رئیس بسیج سازندگی گفت: گروه‌های دارای تفکر جهادی که آن‌را در میان آحاد مردم گسترش می‌دهند، باید مراقب باشند تا در چنبره گروه‌های ذی‌نفع سیاسی و اقتصادی نیفتند و با پاکی مبانی ارزشی که با خودشان حمل می‌کنند تا انتها به مقصد برسانند.
کد خبر: ۹۱۶۸۴۶۰
|
۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، برنامه "گفت‌وگوی سیاسی" با موضوع (بررسی راهکارهای تبدیل گفتمان حرکت جهادی به گفتمان عمومی بر اساس تاکیدات رهبری) در ارتباط تلفنی با دکتر محمد زهرایی، رئیس بسیج سازندگی کشور روانه آنتن رادیوگفت‌وگو شد.

محمد زهرایی در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو عنوان کرد: باید اشاره کنم که گفتمان جهادی در ابتدا یک تفکر است، نه اردوکشی، تشکیل و راه‌اندازی گروه‌های جهادی. این دو با یکدیگر کاملا متفاوتند. صرف این‌که ساختار یا تشکیلاتی را به وجود بیاورید، حتما از آن تفکر اجتهادی بیرون نمی‌آید. به عبارتی تفکر تشکل می‌سازد، اما تشکل تفکر نمی‌سازد. فرهنگ دفاع مقدس در عرصه و در میدان عمل اتفاق افتاد. یکی از میدان‌هایی که می‌توانید به تربیت نیروی انقلابی و کادرسازی و افراد توانمندی برای فرماندهی و مدیریت نظام اداری کشور بیاندیشید، عرصه و میدان عمل واقعی پیدا کند، ۸ سال جنگ تحمیلی بود، جنگی که افراد را درون خودش و در میدان عمل تربیت می‌کرد.

وی افزود: پس از این‌که ما چنین فرصتی را از دست دادیم و دیگر آن میدان‌ها در دسترس نیست، چه باید کرد؟ گروه‌های جهادی در عرصه‌هایی حضور دارند که نزدیک به آن فضاست، یعنی فضای تربیتی در عمل اتفاق می‌افتد و کار جمعی شکل و مدیریت جمعی می‌گیرد، وحدت فرماندهی دارند، همگرایی دارند برای هدف مقدسی که می‌تواند محرومیت‌زدایی یا اقتصاد مقاومتی باشد. وقتی این عرصه خیلی نزدیک به مبانی ارزشی ما باشد، افرادی را نیز از جنس خودش شناسایی و در درون خودش تربیت و توانمند می‌کند.

رئیس بسیج سازندگی ادامه داد: زمانی که با جمعی از جهادگران به دیدار رهبری رفتیم، ایشان فرمودند که گفتمان جهادی باید عمومی شود، یعنی بسیاری از افراد به معنای واقعی کلمه محروم نیستند، بلکه محروم از خدمتگزاری هستند، یعنی توانی دارند و می‌توانند به سایرین در امر خدمت‌رسانی کمک کنند. به عنوان مثال همه گروه‌های جهادی مستقر در کشور اعم از مردمی و مستقل، بسیجیان و گروه‌های عادی همه با هم نزدیک ۵۰۰ هزار نفر هستند، در حالی که این تعداد ۱۰ درصد هم از جمعیت جوان کشور را در بر نمی‌گیرد.

محمد زهرایی گفت: لذا جمعیت جهادی باید عمومی شود و در ثانی لشکر خدمت‌رسان باید افزایش پیدا کند. از طرفی عرصه و گستره گروه‌های جهادی باید متفاوت باشد، یعنی تنها معطوف به دانشگاه‌ها نشویم، فقط بر مساجد، پایگاه‌ها و محلات تمرکز نکنیم، باید ما در جاهایی که فکرش را هم نمی‌کنیم، تشکیل گروه جهادی بدهیم و این تفکر را گسترش دهیم. همچنین اگر خلاء بسیج شدن مردم برای خدمت‌رسانی حل شود، آن عرصه‌ها و نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی در بدنه اجرایی و ماموریت‌های دستگاه اجرایی باید تعریف و به رسمیت شناخته شود و سیلقه‌ای و چانه‌زنی نباشد.

وی افزود: وقتی گروه جهادی می‌خواهد در عرصه حضور پیدا کند، چه ما بسیج سازندگی به عنوان نهاد تصمیم‌گیرنده و خدمتگزار آنها و چه نیروهای مستقل جهادی بخواهند با نهادها و دستگاه‌های حاکمیتی رابطه‌ای پیدا کنند تا وارد عمل شوند، باید رابطه‌ها تعریف و رسمیت پیدا کرده باشد. ضمن این‌که رهبری اشاره کردند، خود گروه‌های جهادی و اعضای آن باید مراقبت در ثبات قدم خود داشته تا لغزشی پیدا نکنند. از آن طرف کسانی که قرار است تفکر جهادی را در بدنه جامعه و در میان آحاد مردم گسترش دهند، باید از خودشان مراقبت کنند تا در چنبره گروه‌های ذی‌نفع سیاسی و اقتصادی نیفتند و پاک و زلال بمانند و مبانی ارزشی که با خودشان حمل می‌کنند تا انتهاء به مقصد برسانند، لذا یکی از دغدغه‌هایی که وجود دارد، پاک ماندن نیروهای جهادی از هر گونه شائبه اقتصادی و سیاسی است.

ارسال نظرات