خبرهای داغ:
آیین بازسازی واقعه غدیر عصر دوشنبه هم‌زمان با فرارسیدن عید سعید غدیر خُم به همت بسیج سپاه علی ابن ابیطالب (ع) در شهر قنوات استان قم با حضور جمعی از مسئولان و قشر‌های گوناگون مردم برگزار شد.
کد خبر: ۹۱۶۷۰۳۱
|
۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج امام حسین (ع) قم در این آیین اظهار کرد: بازسازی واقع غدیر برای دهمین سال است که در استان قم برگزار می‌شود.

امیر جعفری خاطرنشان کرد: به‌منظور استفاده از این برنامه توسط همه مردم، هرسال این آیین در یک منطقه برگزار می‌شود و امسال این نمایش توسط بسیجیان منطقه قنوات ترتیب یافت.

وی از عید سعید غدیر خم به‌عنوان یکی از عید‌های بزرگ شیعیان نام برد و تاکید کرد: عید غدیر سند حقانیت شیعه است، ازاین‌رو برای احیای غدیر باید تمام تلاش و کوشش خود را انجام دهیم.

این نمایش به کارگردانی ابوالفضل حسینی (از تعزیه‌گردانان قنوات) و با بازیگری مهدی علی‌بابایی، ولی‌الله نوروزی، تقی سعادتی، جواد سعادتمند، مهدی رئیسی، محمد داوودی، سید داوود موسوی و ابوالفضل حسینی و حدود ۱۰۰ تَن هنرور از اهالی بخش مرکزی قم انجام شد.

بازسازی واقعه غدیر، برای نخستین بار در سال ۱۳۸۹ در استان قم ترتیب یافت.

از عید سعید قربان تا عید سعید غدیر خُم به‌عنوان «دهه ولایت» نام‌گذاری شده که امسال این دهه از ۲۱ تا ۲۹ مردادماه است.

در حاشیه این برنامه، رئیس ستاد بازسازی واقعه غدیر در حوزه ۲۱ شهید جلالی قنوات در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: امسال این توفیق برای مردم بخش مرکزی و شهر شهیدپرور قنوات حاصل شد که بازسازی واقعه غدیر در این بخش انجام شود.

سید مسعود رضویان افزود: در سال جاری، تمامی عوامل برگزاری نمایش بازسازی واقعه غدیر از بخش مرکزی بودند.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ علاوه بر شهر قم، بازسازی واقعه غدیر در قنوات نیز اجرا شد، اما به وسعت امسال نبود، ازاین‌رو در سال جاری این برنامه را بیرون از شهر قنوات در یک منطقه طبیعی اجرا کردیم تا به‌صورت بهتر و باشکوه‌تری برگزار شود.

وی با اشاره به مردمی بودن این برنامه اعلام کرد: ان‌شاءالله در سال‌های آتی نیز این برنامه در شهر قنوات برگزار خواهد شد.

«غدیر خم» نام ناحیه‌ای میان مکه و مدینه است که پیامبر بزرگوار اسلام (ص) در حجت الوداع، امام علی (ع) را «ولی» پس از خود اعلام کرد و ۱۸ ذی‌الحجه سال ۱۰ هجری قمری، سالروز این واقعه میان شیعیان به عید غدیر خم شهرت دارد.

حضرت محمد مصطفی (ص) در بازگشت از آخرین حج خود همه مسلمانانی که در حج شرکت داشتند را در غدیر خم جمع و در آنجا حضرت علی (ع) را به‌عنوان وصی، برادر و جانشین خود از جانب الله معرفی کرد؛ عبارت معروف «هر آن‌کس که من مولای او هستم، پس علی مولای اوست» قسمتی از خطابه بلند غدیر است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها