حوله بافی هنر بانوان سرخه‌ای که قدمتی به درازی تاریخ دارد و بعد از رکودی چندین ساله دوباره به دست توانمند و خوش‌ذوق زنان این دیار جانی دوباره یافته است.
کد خبر: ۹۱۶۶۳۸۳
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج در سرخه، هنر حوله بافی هنری که از گذشته‌های دور در شهرستان سرخه از رواج و رونقی نسبتاً خوب برخوردار بوده است. این روزها شاهد احیا و گسترش این هنر در سرخه پس از چندین سال رکود هستیم که اراده بانوان هنرمند و عزم مسئولان این شهر در این مهم دخیل بوده است. هنر حوله بافی شامل انواع حوله دست و صورت، سفره نان، حوله استخر، روتختی، صافی، دستمال، چادرشب، شال سر، پتو مسافرتی است.
فاطمه یعقوبی یکی از هنرمندان صنایع‌دستی در رشته حوله بافی ساکن شهرستان سرخه است که توانسته است با عزم جزم خود این هنر فراموش‌شده را در شهر سرخه احیا کرده و در حال حاضر جمع کثیری از بانوان هنرمند ساکن شهر سرخه به این حرفه مشغول هستند.برای آشنایی بیشتر با این هنر به سراغ این بانوی هنرمند سرخه‌ای رفتیم و خبرنگار ما به گفتگو با وی در مورد حرفه‌اش پرداخت.
فاطمه یعقوبی که متولد سرخه است، حالا 55 سال است که مشغول بافت حوله است و می‌شود او را از نخستین بانوان سرخه در سده اخیر نام برد که مشغول به کار در این رشته از چندین و چند صد رشته صنایع‌دستی است. وی که با عشق و علاقه‌ای خاص در این رشته فعالیت دارد، نه‌تنها برای خود درآمدی از این راه به دست می‌آورد بلکه زمینه اشتغال بسیاری دیگر از بانوان شهرش را نیز فراهم کرده است و آن‌ها نیز این روزها در کنار شوهرانشان درآمدی هرچند کم و ناچیز اما باارزش و پربرکت را به سر سفره‌های خود می‌برند.
یعقوبی می‌گوید: این حرفه را در کنار دست مادرم فرا گرفته‌ام و این نشان می‌دهد این هنر صنعت با گوشت و پوست این خانواده عجین شده است و از نسلی به نسلی دیگر منتقل‌شده است. این بانوی هنرمند از آرزویش برای ما گفت که دوست دارد فرزندانش نیز راه او و مادربزرگشان را ادامه دهند و فرزندانش نیز آن را به فرزندانشان بیاموزند. وی هنر حوله بافی را میراثی ماندگار برای خود و خانواده‌اش می‌داند و با عشق و علاقه در کارگاهی کوچک در منزلش روز و شب را به بافت حوله می‌گذراند.
از او در مورد درآمدش از حوله‌هایی که می‌بافت پرسیدیم و بانوی هنرمنددر جواب پاسخ داد: خدا را شکر که درآمدی که از این راه کسب می‌کنم خوب است. کار در این حرفه بسیار مقرون‌به‌صرفه است و هزینه آن‌چنانی نباید صرفاً کرد و با توجه به اینکه حوله‌هایی که می‌بافم به لحاظ طرح و رنگ و زیبایی ظاهری و استحکام و مرغوبیت در سطح قابل‌توجهی قرار دارند؛ مشتریان را راضی نگه‌داشته‌ام. قیمت مناسب حوله و جلب رضایت مشتریان از عواملی است که سبب شده تا حوله‌های که می‌بافم هرگز در دستش نمانده و همگی به‌سرعت به فروش برسند.
بانوی کارآفرین گفت: بانوان زیادی را در همین کارگاه کوچک خود آموزش داده‌ام و بسیاری از آن‌ها هم‌اکنون خود به یک کارآفرین در این حرفه تبدیل‌شده‌اند. البته کار با این دستگاه‌های قدیمی برای من بهتر و راحت‌تر است و به نظر من دقت بافت حوله با این دستگاه‌ها به‌قدری زیاد است که حوله‌هایی که با این دستگاه‌های قدیمی‌بافته می‌شوند به‌مراتب تمیزتر و باکیفیت‌تر از حوله‌های است که با دستگاه‌های جدید در این حرفه بافته می‌شوند.
یعقوبی انتظارش از مسئولان حمایت هر چه بیشتر از هنرمندان فعال در حوزه صنایع‌دستی به‌ویژه بانوان است تا هنرهای اصیلی همچون حوله بافی درگذر زمان به دست فراموشی سپرده نشوند.باید بر کلام پایانی این بانوی هنرمند صحه گذاشت و این مهم می‌بایست از جانب مسئولان امر بیش از این‌ها موردتوجه قرار گیرد. توجه به بخش صنایع‌دستی هر محله، شهر و استانی می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات اقتصادی باشد و به رونق آن کمک شایان توجهی کند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها