چهارمین نمایشگاه دستاوردهای روستائیان و عشایر کشور فرصتی بود تا بسیاری از کارآفرینان و تولیدکنندگان روستائی و عشایری و استارت‌آپ‌های ویژه روستائی، محصولات و تولیدات خود را به هموطنان معرفی کنند.
کد خبر: ۹۱۶۸۶۴۵
|
۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی پست بانک ایران، چهارمین نمایشگاه دستاوردهای روستائیان و عشایر کشور فرصتی بود تا بسیاری از کارآفرینان و تولیدکنندگان روستائی و عشایری و استارت‌آپ‌های ویژه روستائی، محصولات و تولیدات خود را به هموطنان معرفی کنند. در همین راستا بیش از 100 فعال در حوزه‌های روستائی و عشایری از سراسر کشور که توسط پست‌بانک‌ایران تأمین مالی شده‌اند فرصتی به دست آوردند تا با حمایت این بانک و معاونت توسعه روستائی و مناطق محروم ریاست جمهوری در این نمایشگاه مشارکت کنند. براین اساس به سراغ چند تن از این مدیران رفتیم تا طی گفتگوئی درجریان روند اجرای طرح‌ها و وضعیت اشتغالزایی آنان قرار بگیریم. گزارش کامل تهیه شده در این راستا از نظرتان می‌گذرد.
 
 یاسین پسکوهی بخشدار مهرگان از توابع شهرستان سراوان
یاسین پسکوهی بخشدار مهرگان از توابع شهرستان سراوان با تقدیر از خدمات پست بانک ایران در پرداخت تسهیلات به شاغلان صنایع دستی منطقه گفت: این بانک با پرداخت تسهیلات اشتغالزائی علاوه بر اهمیت حل مشکل بیکاری به لزوم تقویت صنایع بومی و حفظ محیط زیست نیز توجه داشته است. یکی از اقدامات این بانک برای حمایت از تولیدات بومی و صنایع دستی پرداخت تسهیلات استغالزائی به تعاونی‌های روستای کلپورگان از توابع شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان است. پسکوهی گفت: موزه زنده سفال کلپورگان تنها موزه زنده سفال در جهان است که قدمت آن به 3 هزار سال پیش بر می‌گردد. آنچه توجه جهانیان را به سفال کلپورگان جلب کرده، ساخت سفال بدون استفاده از چرخ سفالگری است به گونه ای که تمام سفالینه‌ها با روش‌های سنتی ابتدایی و توسط زنان بلوچ انجام می‌شود. وی افزود: مرداد ماه ۱۳۹۶ ارزیابان سازمان یونسکو به منظور بررسی ظرفیت‌های روستای «کلپورگان» به عنوان نخستین روستای نامزد شده ایران برای ثبت جهانی وارد این روستا شدند. و بعد از داوری یک ماه بعد به عنوان میراث ارزشمند موزه زنده سفال ثبت جهانی شد. بخشدار مهرگان تعداد تعاونی های ثبت شده در تولید سفال را 10 تعاونی اعلام کرد و گفت: در هر تعاونی حداقل ده نفر مشغول به کار هستند و پست بانک ایران با پرداخت مبلغ 2 میلیارد ریال تسهیلات به 10 تعاونی در واقع اشتغال پایدار 100 نفر را تأمین کرده است.
ساسان کفائی مدیرعامل شرکت سالم‌کشت آسیا روستای کفائیه شهرستان رفسنجان
شرکت سالم کشت آسیا که با نام تجاری گلخانه کفائی در روستای کفائیه شهرستان رفسنجان با تأمین مالی پست بانک ایران فعالیت خود را آغاز کرده با استفاده روش کشت هیدروپونیک جهت بالا بردن راندمان مصرف آب استفاده می کند. این شرکت محصولات متنوعی را کشت کرده ولی تولید گوجه سیاه که برای اولین بار در کشور انجام شده شهرت بیشتری برای شرکت ایجاد نموده است. ساسان کفائی مدیرعامل شرکت سالم کشت آسیا می‌گوید: تا این مرحله از کار مبلغ 3 میلیارد و 750 میلیون ریال تسهیلات از پست بانک ایران دریافت کرده ایم که در نتیجه برای 5 نفر بطور مستقیم و 15نفر بطور غیر مستقیم شغل ایجاد شده است.

مهدی سلطانی فعال اقتصادی روستای کریملو شهرستان سرایان خراسان جنوبی
مهدی سلطانی یکی دیگر از فعالان اقتصادی حاضر در نمایشگاه توانمندی های روستائیان است که در زمینه بسته بندی زعفران در خراسان جنوبی فعالیت دارد. سلطانی می گوید: چند سال در شهر ساکن بودم اما با آغاز حمایت دولت از طرح های اشتغالزا به زادگاهم در روستای کریمو در شهرستان سرایان برگشتم و با دریافت مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون ریال تسهیلات از پست بانک ایران کار بسته بندی زعفران را شروع کردم. وی افزود: در حال حاضر 3 نفر بطور مستقیم در کارگاه بسته بندی شاغل هستند و روند نوید دهنده پیشرفت کار و اشتغال افراد بیشتر است.
ابوالفضل عبدالکریمی مدیرمجتمع تفریحی - تاریخی باباحاجی طرلاب شهرستان قم
مجتمع تفریحی تاریخی باباحاجی که در طرلاب استان قم فعالیت دارد از دیگر طرح‌های تامین مالی شده توسط پست بانک ایران است که غذفه این مجتمع با استقبال بازدیدکنندگان مواجه بود. ابوالفضل عبدالکریمی مدیر این مجتمع می گوید: با استفاده از 8 میلیارد و 900 میلیون ریال تسهیلات پست بانک امارت قدیمی در حاشیه جاده قم به سلفچگان را بازسازی کردم و خوشبختانه اجرای طرح باعث رونق منطقه شده و در فصول مختلف سال پذیرای مسافرانی از داخل و خارج از کشور هستیم. وی افزود: درحال حاضر 12 نفر بطور مستقیم در این مجتمع مشغول به کار هستند و بطور غیر مستقیم نیز تاثیر فراوانی بر اشتغال و اقتصاد منطقه داشته است. عبدالکریمی افزود: طرح توسعه مجتمع اقامتی را نیز به بانک ارائه داده‌ایم و با پرداخت 50 میلیارد تسهیلات پست بانک عملاً حدود 48 نفر در این مجتمع مشغول به کار می شوند.
 
عفت حسنی کارآفرین "طره طلا" شهرستان گناوه
تعداد زنان کارآفرین روستایی در نمایشگاه توانمندی های روستائیان و عشایر از نقاط قوت این نمایشگاه بود. عفت حسنی یکی از این زنان کارآفرین است که در روستای چهارروستائی شهرستان گناوه کارگاه فرش بافی و گبه بافی را با برند "طره طلا" دایر کرده است. عفت حسنی می‌گوید: از پست بانک ایران مبلغ 2 میلیارد و 500 میلیون ریال تسهیلات گرفتم و با استفاده از این تسهیلات فضای مناسبی برای بافندگان روستا فراهم کردم. وی افزود: درحال حاضر 5 نفر بصورت تمام وقت با بیمه و 12 نفر نیز بصورت پاره وقت با کارگاه ما همکاری می کنند. عفت حسنی از اینکه توانسته زمینه اشتغال زنان روستا را فراهم کند خوشحال است و با شور و شوق، فروش فرش و گبه به کشورهای عربستان، قطر و عمان را برای خودش افتخار می داند. حسنی در صحبت هایش بطور مکرر از برخورد مناسب و تلاش کارکنان و مدیران پست بانک شهرستان گناوه و استان بوشهر تشکر می کند و می گوید اینگونه برخوردهای مناسبی که انجام می گیرد روحیه و انگیزه تولیدکننده مضاعف می شود.
مهندس مبارکی مدیرعامل شرکت پژوهان آراشید مکران شهرستان چابهار
طرح تکثیر و پرورش کروکدیل توسط شرکت پژوهان آراشید مکران در منطقه آزاد چابهار یکی از طرح هائی است که مورد استقبال طرفداران حفاظت از محیط زیست واقع شده است. مهندس مبارکی از مدیران این طرح می‌گوید: ساخت مزرعه چند منظوره تکثیر و پرورش کروکدیل و پارک حیات وحش در زمینی به مساحت پنج هکتار و در مدت سه سال در پیکره هفت منطقه آزاد چابهار در حال اجراست. وی افزود: در حال حاضر 20 سر کروکودیل داریم که و برنامه این است که با راه اندازی این طرح سالانه هزار سر کروکدیل تولید شود و علاوه بر فواید اقتصادی که تمام قسمت‌های این حیوان از جمله گوشت، پوست و ناخن قابل استفاده است این طرح زمینه جذب گردشگران را نیز فراهم می‌کند.
مبارکی ادامه داد: پرداخت مبلغ 20 میلیارد ریال از تسهیلات توسط پست بانک ایران مورد موافقت قرار گرفته و مراحل اداری کار در حال انجام است. وی تعداد اشتغال ایجاد شده تا مقطع فعلی را 15 نفر اعلام کرد و افزود: تا سال سوم حدود 100 نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم در این طرح مشغول به کار خواهند شد.

مهدی اسلامی مدیرداخلی شرکت ماهیان خاویاری قره‌برون شهرستان جویبار
شرکت ماهیان خاویاری قره‌برون یکی از شرکت های کارآفرین فعال در روستای گلدشت در شهرستان جویبار استان مازندران است که نقش مؤثری در تقویت تولید داخلی و صرفه جوئی ارزی داشته است. مهدی اسلامی مدیرداخلی شرکت ماهیان خاویاری قره برون می‌گوید: با استفاده از 100 میلیارد ریال تسهیلات که از پست بانک ایران دریافت کردیم به عنوان تنها تولیدکننده غذای استارتر ماهیان خاویاری درکشور فعالیت خود را آغاز کرده‌ایم و این فعالیت اقتصادی علاوه بر ایجاد خودکفائی کشور از خوراک خاویار برای 40 نفر بصورت مستقیم و 40 نفر بصورت غیر مستقیم ایجاد اشتغال در پی داشته است.
مهران رجبی عضو هیأت مدیره شرکت پاک بلور نارین

مهران رجبی عضو هیأت مدیره شرکت پاک بلور نارین نیز که تاکنون مبلغ 16 میلیارد ریال از مجموع 30 میلیارد تسهیلات پیش بینی شده را از پست بانک ایران دریافت نموده می‌گوید: شرکت ما در حوزه تولید زئولیت فعال است. زئولیت یک ماده معدنی است که عمدتاً از آلومینوسیلیکات تشکیل شده و کاربرد تجاری عمده آن در کشاورزی به عنوان ماده جاذب رطوبت و افزایش دهنده و حاصلخیزی، مواد افزودنی خوراک دام و پرورش گل و سبزیجات و در صنعت نیز بعنوان جاذب نفت ومشتقات آن، جداساز گاز ، جذب‌کننده آلودگی‌های نفتی و تصفیه آب و فاضلاب به کار می رود. رجبی با تقدیر از حمایت و انجام بموقع روند پرداخت تسهیلات در پست بانک افزود: با حمایت های این بانک و آغاز فعالیت شرکت برای 20 نفر بصورت مستقیم و 38 نفر بصورت غیر مستقیم ایجاد شغل شده است.

علیرضا زراف مدیرعامل صنایع پادآب شیمی امید دهستان بستان یزد
علیرضا زراف مدیرعامل صنایع پادآب شیمی امید که با دریافت 5 میلیارد ریال تسهیلات از پست بانک ایران در در دهستان بستان استان یزد کارخانه تولید اسکالان راه اندازی کرده می گوید: هم شعبه بهاباد و هم همکارا مدیریت شعب استان یزد برای پرداخت تسهیلات همکاری خوبی داشتند و انگیزه کارکنان و مدیران این بانک برای کمک به ایجاد اشتغال ستودنی است. زراف افزود: با استفاده از تسهیلات پست بانک ایران برای 15 نفر بصورت مستقیم و 70 نفر بصورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده ایم و از طرفی هم نیاز منطقه به ماده اسکالان را تامین کرده ایم. وی ادامه داد: اسکالان یک ماده ضد رسوب است که کاربردهای مختلفی بویژه در آب شیرین کن ها و چیلرها دارد.

دهقان مدیر کارخانه عرقیات گیاهی مختار
کارخانه عرقیات گیاهی مختار از دیگر واحدهای فعال در نمایشگاه توانمندی روستاییان بود که با تامین مالی پست‌بانک‌ایران در منطقه آجارگاه در شهرستان رودسر استان گیلان ایجاد گردیده است. خانم دهقان مدیر این کارخانه می گوید: با دریافت 2 میلیارد و 500 میلیون ریال تسهیلات از پست بانک ایران کارخانه را راه اندازی کردم و در حال حاضر برای  13 نفر در کارخانه ما ایجاد اشتغال شده است. وی با تقدیر از همکاری خوب کارکنان بانک گفت: مسئولان باید برای توسعه اینگونه فعالیت ها برنامه ریزی کنند زیرا تولید عرقیات گیاهی علاوه بر اشتغال در سلامتی افراد جامعه نیز نقش مؤثری دارد.
ارسال نظرات