و بر این امر تاکید کرد که در این دوره با چالش هایی در فضای مجازی مواجه ایم از جمله بلاک چین ها که برای حاکمیت بسیار مهم است و در حوزه وضع قواعد و مقررات این حوزه عقب هستیم. 

جلالی نیز در ادامه بحث بیان کرد که ما در مسائل و مباحث تقنینی ارتباطات به مراتب از عرصه جهانی عقب هستیم و هنوز در مسائل و مباحث اصلی حقوق سایبر نتوانسته ایم چاره جویی کنیم.

وی با اشاره به چالش بلاک چین در حوزه حکمرانی به عنوان یک مسئله مهم تاکید کرد: در کشور ما به دلیل مشخص نکردن قلمرو حاکمیتی‌مان در حوزه فضای مجازی، شبکه های اجتماعی در هیچ قلمرویی حضور ندارند. 

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات