وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد، نسبت به افزایش قیمت سبوس توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به رئیس جمهور نامه نوشته است و وی هم دستور جلوگیری از این بی دقتی‌ها را داده که اکنون در حال پیگیری است.
کد خبر: ۹۱۶۶۲۶۶
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمود حجتی در حاشیه بازدید از نمایشگاه دام و طیور اظهار کرد: امروز در بخش دام و طیور یکی از کشور‌های مطرح دنیا هستیم و توانایی تولید دو و نیم میلیون تن گوشت سفید را در سال داریم امروز می‌توانیم بگوییم پیشرفت‌های خوبی در زمینه تولید خوراک دام، مکمل‌ها و انواع واکسن‌ها داشته ایم.

وی گفت: تولیدکنندگان ما ارتباطات خوبی در بخش بین المللی دارند و در برخی از واحد‌های نمونه در صنعت طیور ضریب تبدیل ما به 1.6 رسیده که بخشی از این موفقیت بخاطر برگزاری همین نمایشگاه هاست.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: تولیدکنندگان در نمایشگاه با یکدیگر آشنا می‌شوند و از تجربیات هم استفاده می‌کنند و هم با دنیای خارج ارتباط برقرار می‌کنند. 

حجتی گفت: ما کشوری هستیم که در ارتباط با صنعت دام و طیور به نقطه‌ای رسیده ایم که می‌توانیم صادرات به دنیا داشته باشیم و به بالاترین راندمان بهره وری تولیدات در داخل کشور برسیم تا بتوانیم محصول نهایی را با پایین‌ترین قیمت عرضه کنیم.

وی در خصوص خوراک دام و طیور و واردات آن افزود: در این زمینه مشکل داریم و آن هم به این خاطر است که در بخش عمده‌ای از خوراک مثل ذرت دانه‌ای و کنجاله به دلیل کم آبی و کشت‌های تابستانه دچار کمبود شدیم و نیازمند واردات هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اقدامات خوبی در رابطه با جایگزینی کلزا در جیره غذایی طیور صورت گرفته که با استقبال خوبی هم روبرو بوده و بخشی از نیاز تولیدکنندگان را برطرف کرده است.

حجتی در رابطه با واردات خوراک طیور افزود: در حال حاضر هیچ مشکلی نداریم و طبق گفته مسئولین گمرک و بنادر بیش از اندازه بار در انبار‌ها دپو شده و به سرعت در حال تخلیه و رسیدن به دست تولیدکننده است.

وی در خصوص ناهماهنگی بین وزارت جهاد و وزارت صمت برای تعیین قیمت سبوس گندم گفت: متاسفانه این مشکل وجود دارد و بنده مکاتباتی با وزیر صمت داشته ام که وی هم دستور داده برای پیگیری، همچنین نامه‌ای به  رئیس جمهور نوشتم و وی هم دستور به جلوگیری از این بی دقتی‌ها داده که اکنون در حال پیگیری است.

حجتی افزود: امیدواریم این مشکل قیمت سبوس حل شود و این اتفاق، اتفاق نادرستی است که گندم به صورت عمده در سیلو‌ها به قیمت 660 تومان بیش از 7 میلیون تن به کارخانه‌ها بدهیم و کارخانجات از آن طرف سبوس همین گندم را که ارزش چندانی ندارد کیلویی هزار و 200 تومان در اختیار دامدار قرار دهد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: البته کارخانجات آرد مشکلاتی دارند که از کانال مربوط این مشکلات را باید حل کنند و اینکه سبوس را قبل از عید 40 درصد گران کرده اند و الان دوباره بخواهند افزایش قیمت بدهند این در محصول نهایی تاثیر می‌گذارد و این بی دقتی‌ها باید درست شود.

بیشتر بخوانید

بنابراین گزارش، افزایش قیمت سبوس توسط وزارت صنعت، معدن و  تجارت منجر به افزایش گلایه های دامداران از دولت شده و منجر به افزایش هزینه های تولید آنها می شود.

مسعودی قائم مقام اتحادیه خوراک دام پیش از این در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم  با بیان اینکه وزارت صنعت بدون دریافت نظر کارشناسی وزارت جهاد کشاورزی قیمت سبوس را 50 درصد افزایش داد اظهار کرده بود که  30 درصد انواع جیره دامی سبوس است و این امر منجر به افزایش قیمت دوباره فرآورده‌های لبنی و گوشت می‌شود.

ارسال نظرات