کارشناس صنعت دفاعی:

دشمن حتی جرأت تهدید کلامی جمهوری اسلامی را ندارد

دهقانی با بیان اینکه قدرت نظامی ایران از حد بازدارندگی فراتر رفته، عنوان کرد: ما به مرحله تهدید ناپذیری نظامی رسیده ایم یعنی کشورهای دیگر حتی در لفظ و کلام نیز جرات تهدید نظامی ایران را ندارند.
کد خبر: ۹۱۶۸۰۵۹
|
۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، ناصر دهقانی در مصاحبه با برنامه گفت وگوی روز با بیان اینکه تجهیزات دفاعی بر روابط میان کشورها تاثیرگذار است، اظهار کرد : آنچه که امروز در عرصه بین الملل روابط میان کشورها را تنظیم می کند میزان بهره مندی هر واحد سیاسی از قدرت است و بخشی از تولید قدرت، مرهون داشتن تجهیزات و قدرت دفاعی است.

وی افزود: قدرت دفاعی کشور الزاما تامین کننده استقلال سیاسی ، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور نیست اما بخش قابل توجهی از آن را ضمانت می کند. به عبارت دیگر یک کشور صرف داشتن تجهیزات نظامی نمی تواند یک قدرت در حد دفاع از منافع ملی داشته باشد.

این کارشناس صنعت دفاعی به تجهیزات نظامی ایران پیش از انقلاب اشاره کرد و گفت : در این دوران اگر چه یک قدرت نظامی در سطح منطقه وجود داشت و ایران یک قدرت نظامی نسبت به همسایگان خود محسوب می شد اما چون یک قدرت وابسته بود ، همیشه به آن به چشم یک ژاندارم و نگهبان منافع دیگران نگریسته می شد.

دهقانی در ادامه مصاحبه با رادیو گفت و گو اضافه کرد: مفهوم قدرت دفاع ملی پس از انقلاب اسلامی و در جریان جنگ تحمیلی شکل گرفت و ساخت تجهیزات به تدریج قوت گرفت و امروز به جایی رسیده است که از حد بازدارندگی گذر کرده و ایران به قدرت ضربت متقابل دست پیدا کرده است.

وی یکی از دلایل از دست دادن نیروی انسانی در جنگ را نداشتن تجهیزات نظامی دانست و عنوان کرد : جنگ و تحریم ها ما را بر آن داشت که به تولید تجهیزات نظامی در داخل روی آوریم.یعنی این دو عامل کشور را به ساخت و تولید ابزارهای نظامی در داخل تشویق کرد تا صنعت دفاعی ایران را از حالت وابسته و هزینه بر خارج کند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: امروز درون زا و ارزان بودن قدرت دفاعی و نظامی ما ، مزیت و برتری خاص است که قابل رقابت با ملل دیگر است چرا که ما به مرحله تهدید ناپذیری نظامی رسیده ایم یعنی کشورهای دیگر حتی در لفظ و کلام نیز اجازه و جرات تهدید نظامی ایران را ندارند.

دهقانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وضعیت کشور نسبت به چشم انداز ۱۴۰۴ چگونه است ، بیان کرد : امروز از نظر بعد نظامی و تجهیزات دفاعی به حد قابل توجهی از افق پیش بینی شده ۱۴۰۴ دست پیدا کرده ایم چون یکی از مولفه های این قدرت ، فراهم آمدن تمام زمینه های نظامی و غیرنظامی در خدمت دفاع از موجودیت کشور است که امروز نیروی نظامی و غیرنظامی آماده توسعه فناورانه هستند.

وی در پایان گفت و گو با رادیو گفت و گو ، به اظهارات مقام سیاسی منطقه در خصوص سقوط پهپاد آمریکایی اشاره کرد و گفت : این اتفاق مبدا تاریخ منطقه نام گرفته است چرا که کشوری که در طول ۴۰ سال تحت شدیدترین تحریم ها بوده است موفق به ساخت سیستم پدافندی شده، امروز در ارتفاع بلند یک پهپاد با تکنولوژی امریکایی را ساقط می کند و توانمندی نظامی خود را رخ دنیا می کشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار