خبرهای داغ:
در میزگرد بسیج مطرح شد:

خانواده نقش اصلی در فرهنگ عفاف دارد/پیشگیری بهتر از درمان است/ عفاف و حجاب یکی از مولفه های مهم امنیت است

عفاف و حجاب در هر کشوری برابر فرهنگ خاص و جغرافیای ملتها در کنار ارزشهایشان تعیین می شود.
کد خبر: ۹۱۶۶۳۷۸
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸

در جمهوری اسلامی ایران این موضوع به عنوان یکی از مهمترین مولفه های امنیت ملی در حفظ کیان خانواده مورد بحث بوده و انتقاداتی به نحوه مواجهه حاکمیت با عفاف و حجاب وارد می دانند.


خبرگزاری بسیج در میزگردی با حضور سرگرد حسین بختیاری معاونت مطالعات اجتماعی و پژوهشی نیروی انتظامی استان، فلاح صفری،معاونت فرهنگی دادگستری استان قزوین، خانم بیدخام مدیر کل امور اجتماعی و بانوان استانداری قزوین برگزارشده که قسمت دوم و پایانی از نظر می گذرد.

بیدخام معتقد است؛نقش خانواده ها به طور کلی جدی گرفته نشده است و پس از انقلاب با اسلامی شدن حکومت به نهادهای دیگر اعتماد شد.


صفری معتقد است؛ قوه قضاییه به تنهایی نمی تواند به این مسئله سامان ببخشد. زیرا امکانات و زیرساختهای نرم افزاری و سخت افزاری در اختیار ندارد.

بختیاری هم در این خصوص نقش نیروی انتظامی را برجسته و مجری قوانین و ابلاغ های قانونی می داند و معتقد است نیروی انتظامی برحسب قانون عمل می کند.

بسیج: وضعیت عفاف و حجاب در قزوین چگونه است؟

بیدخام: مردم قزوین متدین هستند و سنت های پسندیده ای در این حوزه دارند. وضعیت عفاف و حجاب در قزوین نسبت به استانهای دیگر کشور بسیار بهتر و رضایت بخش تر است. نباید فکر کنیم که تمام مشکلات را به تنهایی دولت حل کند زیرا ۲۵ نهاد در حوزه فرهنگ و عفاف و حجاب نقش مستقیم دارند و برای آنها بودجه تعیین شده است.

بسیج: برخورد سلیقه ای با حجاب چقدر تاثیر منفی یا مثبت داشته است؟

بیدخام: برخورد های سلیقه ای و سیاست زدگی در حوزه عفاف و حجاب و نداشتن متولی واحد بیشتر در این مقوله آسیب زا بوده است. هر چیزی که از جوانان سلب می کنیم باید بهتر از آن را جایگزین کنیم. در حوزه مد و لباس با استفاده از تولید کنندگان داخلی و دادن پارچه های ارزانی کارهایی انجام شده است. استقبال کنندگان از تمام اقشار با پوشش های متفاوت شرکت داشتند، برگزاری کارگاه های آموزشی از دیگر عملکرد هایی بوده که توسط استانداری در حوزه عفاف و حجاب انجام شده است.

با نگاه منفی به پوشش مردم کار را پیچیده تر می کند، بلکه کارهای فرهنگی را باید با جذابیت و مهارت خاصی در بین مردم ترویج داد و استفاده از لباس های مناسب با رنگ های متفاوت می تواند نگاه ویژه ای به جامعه زنان داشته باشد. حجاب تنها به چادر بسنده نمی شود بلکه پوشیدن ظاهر و پاکدامنی را باید توامان تقویت کرد.

بسیج : ریشه بد حجابی را در چه می دانید؟

بیدخام: ریشه بدحجابی را نمی توان‌در یک مورد خلاصه کرد بلکه بیشترین تاثیر در عفاف و حجاب به خانواده ها بر می گردد متاسفانه پس از انقلاب با اسلامی شدن حکومت و اعتماد به نهادها خانواده نقش خود را کم رنگتر کرد. فضای مجازی رسانه ها و آموزش و پروش نقش به سزایی در هنجار ها و ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی دارند، فقر و نبود عدالت اجتماعی از دیگر مولفه هاست. شاید صدها دلیل دیگر وجود داشته باشد اما بودجه های فرهنگی و طرح هایی که قابل بهره برداری در کوتاه مدت،میان مدت و بلند مدت باشد مورد توجه قرار نمی گیرد.

بسیج: مبارزه با بی حجابی یا بد حجابی به چه معناست؟

صفری: مبارزه با بدحجابی به معنای برخورد فیزیکی با بدحجابها نیست. بلکه اگاهی بخشی و پیشگیری از مهم ترین کارهای مد نظر قوه قضاییه است. عدم رعایت عفاف و حجاب یکی از عمده موارد جرایم منجر به قتل،آدم ربایی و جنایی می باشد.
مبارزه به معنای از بین بردن زمینه های بدحجابی و جایگزینی ابزار و تربیت های انسانی در تراز خانواده اسلامی می باشد.

بسیج: قوه قضاییه در حوزه عفاف و حجاب چقدر موفق بوده است؟

صفری: با توجه به نداشتن نیروی کافی، بودجه و امکانات لازم تنها می تواند بخش تعریف شده ای را به عنوان وظیفه انجام دهد.دستگاه هایی که بودجه فرهنگی می گیرند و دارای امکانات عریض و طویل هستند هم سهمشان باید مشخص شود. آن چه در قانون از دستگاه قضا خواسته شود با جدیت پیگیر خواهد بود و با تمام کاستی ها کار را به پیش خواهد برد.

بسیج: نقش نیروی انتظامی را در برخورد با عفاف و حجاب چگونه تبیین می کنید؟

بختیاری: نیروی انتظامی برابر قوانین ابلاغی در دو حوزه برخورد و فرهنگی عمل می کند. برای کسانیکه با بدحجابی یا بی حجابی هنجار شکنی کنند و سلب آسایش عمومی کنند، نیروی انتظامی برحسب وظیفه ذاتی و قانونی برخورد می کند. در حوزه پیشگیری و فرهنگ سازی هم کارگاه های مختلفی را در شهرستانها و مرکز استان انجام داده است. انتشار بروشورها و تابلوهای تبلیغاتی در باره عفاف حجاب گوشه کوچکی از کارهای نیروهای انتظامی می باشد.

بسیج؛ برخوردهایی که با عفاف و حجاب صورت می گیرد معمولا به تخریب نیروی انتظامی منجر می شود، چه تدابیری اندیشیده شده است؟


بختیاری: تلاش رسانه های معاند و عناصر وابسته در این است که نیروی انتظامی را یک نیروی سرکوبگر نشان دهند تا بتوانند به اهداف خود در هنجارشکنی و قانون شکنی برسند.


نیروی انتظامی آموزش های مختلفی در قالب کارگاه های مواجهه با امر به معروف و نهی از منکر داشته است تا بتوانند با رفتار فرهنگی در کنار این مقوله وارد شوند.


اصولا مقاومت در برابر پلیس برای برخی افراد در داخل ایران به یک عادت تبدیل شده است. در هیج جای دنیا مقاومت در برابر پلیس را برنمی تابند.


مظلومیت نیروی انتظامی را می توان در حملات شبکه های مجازی و ماهواره ای به وضوح مشاهده کرد اما لباس سبز ما برای سرداری و سربداریست.

عفاف و حجاب در جامعه امروزی به اندازه ای مهم است که شبکه های بیگانه و معاند وابسته به قدرتهای استکباری تبلیغات زیادی انجام می دهند و همان سخن افسر فرانسویست؛ هرچادری که از سر زن الجزایری می افتد چراغ سبزیست برای ما!!! بر همه مسئولان واجب است که به مسایل و مشکلات حجاب به طور ریشه ای از مدارس و مهدک ها بپردازند.

1002/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار