هجدهم ذی‌الحجّه، عید سعید غدیر خم، عید آل محمّد علیهم‌السّلام، از بزرگ ترین اعیاد اسلامی است. خداوند تمام پیامبران را مأمور کرد که این روز را عید بگیرند و آنها نیز جانشین خود را امر به بزرگداشت عید غدیر کردند.
کد خبر: ۹۱۶۶۹۷۹
|
۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛  نام عید غدیر در آسمان، «عهد موعود» بوده و در زمین «روز میثاق» است، میثاق با ولایت امیر مؤمنان علی (ع) و این همان روزی است که حضرت موسی(ع) و عیسی(ع) برای خود جانشین انتخاب کردند، در چنین روزی رسول خدا(ص) نیز بین برادران مسلمان، عقد اخوّت خواند.

رسول خدا(ص) به حضرت علی(ع) سفارش کرد که این روز را عید قرار دهد. از حضرت امام رضا(ع) نقل شده است که به پسر ابی نصر فرمود: « ای پسر ابی نصر، هر کجا که باشی سعی کن روز عید غدیر، کنار قبر مطهّر امیرالمؤمنین علی(ع) حاضر شوی، به درستی که خدا در این روز گناهان زیادی را می‌بخشد و آنها را از آتش جهنّم دور می کند، به اندازه‌ دو ماه رمضان و شب قدر.»

البته باید به این نکته توجه کنیم که این روز، به واسطه‌ وجود مقدس آن حضرت عظمت پیدا کرد، این علی(ع) است که روز غدیر را به وجود آورده است. امام راحل(ره) در این باره می‌فرمایند: «این که حدیث غدیر را ما حساب کنیم که می‌خواهد یک معنویتی را برای حضرت امیر(ع)، یا یک شأنی برای حضرت امیر(ع) درست کند، نیست، حضرت امیر(ع) است که غدیر را به وجود آورده است، مقام شامخ اوست که اسباب این شده است که خدای تبارک و تعالی او را حاکم قرار بدهد.»

خود امیرالمؤمنین علی(ع) در ضمن حدیث طولانی در توصیف روز غدیر فرمود: «امروز روزی است بلند مرتبه که در آن گشایش روی داد و درجه‌ها بلند و دلایل آشکار گشت و آن، روز آشکار ساختن مقام پیراسته(امامت و ولایت) است، روز کمال دین است، روز پیمان برگرفته شده(در عالم ذرّ) و روز شاهد و مشهود است، روز آشکاری پیمان‌ها از دورویی و ناباوری است، روز بیان حقایق ایمان است، روز خواری شیطان است، روز دلیل و برهان است، این روز جدایی است که آن را دروغ می پنداشتید، این روز ساکنان عالم قدس است که از آن رو گردانید، این روز هدایت و روز آزمایش بندگان است، روز راهنمایی طالبان(هدایت) است، روز آشکار ساختن چیزها(کینه)یی است که در سینه‌ها نهفته و روز هویدا شدن امور ناپیداست و... .

در برخورد با یکدیگر (در این روز) دست یکدیگر را بفشارید و نعمت (بزرگ ولایت) را به هم تبریک بگویید و حاضر به غایب و شاهد به دور مانده (فضیلت این روز را) برساند و توانگر از تهیدست و توانا از ناتوان دستگیری کند که اینها را رسول خدا(ص) به من فرمان داده است.»

عمّار بن حریز گوید، روز هجدهم ذی الحجّه خدمت امام صادق(ع) رسیدم و ملاحظه کردم که ایشان روزه دار هستند. آن حضرت فرمود: «این روزی بزرگ است که خداوند حرمت آن را بر مؤمنان بزرگ شمرده، دین را برای آنان در آن روز کامل، و نعمت را بر آنان تمام کرده و عهد و میثاقی را که از آنان برگرفته تجدید کرده است.

فرات(کوفی) گوید: از امام صادق(ع) پرسیدم: فدایت شوم، آیا مسلمانان عیدی برتر از عید فطر و قربان و روز جمعه و روز عرفه دارند؟ فرمود: آری(عیدی دارند که) برتر و بزرگتر و ارجمندترین آنها نزد خدای تعالی است و آن روزی است که خداوند در آن دین را کامل کرد و بر پیامبرش (این آیه را) فرو فرستاد:« امروز دین شما را کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام گردانیدم و اسلام را (به عنوان) دین برای شما پسندیدم.»

گفتم: آن چه روزی است؟ فرمود: هر یک از پیامبران بنی اسرائیل که می‌خواست برای جانشین بعد از خود پیمان وصایت و پیشوایی برگیرد، روزی که بدین کار اقدام می‌کرد آن را روز عید قرار می داد، و آن (روز غدیر) روزی است که رسول خدا (ص)، علی(ع) را پیشوای مردم قرار داد و درباره‌ وی نازل شد آنچه (در شأن حضرتش) نازل شد و در آن (روز) دین را کامل کرد و نعمت را بر مؤمنان تمام گردانید.»
***********

ابوالفضل فخرالاسلام

***********

انتهای پیام/

ارسال نظرات