دریاچه هنر با مساحت ۲۵ هزار مترمربع و باغ هنر با مساحت ۵ هزار مترمربع به عنوان بزرگترین طرح هنری در مرکز تهران افتتاح شد.
کد خبر: ۹۱۶۶۴۳۴
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، صبح امروز دریاچه هنر با مساحت ۲۵ هزار مترمربع و باغ هنر با مساحت ۵ هزار مترمربع به عنوان بزرگترین طرح هنری در مرکز تهران با حضور شهردار تهران افتتاح شد.

پیروز حناچی شهردار تهران در ادامه مراسم صبحگاهی خود به بخش دیگری از اراضی عباس‌آباد رفت.

وی در سومین ایستگاه خود دریاچه هنر با مساحت 25 هزار متر‌مربع و باغ هنر با مساحت 5 هزار مترمربع را در غرب باغ کتاب تهران افتتاح کرد.

پیروز حناچی در حاشیه افتتاح باغ هنر و دریاچه هنر در جمع خبرنگاران در خصوص‌ ویژگی‌های این پروژه گفت: چندین ایستگاه مترو و پایانه در غرب و شرق اراضی عباس‌آباد واقع شده است.

وی افزود: در این مجموعه باغ جواهرات، باغ کتاب و پارک آب و آتش وجود دارد که جز جاذبه‌های این مجموعه برای شهروندان محسوب می شود.

حناچی خاطرنشان کرد: در حقیقت مجموعه اراضی عباس‌آباد از جاذبه‌های جدید شهر تهران محسوب می‌شود که طرح آن در شورای عالی شهرسازی و کمیسیون ماده پنج به تصویب رسیده است.

شهردار تهران گفت: پس از اجرای کامل طرح اراضی عباس‌آباد این مجموعه به یک جاذبه بی‌بدیل تهران تبدیل می‌شود و سالانه چند میلیون نفر بازدیدکننده خواهد داشت.

وی تصریح کرد: این مجموعه به طور قطع از مصادیق برقراری عدالت شهری در تهران و تثبیت‌کننده شعار تهران شهری برای همه خواهد بود.

حناچی در خصوص‌ تأمین آب دریاچه گفت: قنات‌های مکرر و متعددی به آن وصل است و تمام تلاش ما این است که از آب زیرزمینی استفاده نکنیم و از پساب استفاده شود.

شهردار تهران افزود: اینجا تصفیه‌خانه‌ای دارد که آب را تصفیه می‌کند.

وی در خصوص آبیاری فضای سبز هم گفت از روش‌های جدیدی برای کاهش مصرف آب استفاده خواهیم کرد.

حناچی در خصوص استفاده از پساب هم گفت: با وزارت نیرو مذاکراتی کردیم که تصفیه‌خانه‌های محلی ایجاد شود و با تصفیه فاضلاب از پساب استفاده کنیم.

همچنین حناچی شهردار تهران در مراسم افتتاح باغ هنر در اراضی عباس آباد گفت: مفتخریم به اینکه مولایی کسی را به دوش داریم که فخر عالم بشریت است و نشانه هایی از ایشان به جا مانده که هنوز قابل لمس است مثل فرمانی که به مالک اشتر نوشته اند.

وی ادامه داد: در آن فرمان آمده است مالک با مردمانی وارد می شوی که یا در دین با تو برابرند و یا در خلقت با تو برادرند و جالب است که دنیا از همین استفاده کرده است در بحث حقوق بشر.

حناچی گفت: ما سعادتمندیم که مولایمان کسی است که بیش از ۱۴۰۰ سال پیش چنین مفاهیمی را به ما آموزش داده است و امروز ما از این حیث بر دنیا فخر می فروشیم.

شهردار تهران ادامه داد: ما امروز سه پروژه از پروژه های تهران را کلنگ زده و افتتاح کردیم که اولین آن چهار باغ بود که از سوی رهبری به عنوان هدیه به مردم تهران داده شد و به نمایندگی از مردم تهران از رهبر انقلاب تشکر میکنم.

حناچی گفت: تمام تلاشم را می گذارم تا این هدیه به شیوه مناسبی مزین شده و آماده استفاده شهروندان شود و دومین این پروژه ها ایستگاه ۱۱۰ بود و سومین آن هم پروژه دریاچه هنر بود.

شهردار تهران افزود: باغ سازی ایرانی از سالها قبل در فرهنگ ایرانی جا داشته و با این عقبه زیاد چهار باغ عباس آباد ساخته خواهد شد.

وی ادامه داد: در تیرماه سال ۷۲ پیرو نامه وزیر مسکن به رهبر انقلاب نقشه راهی برای اراضی عباس آباد تبدیل شد و از آنجا ساخت اراضی عباس آباد شکل جدیدی به خود گرفت.

حناچی گفت: این اراضی میان ۴ شاهراه شریانی قرار گرفته و چند ایستگاه مترو در اطراف آن وجود دارد و این منطقه تبدیل به یک جاذبه خاص شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع زباله و پسماندها اشاره کرد و گفت باید تلاش کنیم تا میزان پسماند تولید شده در شهر تهران کاهش یابد.

شهردار تهران افزود اقدام خوبی که در دست اجرا داریم بحث تفکیک زباله از مبدا است زیرا به این ترتیب می توان به سراغ تولید کود کمپوست رفت.

حناچی همچنین به آغاز به کار مجدد نیروگاه ۲ مگاواتی آزادکوه اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، به گفته مسؤولان حاضر در این محل باغ هنر با هدف خلق فضایی برای ارائه هنر‌هایی چون: موسیقی، تجسمی، شعر و ادبیات با تمرکز بر کوشک مرکزی و برقراری رابطه نزدیک میان هنرمند و مخاطب و ارتقاء درک هنری جامعه با تمرکز بر هنر ایرانی طراحی شده است.

به گفته مسؤولان شرکت نوسازی اراضی عباس آباد این مجموعه همراه با مجموعه‌ای از خانه‌های شعر، موسیقی، نقش و هنر‌های تجسمی و نمایش، می‌تواند هنر‌های هفت‌گانه را در مجموعه‌ای زیبا، سبز و دور از کشمکش‌های روزمره جمع کند.

بخش دیگری از باغ هنر برای برگزاری همایش‌ها، گردهمایی‌ها، آموزش‌های تخصصی، اطلاع‌رسانی هنری و امور اداری قابل استفاده و بخش دیگر گردشگری و هنری است که رواق، کوشک مرکزی، آمفی تئاتر روباز 200 نفره، سرای نمایش آثار فاخر هنرمندان تجسمی، آمفی تئاتر با ظرفیت 250 تا 350 نفر ویژه همایش و کارگاه، تالار اجتماعات مرکزی، 6 سالن همایش 20 تا 50 نفر، فروشگاه‌های عرضه آثار هنری، باشگاه هنرمندان، قهوه خانه (کافی‌شاپ) و سالن غذاخوری در این بخش قرار دارد.

این باغ در راستای فراهم آوردن امکان تجربه مستقیم فرهنگ و هنر ایرانی و با الهام گرفتن از الگوی معماری ایرانی و اسلامی با هدف آشنایی عموم مردم با هنر و فرهنگ ایرانی طراحی و اجرا شده است.

وجود ۵۵۰ مخزن انباشت نزولات آسمانی برای آبیاری فضای سبز شهر تهران

همچنین علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران نیز در این مراسم گفت: مجموعه چهار باغ مصلی امام خمینی(ره) که کلنگ آن به زمین خورد یکی از پروژه‌های کلانشهر تهران در حوزه فضای سبز است.

مختاری خاطرنشان کرد: در طراحی این پروژه تلاش شده تا با حفظ اصالت معماری ایرانی و اسلامی کاری بزرگ انجام شود زیرا بر اساس سیاست‌های ما باید باغ‌های ایرانی اسلامی احداث شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران گفت: چهار باغ بستری از فضای سبز با موضوعات فرهنگی و اسلامی است و تلاش شده است انسجام آن با طراحی کلی مصلی تهران حفظ شود.

وی ادامه داد: آب مصرفی فضای سبز شهری تهران صد درصد غیر شرب است و خیال شهروندان تخت باشد که با یک شبکه جداگانه از آب غیر شرب استفاده می‌کنیم.

مختاری گفت: ما ۵۵۰ مخزن نگهداری آب ناشی از نزولات آسمانی داریم تا در مواقع نیاز برای آبیاری فضای سبز از آن استفاده کنیم تا کمترین میزان استفاده از آبهای زیرزمینی را داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران درخصوص افزایش فضای سبز در شهر تهران گفت: با ایجاد این ۴۲ هکتار فضای سبز در مجموعه چهار باغ فضای سبز داخل حریم شهر تهران افزایش پیدا می‌کند.

شهرداری فکری برای مدیریت فضاهای شهری کند تا دچار کج کارکردی نشوند

علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران هم در مراسم افتتاح باغ هنر در اراضی عباس‌آباد گفت: در ماه‌های اخیر شاهد این هستیم که بسیاری از پروژه‌های مهم شهری به بهره‌برداری رسیده است.

وی ادامه داد: بحث اراضی عباس‌آباد بحثی است که از دهه پنجاه آغاز شده است و موضوع مهمی بوده که توجه ملی را می‌طلبیده است.

اعطا گفت: همواره به این مجموعه توجه ویژه‌ای شده است هر چند در برخی دوره‌ها نوع برنامه‌ریزی تغییر کرده است اما در دهه گذشته بر اساس طرح جامعی مسیرش را ادامه داده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که در بحث افزایش فضاهای عمومی در شهری مثل تهران حوزه توسعه عرصه‌های عمومی را توجه به مصادیق عدالت اجتماعی بدانیم.

وی افزود: هر اقدامی برای عرصه‌گشایی به نفع شهروندان می‌تواند در راستای تحقق عدالت اجتماعی معنا شود اما نکته‌ای که نباید فراموش شود بحث مدیریت عرصه عمومی است.

اعطا گفت: شاهد این هستیم که برخی از فضاهای شهری به دلیل نداشتن مدیریت درست تبدیل به یک فضای دارای کج کارکردی می‌شود و باید به این موضوع توجه کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: لازم است شهرداری برای مدیریت فضای عمومی فکری کند و این را مورد توجه قرار دهد.

اعطا گفت: در ماده ۴۸ برنامه پنج ساله سوم شهر تهران به توسعه فضاهای شهری توجه شده است و امیدواریم شهرداری تهران برای تحقق این ماده تلاش مضاعفی کند.

ارسال نظرات