گفتمانی زن و خانواده در اندیشه رهبرانقلاب
سلسله نشست‌های گفتمانی «زن و خانواده» در اندیشه رهبر انقلاب، با حضور اساتید و متخصصان این عرصه در مشهد در حال برگزاری است
کد خبر: ۹۱۶۶۵۶۶
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۵

نسخه قابل چاپ

نخستین نشست گفتمانی زن و خانواده در اندیشه رهبرانقلاب

مسئولیت‌پذیری رکن اصلی تشکیل و تحکیم خانواده است

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttp://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif  سلسله نشست‌های گفتمانی «زن و خانواده» در اندیشه رهبر انقلاب، با حضور اساتید و متخصصان این عرصه در مشهد در حال برگزاری است. نشست افتتاحیه‌ی این دوره با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه با موضوع الگوها و اسوه‌ها و مسئولیت‌پذیری در خانواده برگزار شد:

در خانواده اگر هر کس همه مسؤولیت را خود به‌دوش بکشد، همه چیز از بین می‌رود، بلکه باید در خانواده هر کس مسؤولیت خود را بر عهده بگیرد. وارد شدن به زندگی مشترک به‌معنای مسؤولیت‌پذیری است. هر زمان زن و مرد غرق انجام مسؤولیت شدند، تنش‌ها کاهش پیدا می‌کند و اشتباه‌های یکدیگر را کمتر می‌بینند.

برای کاهش تنش‌ها در جامعه و افزایش بهره‌وری، باید بیشترین بهره‌وری در خانواده باشد و کمترین آسیب متوجه خانواده شود. این موضوع باید از کودکی و از سن ۷ سالگی آموزش داده شود تا مسئولیت پذیری در کودکان بارور شود، موضوعی که پدر و مادرها به دلیل محبت به فرزندان کمتر به آن توجه می کنند.
زندگی شهری این امکان را فراهم کرده که بیشتر به بچه‌ها رسیدگی شود و در مقایسه با زندگی عشایر و زندگی قدیمی‌ها، زندگی امروزه و شهری، کار کمتری دارد.
اکنون درصد کمتری از زندگی‌ها همچون محیط‌های روستایی و صحرایی با سخت همراه است. کودکان در محیط‌های روستایی مسؤولیت بیشتری داشتند و در بسیاری از اتفاقات مشارکت داشتند، اما اکنون اینگونه نیست.
این مسئله باعث مسئولیت‌پذیری کمتر کودکان در نسل‌های اخیر شده و افزایش آمار طلاق هم از همین مسئله نشأت گرفته است.
به پدر ومادرها توصیه می شود که از سال اول ابتدایی به تدریج مسئولیت‌ها را به فرزندانشان واگذار کنند تا در سنین بالا مسئولیت‌های بیشتری را بر عهده بگیرند. مسؤولیت‌پذیری سخت و حرف تلخی است و پذیرفتن این مسئله از سوی انسان‌ها سخت است، چرا که انسان از مسؤولیت فراری است. خیلی‌ها وقتی با مسؤولیت‌پذیری آشنا می‌شوند، از تشکیل خانواده و زندگی مشترک شانه خالی می‌کنند. یکی از عوامل بی‌حجابی هم بی‌مسؤولیتی است.
زنان مسؤولیت بیشتری در خانواده دارند، هرکس قدرت بیشتری داشته باشد، مسؤولیت بیشتری دارد و زنان اینگونه‌اند، آن‌ها قدرت عاطفی و هوشمندی بیشتری دارند و زودتر بالغ می‌شوند، به‌همین دلیل مسؤولیت بیشتری نیز دارند. از سوی دیگر مردان در کسب پول، درآمد و درگیری با طبیعت توانمندی بیشتری دارد و به‌همین دلیل باید نیاز خانواده را تأمین کنند و نفقه بپردازد.
زنان در روابط انسانی خانواده مسؤولیت بیشتری دارند، اما برخی از این مسئله به‌صورت فمنیست‌وار برداشت می‌کنند، اما زنان حتی مسؤولیت دارند که مردان خود را به‌راه بیاورند و اهل بندگی خدا کنند.
 
درصد بالایی از رفتار و عملکرد مردان نیز مربوط به زنان است، اگر چه زنان به‌دنبال تکیه‌گاه هستند، اما در روایت داریم که افسار مرد به‌دست زن است. خدا ابزار این مسؤولیت را به‌زنان داده که باید در خدمت خانواده، شوهر و فرزندان باشد، اما اکنون برخی آن را در خدمت فعالیت‌های ناهنجار قرار می‌دهند.
گاهی مردان نسبت به زن بی‌توجهی می‌کنند و زنان آن را درک می‌کنند، چرا که زودتر از مردان بالغ شدند و این قدرتی برای زنان است. بعضی گلایه کردن زنان از مردان هم شاید به همین خاطر باشد.
 
زنان اگر قدر تاثیرگذاری خود را بررسی کنند، می‌بینند که تأثیر بسیاری نیز بر کودک خود دارند. برای همین مثلا نباید مادران پیش فرزندان درد و دل کنند، چرا که فرزند حس میکند پشت او خالی است. درس زندگی و استقامت توسط مادر و به‌کودک داده می‌شودحضرت امام (ره) هم تأثیر مادر بر فرزند را در مقابل تأثیر دیگران برتر می‌دانند؛ پس اگر مادری به قدرت خود در تأثیرگذاری واقف باشد، از شناخت دقیق مسؤولیت خود لذت می‌برد.
همچنین برخی از رنج‌ها مختص زن، برخی برای مرد و برخی برای هر دو است، رنج همچون موج انسان را می‌بلعد، اما باید بر روی موج رنج سوار شد، چرا که رنج در زندگی قابل حذف نیست. عمده‌ی رنج زنان مربوط به فرزندآوری، تربیت و نگهداری آن‌هاست و مادران قدرت تحمل این رنج‌ها را دارند.

جایی که زن، جای مرد را بگیرد و فرماندهی کند و مرد از سر ترس و عجز از زن اطاعت کند، آن مرد ملعون است، فرزندان بدی بار می‌آورد، نظام اجتماعی را به‌هم می‌ریزد و خود زن هم احساس بدی نسبت به او دارد.

پس از ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) پیامبر به خانه آنها آمدند و از فاطمه (س)سوال کردند چگونه همسری داری و ایشان پاسخ دادند خوب همسری دارم و زمانی که همین سوال را از حضرت علی (ع) سوال کردند، پاسخ دادند که همراه خوبی برای بندگی خدا دارم.
مسئولیت های زن در تشکیل خانواده بسیار مهم است و کارهایی که زنان غربی به صورت نادرست و ناصحیح برای جذب مردان و با بی بند و باری بکار می گیرند، باید در کانون خانواده برای جذب همسران خود بکار بگیرند. زنان می‌توانند نقش متفاوتی برای کودک سه‌ساله، ۱۰ ساله و همسرش ایفا کند و این همه نشانه استعداد زنان است و نباید آن را دست کم گرفت.
در یکی از بیانات رهبری ایشان اشاره داشتند که زنان در مجموع قدرت بیشتری نسبت به‌ مرد دارند.
مادرها باید در خصوص فرهنگ مسؤولیت‌پذیری کار کنند و حتی اهمیت این قضیه برتر از حجاب است، چرا که حجاب میوه درخت مسؤولیت‌پذیری است.
زنان قدرت زبان دارند و اگر ماهرانه استفاده کنند، آتش را خاموش میکنند و اگر بد استفاده کنند آتش می‌زنند، به‌همین دلیل گناه زبان برای زنان ۹ برابر مردان است.
فضیلت شکر بیش از صبر است، اما در جامعه ما ناشکری بیشتر است و زبان شاکرانه نداشتن زنان در خصوص زندگی آن‌ها طبق حدیث معراج عامل جهنم رفتن آن‌ها است. دایره مسؤولیت زنان در جامعه و خانواده بیشتر است و ما در جامعه خودمان با نقطه‌ی مطلوب در این زمینه فاصله داریم
منبع:KHAMENEI.IR
ارسال نظرات